מספר מקבלי דמי האבטלה בחודש אפריל שקיבלו דמי אבטלה במשך 12-14 חודשים מלאים ברציפות עמד על 171,873 איש. כך עולה מדו"ח תקופתי של מינהל המחקר במוסד לביטוח לאומי שפורסם היום (ראשון). מספר מקבלי דמי האבטלה בחודש זה, הכולל את המפוטרים והשוהים בחופשות ללא תשלום, היה 505,511.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, כ-370 אלף ממקבלי דמי האבטלה (כ-73% מתוכם) קיבלו דמי אבטלה במשך 6-14 חודשים מלאים ברציפות, וקיים חשש שהם יתקשו יותר מאחרים למצוא מקומות עבודה, כאשר יותר ממאה אלף מהם הועסקו במקומות עבודה שנסגרו כליל, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו השבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
ביטוח לאומי סניף פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
יותר ממחצית ממקבלי דמי האבטלה לתקופה ממושכת בחודש אפריל היו מענף שירותי האירוח והאוכל, ו-31% מהם היו מענף האמנות, הבידור והפנאי.
מחוז מרכז הוא האזור שבו נמצא המספר הרב ביותר של מקבלי דמי האבטלה הממושכים - בין 6-14 חודשים מלאים ברציפות - שעמד על 89,079 זכאים (7.4%). מחוז הצפון ומחוז תל אביב היו בעלי שיעור מקבלי דמי האבטלה לתקופה ממושכת הגבוה ביותר - 8.3% (71,053) ו-8.1% (65,621) בהתאמה.
כ-51% ממקבלי דמי האבטלה באפריל הן נשים, כך שהצטמצם הפער מהחודשים הקודמים של המובטלים לטובת הנשים. כ-56% ממקבלי האבטלה בחודש זה הם נשואים ו-32% מהם רווקים.
ממוצע התשלום לרווקים הוא 158 שקל ליום. לנשואים שולמו בממוצע 191 שקל ליום. נשים קיבלו בממוצע תשלום דמי אבטלה של 166 שקל בלבד, וזאת בעוד שממוצע התשלום לגברים עמד על 194 שקל. הסכומים נגזרו מתוך המשכורת שהשתכרו המובטלים טרם הוצאתם לחל"ת.
באופן כללי, לא נמצאו הבדלים ניכרים בשיעורי העוני של מקבלי דמי האבטלה באפריל 2021 בפילוח לפי משך זמן האבטלה.
כעת ההערכה היא כי מספר מקבלי דמי האבטלה בחודשים מאי ויוני יפחת מאוד, לאור ירידת שיעור האבטלה אל מתחת ל-7% וחזרת המשק כמעט לפעילות מלאה.

"דמי אבטלה לעצמאים - אינטרס כלכלי"

בתוך כך, מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר היום בכנס לשכת רואי החשבון שהתקיים באילת, כי "אם בתוך שלושה שבועות לא תעבור חקיקה שתקדם סיוע וטיפול במי שלא יצליח לחזור למעגל העבודה, בדגש על האוכלוסיה המבוגרת - תהיה קטסטרופה. לא צריך להמשיך דמי אבטלה לגילי 28 ומטה למי שאין לו ילדים, אך צריך להתחשב בעובדה ששוק העבודה משתנה ולא כל מקומות העבודה ישארו כשהמשק כולו יחזור לשגרה".
מאיר שפיגלרמאיר שפיגלרצילום: דוברות ביטוח לאומי
יתרה מכך, אמר שפיגלר כי "חוק האבטלה הוא חוק אנרכוניסטי וצריך לעבור רביזיה בהקדם האפשרי ובמיוחד בתקופה זו. ובהקשר העצמאים, הגיע הזמן שכל תושב ישראלי בין אם הוא עצמאי, שכיר או בעל שליטה יהיה זכאי לדמי אבטלה במקרה שהפרנסה שלו נפגעת. זה אינטרס כלכלי לדאוג לבעלי העסקים".
באשר לסוגיית גיל הפרישה, אמר שפיגלר כי "גיל הפרישה צריך להיות שוויוני לנשים וגברים ולעמוד על גיל 70. תוחלת החיים רק הולכת ועולה, ועבודה להרבה מאוד אנשים היא המשמעות והסיבה לקום בבוקר. עם זאת, צריך לקדם מתווה הוגן, שמי שקרוב לגיל פרישה, יפרוש בגיל 67 (כפי שנהוג היום) והצעירים, יופרשו בגיל 70. בנוסף, צריך יהיה להתחשב באלו שעובדים בעבודות שוחקות וכמובן לוודא שהזכויות של כולם ישמרו, באופן שוויוני".