צעד ראשון של פיצוי לעסקים בסגר השני. ל-ynet נודע ששר האוצר, ישראל כץ, יוזם הטבה משמעותית לפיצוי העסקים בתקופת הסגר השני, כך שגם עסקים שהכנסותיהם נפגעו רק ב-25% יהיו זכאים לפיצוי.
ברקע, אלפים הפגינו הערב (שבת) ביותר מ-300 גשרים וצמתים ברחבי הארץ במחאה על התנהלות הממשלה, ביניהם בעלי עסקים וארגוני עצמאים שדורשים פיצוי בשל ההחלטה על סגר שתובא מחר להצבעת הממשלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפיצוי הניתן כעת לעסקים הוא רק אם הכנסותיהם צנחו ב-40% ומעלה. התיקון שיוזם כץ יהיה משמעותי שכן הוא יכניס עוד אלפי עסקים לרשימת הזכאים לפיצוי על הירידה בהכנסותיהם בעת הסגר השני.
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
השר כץ מתנגד להטלת סגר מוחלט על המשק לתקופת החגים וינסה לשכנע מחר את השרים להתיר פעילות חלקית של המשק גם בתקופת הסגר, כדי להפחית את הנזק למשק מ-20 מיליארד שקל לסכום שיגיע לכמחצית מכך (11 מיליארד שקל), אם הסגר לא יהיה מלא.
בכל מקרה, קיים חשש כבד במשרדי הממשלה הכלכליים כי סגר כללי והדוק יגרום להוצאתם לחופשות ללא תשלום של 200 אלף עובדים לפחות, כאשר הפיטורים יתחילו כבר מחר. החשש הוא ששיעור האבטלה יקפוץ תוך ימים שוב לכ-14% ולא יצליח לחזור ל-11% לפחות עד לקיץ הבא.

גם שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הבהיר הערב כי הוא מתנגד לסגר כללי, שיגרום נזק בלתי הפיך לאלפי עסקים, וכי יתמוך בסגר לילי בו כ-80% מהמשק נשאר פתוח. "מאות אלפי שכירים ועצמאיים נמצאים בחרדה קיומית. מגפת הקורונה הכלכלית קשה לא פחות מהמגיפה הבריאותית. אבל אם מגבילים - מפצים", אמר הערב שר הכלכלה.
פרץ פנה הערב לראש הממשלה בדרישה להקים באופן מיידי צוות "שיקבע את מתווה הפיצוי שיהיה ברור לכולם".

"הנגיף מסוכן - אך הסכנה הכלכלית לא פחותה ממנו"

עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים בישראל), אמר הערב בהפגנה בירושלים מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ממשלת ישראל מחליטה על סגר ולא אמרה מילה על פיצוי לעצמאים ולעסקים הקטנים. בפעם הקודמת הפגנו במשך חודשיים עד שהתייחסו אלינו. למה לא להפיק לקחים ולהכריז על מתווה פיצוי לפי 'צוק איתן'? הרי הקורונה היא מלחמה לכל דבר שפוגעת בכולנו. איננו מפרי חוק, אך כשבעלי עסקים יצטרכו להחליט אם לסגור את העסק או לפתוח על מנת להתפרנס ולהביא אוכל לילדים - אין שאלה מה תהיה בחירתם. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להכריז על פיצוי כבר עכשיו. נגיף הקורונה מסוכן, אך הסכנה הכלכלית לא פחותה ממנו".
2 צפייה בגלריה
הצעדה
הצעדה
ההפגנה הערב בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
ירון מלינסקי, בעל אולם אירועים במרכז הארץ, הוסיף: "הגענו כי המצב של נואש. האולמות סגורים כבר חמישה חודשים. אין פיצוי. הפיצוי לא מכסה את הוצאות המים שלנו במצב סגור. קורסים. לא עומדים בשכר הדירה. אנחנו חייבים לקבל מענה של פיצוי אמיתי. מה שקורה זה שאנשים מתחתנים באופן פיראטי. שם יש הדבקות. אצלנו אפשר לפקח. גם יצילו ככה את הזוגות וגם את העובדים שלנו. מעל מאה אלף איש עובדים".
אסתי זקהיים, יו"ר ארגון השחקנים שח"ם, אמרה: "סגר נוסף הוא מכת מוות עבורנו. עולם התרבות קורס ואין מענה. אם הסגר כל כך חשוב, איך זה שמחכים שבוע שלם? הממשלה חייבת לתת פתרונות ראויים על מנת שנוכל להתקיים, לא צריך להמציא את הגלגל, שיתנו לנו פיצוי מלא כמו בארה"ב".