בני ה-67 ומעלה יכולים להירגע מעט, בינתיים: ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ ביטלה היום (ב') סופית את קיזוז מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה אל מול קצבאות הביטוח הלאומי המשולמות להם בקביעות.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדרישת יו"ר הוועדה, המענק החלקי למי שעבדו חלק מהחודש יינתן על פי מספר ימי העבודה בפועל ולא על פי חלוקת החודש לשלישים, כפי שהיה עד כה, כך שהזכאים יוכלו לממש את מלוא הסכום המגיע להם.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי
(צילום: יריב כץ)
בדיון שיבח חיים כץ את שר האוצר ישראל כץ, ואמר כי "אני שמח ששר האוצר הבין שלא צריך לנצח את האוכלוסיות החלשות. אם המדינה החליטה לתת - שתיתן ולא תתחכם. שהאנשים יקבלו את מה שמגיע להם במלואו".
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה בכך את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית - ואין כלל ספק שתאושר גם במליאת הכנסת.

תיקון החוק המקורי

על פי החוק הממשלתי החדש, המענק שניתן לבני 67 ומעלה שפוטרו או הוצאו לחופשות ללא תשלום בתקופת הקורונה ואינם זכאים לדמי אבטלה בשל גילם והעובדה שהם ממשיכים לעבוד, יינתן עד אמצע חודש אוגוסט, כמו כל דמי האבטלה האחרים, שמשך תשלומם אושר על ידי ראש הממשלה ושר האוצר.
המענק הוא של 4,000 שקל לחודש וניתן בחודשים מרץ, אפריל ומאי, במסגרת תקנות לשעת חירום. אולם, בחוק המקורי לא נקבע כי לא יקוזזו בגינו קצבאות הביטוח הלאומי. כעת מבקשת הממשלה להאריך את תקופת הזכאות בחקיקה.
עד כה קוזז סכום הקצבה אל מול זכאות לקצבאות הביטוח הלאומי, כגון הבטחת הכנסה וקצבת שארים. בעקבות דרישת יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, החל מכניסת החוק החדש לתוקף, המענק לא יחושב כהכנסה לעניין כל דין, מצב שמבטל את הקיזוז מיידית. גובה המענק לכל זכאי יקבע רק אל מול הכנסותיו מפנסיה.
כמו כן הוחלט גם כי סכום מענק חלקי לזכאי שעזב או שב למקום העבודה באמצע חודש, יחושב מעתה על פי מספר ימי עבודתו בפועל באותו חודש ולא עוד על פי חלוקה של החודש לשלושה שלישי עבודה. כך, יימנע מעתה מיידית אובדן של ימי זכאות לזכאים רבים.

"אנשים לא ימהרו להעסקי בני 67 ומעלה"

לשאלת ח"כ אתי עטיה, הסכים מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר כי יש להאריך עד חודש אוגוסט גם את כפל הקצבאות של הביטוח הלאומי, שאושר לאחרונה בשל משבר הקורונה.
ח"כ משה אבוטבול ביקש למצוא פתרון גם לאנשים שאיבדו את עבודתם לפני משבר הקורונה: "מגיעות אליי הרבה פניות של אנשים שהחלו לקבל דמי אבטלה לפני הקורונה ועל כן לא זכאים לפתרונות שמוצעים עכשיו. אלה אנשים נורמטיביים שמחפשים עבודה ומאוד קשה למצוא אותה עכשיו".
ללי דרעי, מנהלת קידום מדיניות 121 מנוע לשינוי חברתי, ביקשה בדיון להאריך עוד יותר את תקופת הזכאות ואמרה כי "אנשים לא ימהרו להעסיק אנשים בני 67 ומעלה גם אחרי 17 באוגוסט".