בית הדין האזורי לעבודה בחיפה דחה בקשה שהגישה עובדת שופרסל כנגד הרשת, בה היא מבקשת למנוע מהחברה את הוצאתה לחל"ת על רקע סירובה להציג בדיקת קורונה שלילית כתנאי להצבתה לעבודה. בית הדין אף הטיל על הקופאית הוצאות בסך 2,000 שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד עלה מההחלטה כי רשת שופרסל נשאה בתשלום של כ-28 אלף ימי בידוד לעובדיה שעלותם כ-14 מיליון שקל. מההחלטה עלה כי על אף המאמצים שנעשו על ידי שופרסל בכדי להקטין את התחלואה בקרב עובדיה, עובדים רבים חלו בקורונה ומאז תחילת המשבר עד 21 במרץ 2021 היו 7,866 מקרים של כניסת עובדים לבידוד שאירעו אצל כ-4,500 עובדים בקירוב. כלומר, חלק מהעובדים שהו בבידוד יותר מפעם אחת.
1 צפייה בגלריה
תמונת סניף שופרסל
תמונת סניף שופרסל
סניף שופרסל
(צילום: שאול גולן)
בתחילת חודש מרץ פרסמה שופרסל בקרב עובדיה מסמך מדיניות, במסגרתו הובהר כי החל מיום 4.4.21, ועל מנת לשמור על בריאות העובדים והלקוחות, יורשו להגיע לעבודה רק עובדים בעלי תו ירוק (מתחסן/מחלים), או כאלה שיציגו בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות האחרונות. עוד הודיעה שופרסל, כי עובדים מנועי חיסון, שיציגו אישור רפואי מתאים, יוכלו לפנות בבקשות חריגות להנהלת הרשת, שתשקול אפשרות לחייבם בהצגת בדיקה שלילת בפרקי זמן מרווחים יותר. שופרסל הבהירה, כי עובדים שיסרבו לתנאים הנ"ל ולא ניתן יהיה להעסיקם מהבית או במקום מבודד, ייצאו לחופשה בתשלום או לחופשה ללא תשלום, על פי בחירתם, וככל שיסרבו גם לכך - יזומנו לשימוע לפני פיטורים.
עובדת באחד מסניפי שופרסל המשמשת כקופאית, הגישה לבית הדין לעבודה בקשה כנגד המדיניות האמורה וכנגד כוונת שופרסל להוציא אותה לחל"ת, לאור סירובה להתחסן ולהיבדק. העובדת טענה, כי המדיניות של שופרסל מהווה פגיעה בזכויות יסוד שלה ושל שאר עובדי הרשת וכי המליצו לה שלא להתחסן לאור תגובה אלרגית חריפה ממנה סבלה בעבר.
שופרסל, באמצעות עורכי הדין גדעון רובין, אייל לוי ואלון עזרא ממשרד רובין שמואלביץ, טענה מנגד כי מדיניותה הינה על פי חוק והינה סבירה ומידתית, במטרה לספק לעובדים וללקוחות סביבה בטוחה מבחינה בריאותית.
גדעון רוביןגדעון רוביןצילום: רמי זרנגר
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בראשות השופטת איריס רש, דחה את הבקשה של העובדת וקבע כי על שופרסל מוטלת החובה וגם האחריות לשמור על סביבת עבודה בטוחה ומוגנת מבחינה בריאותית כלפי ציבור העובדים, הלקוחות, הספקים וכל הבאים אליה. עוד קבע בית הדין, כי מדיניות שופרסל, שהתקבלה בהסכמת נציגות העובדים, היא מידתית וסבירה ובנויה ממדרג של חלופות המאפשרות המשך עבודה גם למי שלא התחסן, באמצעות הצגת בדיקה שלילית. נפסק, כי הנזק שייגרם למעסיק עצמו, לעובדיו ולציבור כתוצאה מחשיפה לסיכון הדבקה, גדול יותר מאי הנוחות שבביצוע בדיקת קורונה בתדירות של 72 שעות.
מההחלטה עולה כי רשת שופרסל מעסיקה כ-18 אלף עובדים בכל הפורמטים שבבעלותה וכי במסגרת ההיערכות חברת שופרסל להתמודדות עם מגפת הקורונה פעלה הרשת בהתאם להנחיות משרד הבריאות והתו הסגול, רכשה לעובדים מסכות, כפפות, ג'ל, הקפידה על מדבקות סימון, שמירת מרחק ומדידת חום לכל העובדים ולכל הנכנסים. בנוסף, שופרסל מינתה עובדים אחראים וממוני קורונה שתפקידם לווסת את כניסת הלקוחות בסניפים.