כחלק מהצלת אל על: הסכמי הבראה חדשים נחתמו לפנות בוקר (ד') בין הנהלת אל על לוועד התחזוקה וההנדסה והוועד המינהלי שעתידים לחסוך לחברה כ-88 מיליון דולר בשנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הסיכומים, שנחתמו בליווי ההסתדרות, יצומצם כוח האדם בכ-1,400 עובדים מבין 4,300 העובדים במגזרים אלה ולרבים מהם יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק אחר מנגנון פיצויים מוגדלים. לפני שבועיים נחתם חוזה דומה עם ועד הדיילים כך שבשלב זה, כחלק מתהליכי הסיוע שדרשה החברה מהמדינה, נותר לה להגיע להסכמים עם ועד הטייסים לפני שתקבל סיוע כספי.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
מטוסי אל על בנתב"ג
מי שהוביל את המשא ומתן שנמשך בשבועות האחרונים הם בכירי ההסתדרות בראשות היו"ר ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי.
לפי הודעת הצדדים, ההסכמים מהווים צעד משמעותי נוסף להסדרת המתווה להצלת חברת התעופה. תוקף ההסכמים יימשך בתקופת ההלוואה שתקבל אל על והם יקיפו כ-3,000 עובדים מהסקטור המינהלי וכ-1,300 עובדים מסקטור התחזוקה וההנדסה.
על פי ההסכמים, תצומצם מצבת כוח האדם בשני הסקטורים, כאשר לחלק מהעובדים יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק אחר מנגנון פיצויים מוגדלים. בכל אחד מהמגזרים יינקטו מנגנוני התייעלות בפעילויות הייחודיות להם, כגון מעבר לעבודה דיגיטלית, ייעול הליכי עבודה ועוד. המהלכים הכלולים בהסכמים יאפשרו לחברה לייעל את פעילות הסקטור המנהלי בהיקף של כ-52 מיליון דולר בשנה, ואת פעילות סקטור התחזוקה בכ-36 מיליון דולר בשנה.
2 צפייה בגלריה
הסכמי הבראה על אל
הסכמי הבראה על אל
חותמים על הסכמי הבראה בעל אל
(צילום: באדיבות ההסתדרות)
עם חתימת ההסכמים היום הנהלת אל על השלימה לשלב חשוב נוסף בתוכנית ההצלה של חברת התעופה הישראלית שנמצאת במשבר הכלכלי הקשה ביותר בתולדותיה. בתחילת השבוע אישר דירקטוריון החברה מתווה חילוץ הכולל קבלת הלוואה בערבות מדינה בגובה 250 מיליון דולרים בנוסף ל-150 מיליון דולרים במניות שיונפקו לציבור, כאשר המדינה תתחייב לרכוש את המניות שלא ירכשו ובכך תוכל להשתלט על החברה.
כחלק מאותו מתווה, נדרשה החברה לעבור תהליכי התייעלות, ובין היתר לחתום על הסכמי עבודה עם ארבעת מגזרים העובדים: אצ"א (טייסים), אצד"א (מנהל שירות בטיסה, דיילים קבועים וזמניים), מינהלי ועד תחזוקה והנדסה (תחזוקה, בתי מלאכה, טכנאים, הנדסאים ומהנדסים).
כאמור, לפני שבועיים חתמה ההנהלה על הסכמי התייעלות עם ועד אצד"א (הדיילים), שיחסכו לחברה כ-30 מיליון דולר בשנה וכוללים פיטורי דיילים זמניים, דיילים קבועים ומנהלי שירות בטיסות, וצמצום בתנאי השירות שיחסכו לחברה כסף רב.
כעת נותר להנהלת החברה להגיע להסכם עם ועד הטייסים שבין היתר מתנה את החתימה בהתחייבות ההנהלה להסב 30 טייסים ותיקים מצי 737 לצי ה-787. בשבוע שעבר, כך טוענת הנהלת החברה, הנחה יו"ר הוועד ניר ראובני את הטייסים שלא להשתבץ לטיסות דבר שהוביל לכך שכל 45 מטוסי החברה קורקעו והחברה נכנסה למצב של הדממה.
בר-דוד, אמר כי "עשינו צעד משמעותי נוסף כדי להבטיח את המשך קיומה של אל-על. אני רוצה לחזק את ידי הוועדים על גילוי האחריות בשעה כל כך משמעותית לחברה ועל כך שנרתמו להצלתה. ההסכמים שחתמנו הלילה מבטאים מנהיגות אחראית ונוטעים תקווה לעתיד בהיר יותר שיחזיר את אל על למעמד של חברה איתנה ומובילה במשק הישראלי".
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, אמר כי "ההסכם שנחתם הוא צעד נוסף בדרך להבראת אל על. אני מבקש להודות לנציגי הוועדים על העמידה על זכויות העובדים לצד החובה להגן על הבית".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, עו"ד אבי אדרי, אמר כי "חוסנה של אל על מגיע מההון האנושי שלה שהוכיח שוב את מידת האחריות והמחויבות שלו לעתיד החברה. בהסכמים שחתמנו נתנו סיכוי אמיתי להתאוששות של אל על ולאפשרות שלה לחזור ולהיות ספינת הדגל של ענף התעופה הישראלי".
סמנכ"לית משאבי אנוש באל על, יהודית גריסרו, אמרה כי "ההסכם הזה הוא הוכחה נוספת לכך שאנשי אל על רואים בה יותר ממקום עבודה וזהו בית ומשפחה עבורם".