המגזר העסקי מתנגד להטבה חלקית לצרכנים בחשבון המים: "מדוע העסקים הקורסים צריכים לממן את צריכת המים של משקי הבית?", כך תוהים בנשיאות המגזר העסקי, ארגון הגג הגדול ביותר של המעסיקים במשק, המאגד 13 ארגונים המייצגים את מרבית הסקטורים הפרטיים במשק ומעסיקים למעלה מ-1.8 מיליון עובדים. בין היתר: התאחדות המלאכה והתעשייה, התאחדות המלונות, מסעדנים, התאחדות תעשייני היהלומים, התאחדות האיכרים, ארגוני העצמאיים ואיגוד חברות הביטוח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העסקים מתנגדים להצעה של ח"כ זאב אלקין וראשי ערים, שנשקלת ברשות המים, להגדיל באופן זמני את הקצאת המים לצרכנים בתעריך הנמוך מ-7 מ"ק ל-8 מ"ק, כדי להקל על תושבים שכיום נמצאים בבית רוב היום בגלל הסגר ומקבלים חשבונות מים גבוהים.
מטרת המהלך: שהצרכנים ישלמו את רוב כמות המים שהם צורכים בתעריף הנמוך: 6.312 שקלים למ"ק במקום בתעריף הגבוה: 11.505 שקל שכיום נגבה מ-7 מ"ק ומעלה. רק שבמסגרת המהלך, התעריף הגבוה יתייקר בכ-31 אג' למ"ק ל-11.816 שקל, זאת לפי חוק משק המים המחייב איזון בין הכמויות והתעריפים. כלומר, צרכנים שצורכים הרבה מים בכל זאת עלולים לשלם יותר. בנוסף, עסקים שמשלמים את התעריף הגבוה מהמ"ק הראשון - ישלמו יותר כסף על מים בוודאות.
2 צפייה בגלריה
שעון מים
שעון מים
שעון מים
(צילום: באדיבות תאגיד המים, מים אביבים)

"קרוב ל-40% מהעסקים יקרסו - הם מסבסדים את המים לצרכנים"

נשיאות המגזר העסקי הוציאה נייר עמדה בנושא, בו היא דורשת להוריד את הנושא מסדר היום. בשל הצפי כי כ-16% מכלל העסקים בישראל יקרסו ברמת וודאות גבוהה מאוד ועוד 23% מהעסקים ידווחו על קריסה בתנאי סגר תוך שלושה חודשים, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
"כבר היום הסקטור העסקי מממן את התעריף הנמוך (המסובסד) בכ-2.6 שקלים לכל מ"ק, וכעת הסבסוד יבוא על חשבון העסקים שהכי נפגעו במשבר הקורונה, דוגמת אולמות האירועים, בתי מלון, מסעדות ובתי קפה. במידה ויאושר, השינוי הזה יביא לכך שהסבסוד הכולל יגיע לכ-2.9 שקלים למ"ק", כך נכתב.
"הצעת העלאת תעריף המים הגבוה, אשר מגדילה ישירות את הוצאות המגזר העסקי בישראל (כיוון שהמגזר העסקי משלם את התעריף הגבוה מקוב המים הראשון), סותרת את ההיגיון בזמן מגיפה עולמית שבה מוטל על העסקים לחץ כלכלי כה כבד. החלטה זו עלולה להוביל לקריסה מהירה יותר של עסקים שתשפיע ישירות על כלכלת ישראל. הסתירה נמצאת בכך שרוב מדינות העולם כולל ישראל עושות מאמצים כדי להקל על הוצאות העסקים".

מנהל מלון: "חשבונות של מאות אלפי שקלים בשנה"

דני רונן, מנכ"ל מלון מגדל דוד בנתניה: "ההוצאה על מים בבתי מלון היא הוצאה קריטית: במקלחות בחדרים, במקלחות בבריכה ובשימוש בספא. מלון יכול להוציא בין 15-10 שקל ללילה לחדר רק עבוד מים. בתקופה כה קשה, המלונות לא יכולים לשאת ולסבסד את עלות המים הביתית, גם לנו ישנן הוצאות רבות על המים, החשבונות מגיעים למאות אלפי שקלים בשנה".
2 צפייה בגלריה
מלון מגדל דוד, נתניה
מלון מגדל דוד, נתניה
"הוצאה קריטית". מלון מגדל דוד בנתניה
(צילום: דני רונן)
יאיר קמיר, חבר בארגון מעצבי השיער ובעל מספרה בפתח תקווה: "מספרה זה עסק עתיר מים שמשלם תעריף גבוה מהמ"ק הראשון. בבעלותי בית ספר לספרות ומספרה. בבית הספר, אני משלם 7 מ"ק רק צריכה משותפת, כשאין גינה אין שום ברז בחוץ. כרגע אנחנו לא עובדים, לא נחזיק מעמד עם העלאת תעריפים".
מרשות המים נמסר בתגובה: "בעקבות פניית השר למשאבי מים, ח״כ זאב אלקין, החליטה מועצת רשות המים לצאת להליך שימוע ציבורי שייבחן את הגדלת כמות המים המוכרת המשולמת בתעריף הנמוך. בעת קבלת החלטה זו הוצגה למועצה סקירת רשות המים לעניין ההשפעה הכלכלית של צעד כאמור על הצרכנים הפרטיים והעסקיים.
"מועצת רשות המים מבינה את הקשיים שעמם מתמודדים אזרחי המדינה בעת הזו, ובכלל זה העסקים על גווניהם. כלל עמדות הציבור שיוגשו במהלך השימוע ישקלו על ידי המועצה בכובד ראש בעת הדיון וקבלת ההחלטה הסופית".
מהשר אלקין נמסר בתגובה: "השר אלקין ביקש ממועצת רשות המים, לבחון אפשרות להגדיל את מכסת המים במחיר הנמוך (הכמות המוכרת) לצרכנים ביתיים, לאור העלייה בצריכת המים במגזר הביתי, הנאמד בכעשרה אחוזים. העלייה בצריכה נובעת מהסגר שהוטל על ידי הממשלה, דבר שגרם לשהייה ממושכת יותר בבתים, ובעקבות זאת - גידול בחשבונות המים. יודגש, כי לא הוחלט כלל, שיש לייקר את מחיר המים למגזר העסקי. ועל רשות המים לבחון את מגוון האלטרנטיבות.
"השר טען בפני מועצת רשות המים, כי בפועל משק המים קבל הכנסות לא צפויות לאור עליית צריכת המים, ובנוסף השנתיים הגשומות יביאו להקטנת כמות המים הנרכשת מהתפלה בשנת 2021, דבר שיחסוך כסף רב למשק המים. לאור זאת, כלל אין וודאות, כי השינוי המוצע, יגרום לעליית תעריף המים הגבוה".