"לא צריך אותי בשביל שמחירי הדיור יעלו, צריך אותי בשביל להעיר את הממשלה ולהכין תוכנית מקיפה שתבלום את העלייה הזאת, ובזה בדיוק אני עוסק בשבועות האלה". כך אמר הבוקר (ה') בריאיון לאולפן ynet שר השיכון והבינוי, זאב אלקין, בהתייחס להתבטאות הראשונה שלו במסגרת תפקידו בכנס הקבלנים באילת, אז הזהיר כי "אנחנו נמצאים בסיבוב מחודש של משבר בשוק הדיור. מחירי הדיור יעלו עוד".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, הדגיש אלקין כי "אני תמיד בעד להגיד את האמת לציבור: מה שאנחנו עושים היום ישפיע בעוד שנה-שנתיים. לכן, בהתחלה המחירים יעלו, אין מה לעשות. אין פה פטנט של זבנג וגמרנו".
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
שר השיכון, זאב אלקין, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
לדבריו, "כבר בקווי היסוד של הממשלה הצבתי יעד של 300 אלף יחידות דיור במהלך חמש השנים הבאות. זה מספר מאוד גבוה שיאפשר לבלום את עליית המחירים ועכשיו אנחנו מכינים שורה של צעדים שיגדילו את כמות הבנייה ויעזרו למשפחה צעירה לקנות דירה".
אלקין האשים את המצב הנוכחי בקיפאון הפוליטי של השנתיים האחרונות. "בגלל שלא היה תקציב ובגלל חוסר היציבות הפוליטית, יש הרבה פחות הצהרות בנייה ממה שהיו פעם ולכן בשנתיים האחרונות יש ירידה דרמטית בהיקף הבנייה, שזה מה שהוביל לעליית מחירים. אני בטוח שנצליח לבלום את העלייה הזו, אבל זה דורש ריכוז מאמץ ממשרדי הממשלה האחרים - בראשם משרד האוצר", אמר.
שר השיכון אמר כי "הנושא של הדיור צריך לחזור להיות אחד מהראשונים בסדר העדיפויות של הממשלה ואני אפעל בכל הכוח כדי שזה מה שיקרה. המצב שקורה היום, שבמדינת ישראל צריך את הכמות הגדולה ביותר של משכורות כדי לקנות דירה בעולם המערבי כולו, הוא מצב לא תקין. בקרוב נגיע לבערך פי שניים ממה שקורה במדינה מערבית ממוצעת ולא מגיע למשפחות צעירות במדינת ישראל מציאות כזו".
אלקין מתייחס בדבריו לנתונים לפיהם מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירה ממוצעת בישראל עומד היום על כ-143, לאחר שכבר נסק ל-150 בשנים האחרונות. ב-2020 נדרשו 139 משכורות לרכוש דירה ממוצעת, ובכל מקרה ישראל אכן נמצאת בטופ העולמי מבחינת היחס הזה.

"נדחוף להאריך את תמ"א 38 עד שתהיה חלופה"

בנוסף, התייחס אלקין להארכת תוכנית תמ"א 38 וטען כי "זה עניין תכנוני, לכן לא המשרד שלנו מקדם את החלופות, אלא משרד הפנים שאחראי על נושא התכנון. אני מאוד מקווה שהצלחנו לשכנע את שרת הפנים, לפחות ממה שאני שומע ממנה, שעד שהחלופות האלה לא אושרו - חייבים רציפות ואסור שהדברים יפלו בין הכיסאות.
2 צפייה בגלריה
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
אלקין יזדקק לסיוע. שרי הפנים, האוצר והשיכון: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
(צילומים: הדר יואביאן, קובי קואנקס, כנס לשכת עורכי הדין)
"בסך הכל, תמ"א 38 זו דרך גם לשפר תנאי דיור וגם לתת ביטחון לאזרחים מול רעידות אדמה ומצב מלחמה חס וחלילה. לכן, אנחנו נמשיך לקדם להאריך אותה ובמקביל, אם משרד הפנים יקדם חלופה טובה יותר, אז רק ברגע שהיא תהייה מוכנה ניתן יהיה לעשות מעבר חלק. צריך לדאוג לרציפות - זה אחד מהכללים בשוק הדיור", הוא הוסיף.
באשר לעלייה בתשומות הבנייה, טען אלקין כי "אחד הדברים ששוק הבנייה במדינת ישראל צריך זה קידום טכנולוגיות בנייה. מבחינה זו, אנחנו כאילו נמצאים במדינת עולם שלישי. גם אם בהתחלה כשעושים את זה זה עולה טיפה יותר יקר, בסוף זה יוצא יותר זול. ולא במקרה עושים את זה בכל המדינות בעולם המערבי.
"אנחנו חייבים להכניס טכנולוגיה לשוק הבנייה הישראלי. חייבים להביא יותר ידיים עובדות, גם ישראליות וגם איפה שישראלים לא באים לעבוד – להביא יותר עובדים זרים ממה שיש כרגע. יש מחסור בידיים עובדות בשוק הבנייה. אלה זה חלק מאותם צעדים שצריך לעשות אותם באופן דחוף. למשל, החלטות הממשלה על הגדלה של מספר עובדים זרים חיכתה המון זמן בגלל חוסר יציבות פוליטית ובחירות בלתי פוסקות", טען אלקין.

שר השיכון התייחס גם לציון הקרב של עשור למחאה החברתית בישראל, וטען כי "בנושא הדיור, אכן הייתה התקדמות בתקופה של הממשלה, לא הקודמת - אלה זו שלפניה. כשמשה כחלון היה שר האוצר הוא הצליח אם לא להוריד את המחירים, לפחות לבלום את עלייתם בצורה נרחבת של צעדים.
"אני הייתי אז שר בממשלה והשתתפתי כחבר קבינט דיור בדיונים האלה ובקידום התוכניות. אחר כך, כשהמדינה חשבה במשך שנתיים שאפשר לנוח על זרי דפנה, ראינו שזה לא נכון והמחיר הוא בגלל חוסר העשייה הזאת שנבע מחוסר יציבות. אגב, לא בגלל שלא היו תוכניות במשרד השיכון, אבל בלי תקציב אי-אפשר היה לקדם אותן.
"אנחנו רואים מה ההשלכות של זה וזאת אחת מהסיבות שהקמנו את הממשלה הזאת: כדי להפסיק את הטרללת של בחירות, להעביר תקציב, ולהביא לאזרחים פיתרון לבעיות האמתיות שלהם ולא לגרום למדינה לשקוע שוב ושוב בבחירות בלתי פוסקות".