גורל אל על הוכרע: אחרי שבועות של דיונים והתכתשויות בין אל על למדינה בנוגע לגובה הסיוע שיוענק לה, החליט אתמול (ב') דירקטוריון החברה לאמץ את מתווה הסיוע של האוצר, הכולל הלאמה בידי המדינה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכך תחזור חברת התעופה הלאומית לידי המדינה 15 שנה לאחר שהופרטה ונמכרה לחברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ'. מה זה אומר ואיך זה ישפיע על החברה ועל רוכשי הכרטיסים? הכנו שאלות ותשובות.
3 צפייה בגלריה
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
מטוסי אל על שהוסבו לצורך הטסת מטען
מטוס אל על שהוסב למטוס מטען בצל הקורונה
(צילום: אל על)
האם אל על הולאמה? עדיין לא, אולם ייתכן שבעתיד המדינה תרכוש את מרב מניות החברה ובכך תשלוט בה בפועל. המדינה לא רוצה לחזור ולהיות בעליה של חברת התעופה, שעד לפני 15 שנה הייתה בבעלותה.
מעבר לכך, מדובר בהלאמה זמנית ולא בכפייה. היות שהמדינה נדרשה לסייע לאל על בסכום של כ-400 מיליון דולר, היא הציעה לחברה שני מסלולי סיוע: אחד הבטיח את המשך השליטה של הבעלים הקיימים אבל דרש מהם להזרים כספים לחברה, והשני הציע שהסיוע יהיה במימון או בערבות המדינה, תמורת העברת השליטה למדינה עד שתצליח למכור אותה למשקיע חיצוני. כאמור, המסלול השני הוא זה שנבחר.
האם ההלאמה עצמה תשפיע על הצרכנים? שינוי יחסי השליטה בחברה לא אמור להשפיע באופן דרמטי על לקוחות החברה. עם זאת, המדינה תוכל להתערב אם יתגלו ליקויים כאשר היא תהיה בעלת השליטה בה.
מה לגבי החזר על הכרטיסים שלא מומשו? בשלב זה, לאור מצבה של החברה, לא ניתנים החזרים ללקוחות. על פי הערכות, שווי כרטיסי הטיסה ונקודות הנוסע המתמיד שלא מומשו מוערך בסכום של 1.5 מיליארד שקל.
המדינה החלה לקדם את חוק טיבי שעדיין לא נכנס לתוקפו, לפיו חברת התעופה צריכה להחזיר את הכסף לצרכן בתוך 90 יום (במקום 21 יום עד כה) לאחר ביטול הטיסה, כאשר הזכות לבחור בין החזר כספי או שובר לנסיעה היא בידי הצרכן. ועדת הכלכלה עיכבה את אישור החוק עד שאל על תקבל את סיוע המדינה ויזרום כסף לקופתה, משום שהיום קופתה של החברה ריקה.
האם אל על תשוב לטוס לכל היעדים? לא. בתוכנית ההבראה נדרשה אל על לקצץ במספר המטוסים ובקווים לא רווחיים, כמו הקו לטוקיו שהיה אמור להיפתח, הקו לאוסטרליה וכו'. לכל היעדים "הקלאסיים" אל על תמשיך לטוס.
מה צפוי לעובדי אל על? כתנאי לסיוע מהמדינה דרש משרד האוצר מהחברה לעבור תהליכי התייעלות, בין היתר באמצעות צמצום כוח האדם והפחתת שכר בעיקר למנהלים ולבכירים בחברה. כמו כן, תתחייב החברה לחתום על הסכמי עבודה חדשים מול ארבעת מגזרי העובדים: אנשי צוות אוויר (טייסים), אנשי צוות דיילי אוויר (מנהלי שירות בטיסות, דיילים קבועים וזמניים), מנהלי ועד תחזוקה והנדסה (תחזוקה, בתי מלאכה, טכנאים, הנדסאים ומהנדסים). כמו כן, יצטרכו עובדי החברה לוותר על הטבות שניתנו להם במשך שנים כדוגמת כרטיסי טיסה בחינם, פעילויות רווחה, ימי כיף ועוד.
למה המדינה מחלצת את אל על ולא חברות אחרות בקשיים? חברת התעופה היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, המשמרת את העצמאות התעופתית של המדינה בלי להיות תלויה בחברות זרות. כבר מיום הקמתה של החברה היא פעלה במסגרת אירועים לאומיים משמעותיים כמו העלאת יהודים מרחבי תבל לישראל ומבצעים סודיים, כמו הבאת הפושע הנאצי אדולף אייכמן מארגנטינה למשפטו בישראל בשנת 1960.
בנוסף, מאז הקמתה העמידה החברה את אחד ממטוסיה לטיסות רשמיות של מנהיגי המדינה בביקוריהם הרשמיים, העבירה ציוד צבאי לישראל ושלחה סיוע הומניטרי למדינות שהיו זקוקות לעזרה (האיטי, פיליפינים, נפאל). גם לאחר הפרטת החברה לידיים פרטיות, המדינה שמרה לעצמה מניית זהב בחברה, שאפשרה לה זכות וטו בפסילת רוכשים עתידיים בנוסף להצבת תנאים שעל פיהם בעלי החברה יהיו בעלי אזרחות ישראלית.
מאיפה יגיעו כספי הסיוע לאל על? אל על תקבל הלוואה בגובה 250 מיליון דולר מבנק דיסקונט, כשהמדינה תערוב ל-75% מהסכום. משמעות הדבר הוא שאם אל על לא תצליח להחזיר את החוב, המדינה תשלם לבנק 75% מהחוב. 150 מיליון דולר נוספים יועברו מהמדינה, כחלק מתהליך להנפקת מניות לציבור הרחב.
מתי אל על תעבור לבעלות המדינה? הבעלות תעבור למדינה באופן זמני, רק לאחר הנפקת המניות שתבצע אל על, כנראה בחודש אוקטובר. המדינה תרכוש את המניות בהנפקה תמורת 150 מיליון דולר, ואז השליטה תעבור לידיה. ההנפקה פתוחה לכל הציבור וגם הוא יכול לרכוש מניות אל על אם הוא מוכן להמר על שובה של התעופה המסחרית לחיינו. במקרה כזה, המדינה תרכוש רק את יתרת המניות שייוותרו.
מי ינהל את אל על? המדינה תמנה נאמן חיצוני לחברה, איש מקצוע שתפקידו לדאוג לטובת החברה עד למכירת מניותיה. הוא ימונה בשלב ההתחלתי לשלוש שנים.
מתי חוזים התאוששות של התעופה האזרחית? התחזית הפסימית של ארגוני תעופה אומרת שהתעופה האזרחית תתאושש ב-2022, ובמקרה הטוב ב-2021.