פגיעה במסעדות וברים, ביקוש גואה למכירות אונליין ופחות צרכנים שמצטיידים לשבועות: כך נראה השבוע הזה ברשתות השיווק ובענף המסעדנות. גם באפליקציית וולט מגבילים את השילוח ממסעדות קרובות בלבד, "בגלל המצב".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יש התנפלות על האונליין של הסופרמרקטים, אבל אין מספיק שליחים. חלק גדול מהעובדים לא באו לעבודה בגלל המצב ובגלל החג של המוסלמים", מספרים באחת הרשתות הגדולות. "יש עדיין יותר מכירות מאשר בימים רגילים כי שבועות מתקרב, אבל ייתכן שיארחו ויתארחו פחות. אז המכירות יעלו ל-120% ולא ל-130%, אבל אנשים עדיין מצטיידים לחג ויש הרבה מאוד מבצעים על מוצרי חלב".
1 צפייה בגלריה
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
ברשת אחרת טוענים: "קצב המכירות אדיש מאוד ביחס לשבוע שלפני שבועות 2020 ובקושי מגרד את שבועות 2019. האווירה ברקע (והפעם זה כל הארץ כמעט ולא רק אזור אחד) משפיעה כרגע על כמה דברים. למשל, כל מי שתכנן לעשות חג בדרום או בתל אביב או כל מקום אחר כרגע נמצא בסוג של בחינה מחדש וזה משפיע על הקניות".
בשופרסל טוענים שיש עלייה במכירות בגלל הצטיידות של צרכנים במצרכים, ייתכן שעבור השהות בבתים. במחלבות לא מכירים כרגע ירידה במכירות מוצרי חלב.

גם בקניונים רואים ירידה של עשרות אחוזים במספר המבקרים במיוחד בערי הדרום, כשחלק מהחנויות לא נפתחו. חלק מהצרכנים, בעיקר בדרום, חוששים לצאת מהבית. סיבה נוספת לאי פתיחת חנויות היא עובדים שלא הגיעו לעבודה. גם סניפי דואר לא נפתחו החל מאתמול, בין היתר סוכנויות דואר בקריית גת, קרית מלאכי, שדרות, אשקלון ואשדוד. קווי דואר נע בנגב המערבי, עוטף עזה וחוף אשקלון לא יצאו לחלוקה. מוקד השליחים בבאר שבע לא פעל ומרכזי חלוקה בשדרות, אשדוד ואשקלון הושבתו.
גם לפי נתוני שב"א חלה ירידה של כ-14% בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי בשעות העומס. בין 16:00-10:00 היום נרשמו 622.1 מיליון שקל ברכישות באשראי לעומת 719.8 מיליון שקל ביום רביעי בשבוע שעבר.
שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים, אמר ל-ynet כי "בסגמנט בתי קפה אין ירידה גדולה, הפגיעה העיקרית היא בעסקי הלילה, שנמצאים בצניחה חופשית בייחוד בירושלים. אתמול ברור שהכל נעצר באזורים רבים בארץ. יש גם פחד של עובדים פלסטינים להגיע לעבודה כשהיום הם מהווים כוח עבודה מהותי מבעבר. הם חוששים מאוד להגיע לעבודה מפחד שיאונה להם רע".
בדיוק כשהענף יצא ממשבר הקורונה. "הייתה אופטימיות וביקושים מאוד גדולים בתעשיית המסעדנות. ראינו איך הקהל צמא ומתגעגע אלינו וזה מאוד חימם לנו את הלב. כעת אנחנו מאוד מוטרדים מזה שבערים מעורבות יש עימותים. יש גם פגיעה במפעלים של דו קיום כמו אורי בורי שנשרף. זה מאוד מדכא אותנו. מקווים שזה ייגמר מהר ושכולם יהיו בריאים ושנחזור לשגרה כמה שיותר מהר".