"יש הרבה התרגשות והרבה הזדמנויות לכלכלות של שתי המדינות, שיעבדו יחד". כך אמר היום (ה') שר התיירות והכלכלה הבחרייני, זאיד בן-רשיד אל-זיאני, בריאיון לאולפן ynet. השר מבחריין עורך בימים אלה ביקור עבודה בישראל במסגרתו אף נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, אחד מהיעדים המרכזיים הוא פתיחת קו של טיסות ישירות בין המדינות כבר בקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני חושב שזה פרק חדש בהיסטוריה של שתי המדינות", אמר השר מבחריין. "אני כבר יומיים בישראל והיו לנו פגישות רחבות עם הרבה גורמים ממשלתיים, מהסקטור הפרטי ועוד סקטורים. לפני שבאנו לפה, היו לנו פגישות בבחריין, בלי הסקטור הפרטי".
1 צפייה בגלריה
שר התיירות ו הכלכלה של בחריין זאיד בן-רשיד אל-זיאני
שר התיירות ו הכלכלה של בחריין זאיד בן-רשיד אל-זיאני
שר התיירות והכלכלה של בחריין, זאיד בן-רשיד אל-זיאני
(צילום: גיל יוחנן)
הוא הדגיש, כי מטרת הביקור היא "להכיר את ישראל, את האנשים החיים בה, את הכלכלה ואיך דברים עובדים פה ולתת חשיפה לסקטור הפרטי שלנו, העסקים הבחריינים, שזה חדש להם לגמרי. המטרה האולטימטיבית תתחיל מנסיעות בין שתי המדינות, שלא התקיימו עד כה".
לדבריו, במהלך המפגשים כבר נסגרו כמה עסקאות. "סחורה ושירותים היו בין עסקים ישראליים לעסקים בחריינים. הצעד הבא יהיה להפוך את זה יותר לשותפות, מיזמים בין בחריינים לישראלים, בישראל או בבחריין או בכל מקום אחר בעולם. זה יקדם שלום לטווח הארוך, כשיש לנו אינטרסים כלכליים שיצרו עוד שגשוג לכלכלות שלנו, באופן אינדיבידואלי ומשותף לשתי המדינות".
הוא התייחס ליעד התיירותי החדש שגילו הישראלים, דובאי, ואמר כי "בחריין היא תכשיט שלא התגלה. כל מה שתמצאו בדובאי ואבו דאבי, תמצאו גם בבחריין. בנוסף, יש לנו היסטוריה של 5,000 שנים. זו מדינה שתמיד הייתה פתוחה למרכיבים דתיים, אתניים, גזעיים. אנחנו חברה מאוד סובלנית, מקבלת טוב את השונה והאחר. בהיותנו אי, תמיד היינו באזורי המסחר לאורך שנים, ואנחנו מברכים ומקבלים אנשים מכל העולם. יש לה טעם מיוחד, היא די מיוחדת וקוסמופוליטית, ומאוד חופשית. אנחנו מזמינים אנשים לבוא, לבחון ולהרגיש את זה בעצמם".
יש לך הערכה כמה תיירים מבחריין יגיעו לישראל בשנים הבאות? "אני מקווה שהרבה. יש הרבה עניין לבוא לישראל, וכשר הכלכלה קיבלתי המון עניין מעסקים שרוצים לבוא לעבוד בישראל או למצוא שותפים בישראל. אני חושב שישראל תהיה אחד מהיעדים המובילים של הבחריינים בעתיד הקרוב, כחלק מהיעדים הלאומיים אנחנו מאוד רוצים לפתוח מסלול לישראל, מקווים לעשות את זה בחציו הראשון של ינואר. בכך שתהיה טיסה ישירה מבחריין לישראל זה יקל על התיירות והשותפות העסקית גם כן".

בחריין לא תבדיל בין סחורות ישראליות לסחורות מההתנחלויות

במקביל לריאיון באולפן ynet, אל-זיאני אמר היום כי בחריין תאפשר ייבוא סחורה גם מההתנחלויות, כך לפי פרסום בסוכנות הידיעות רויטרס. "נתייחס לסחורה ישראלית בתור סחורה ישראלית, כך שאין לנו בעיה עם מקור הסחורה", ציין השר הבחרייני במהלך ביקורו בישראל.
לפי הוראות האיחוד האירופי, יש לסמן מוצרים מההתנחלויות כאשר מייצאים אותם למדינות החברות באיחוד. בחודש שעבר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ביטל את ההבחנה של המכס האמריקני בין סחורות ישראליות לסחורות שמקורן בהתנחלויות.
ואסל אבו יוסף, בכיר באש"ף, גינה את דבריו של אל-זיאני, ואמר כי דבריו "סותרים החלטות בינלאומיות והחלטות של האו"ם".