רשות שדות התעופה מסרבת לשלם את מס השבח בסך 90.8 מיליון שקל שהטילה עליה רשות המיסים. הרשות הגישה ערר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד מנהל מס שבח מקרקעין באר שבע, שקבע כי עליה לשלם מס שבח בסך 90,842,780 שקל בעקבות הסכם שנחתם בינה לבין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בקשר להעברת פעילותה משדה התעופה אילת לשדה תעופה הרמון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשות שדות התעופה טוענת כי ההסכם אינו מהווה הסכם למכירת זכות במקרקעין. כלומר, שאין מדובר בעסקה על הקרקע, ולכן היא פטורה מתשלום מס שבח מקרקעין, מס המוטל על רווח הנובע ממכירת מקרקעין. כתב הערר הוגש על ידי משרד עו"ד מאיר מזרחי ושות'.
1 צפייה בגלריה
נמל התעופה רמון
נמל התעופה רמון
נמל התעופה רמון
(צילום: מוטי קמחי)
סלע המחלוקת הוא שאלת המיסוי של הסכום שקיבלה רשות שדות התעופה, במסגרת הסכם שנחתם בינה לבין רמ"י בקשר להעברת פעילותה משדה התעופה אילת לשדה התעופה רמון. לטענת הרשות, הסכום של כ-300 מיליון שקל שקיבלה לידה, התקבל רק בעבור מימון חלק קטן מעלויות העתקת המתקנים משדה תעופה אילת לשדה תעופה רמון.
"סכום זה נקבע לאחר בדיקה מדוקדקת שנעשתה הן על ידי רמ"י והן על ידי חברת בקרה אובייקטיבית מטעמה, והוא אינו מתייחס לרכיב הקרקע כלל אלא לעלויות העתקת המתקנים לשדה תעופה רמון בלבד", נטען בערר. "מנהל מס שבח מקרקעין באר שבע כמוהו כגורם זר המתערב בהסכם, קובע באופן שרירותי ומבלי להביא כל ראיה תומכת, כי עסקינן בסכום שהתקבל בידי הרשות בשל מכירת 'זכות במקרקעין לרמ"י. טענה זו חוטאת תחת המציאות ותחת הראיות הקיימות, ואף עומדות בניגוד למהות הכלכלית של ההסכם ובניגוד לעמדת המדינה והצדדים עצמם".
כזכור, בשנת 2011 התקבלה החלטת ממשלה כי רשות שדות התעופה תקים שדה תעופה בינלאומי ופנים ארצי חדש למרחב אילת בתמנע, שייקרא על שם אילן ואסף רמון, וכי מימון פרוייקט ההקמה יחול במלואו על הרשות, כאשר זו תהיה רשאית להגיע להסדר עם רמ"י בנוגע למימון הפרוייקט. ב-2013 אישרו ברמ"י את הקצאת הקרקע להקמת שדה התעופה רמון לרשות, שנעשתה ללא תמורה.
לטענת רשות שדות התעופה, ההסכם שלה עם רמ"י לא היה הסכם על הקרקע. "יצויין כבר עתה", נכתב בערר, "כי גובה השתתפותה של רמ"י בעלויות ההגירה, אשר מהווה חלק קטן מהעלויות בפועל הנאמדות בלמעלה מ-2 מיליארד שקל בקירוב, נקבע בהסכם... והוא אינו מתייחס לרכיב הקרקע כלל אלא לעלויות ההקמה של שדה רמון בלבד".