המאבק על אל על: דירקטוריון אל על מציע למשרד האוצר מתווה סיוע חדש לחברה, לאחר שבעלי מניותיה החליטו, בתמיכת הדירקטוריון בראשות היו"ר אלי דפס, להאבק על שמירת השליטה בחברה. בעלי השליטה חוששים, שאבדן השליטה באל על תפגע בעסקי חברת האם שלה חברת כנפיים, העוסקת בליסנג שלה בתחום המטוסים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אל על דוחה את מתווה האוצר להנפקה, לפיו בסופו של תהליך המדינה תלאים את החברה ותחזיק באמצעות נאמן במניותיה. בהצעת האוצר, הסכימה המדינה לאשר לחברה הלוואה בערבות מדינה בגובה של 250 מיליון דולר. בנוסף דרשה המדינה מאל על שתנפיק מניות לציבור בגובה של 150 מיליון דולר נוספים כאשר המדינה מתחייבת לרכוש את המניות שלא יירכשו - דבר שיאפשר בעתיד למדינה להשתלט על חברת התעופה ואף להלאימה.
אל על מציעה במקום המוותה להנפיק למדינה נייר ערך הָמִיר (הניתן להמרה בנייר ערך אחר או בניירות ערך אחרים, בהתקיים תנאים מסוימים) למניות בשווי 60 מיליון דולר, במקביל להנפקה לציבור בשווי 40 מיליון דולר. זאת תמורת הלוואה בערבות מדינה ל-75% בסך 300 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
אתמול התקיימה ישיבת דירקטוריון אל על שבה אושר המתווה החדש. הדירקטוריון תומך בבעלי אל על, חברת כנפיים בבעלות דדי בורוביץ ותמי מוזס בורוביץ, וטוען כי מתווה האוצר לפיו יונפקו זכויות למניות בסך 150 מיליון דולר מסוכן לחברה משום שיארך חודשים, בעוד החברה זקוקה בדחיפות להזרמת הון. לדברי הדירקטוריון, מתווה זה עלול להכניס את החברה למצוקה גדולה יותר.
בנוסף, טוען הדירקטוריון כי מתווה ההנפקה יקפח בעלי מניות שלא יענו להצעה וחלקם בחברה ידולל, למרות שהמשבר הנוכחי בחברה נגרם מסגירת השמיים על ידי המדינה בעקבות משבר הקורונה. כמו כן, טוען הדירקטוריון, שלא ברור ממתווה המדינה מי ימנה את הנאמן ומה יהיו סמכויותיו. לדבריו, הפיכתה של אל על לחברה ממשלתית יכפיף אותה לחוק החברות הממשלתיות באופן שיגביל את פעילותה.
במכתב ששלחה אל על לאוצר טענה החברה כי בניגוד למצב לפני שבועיים, נמצאת החברה במגעים עם אחד הבנקים, לקראת הלוואה אפשרית דבר שיאפשר הזרמת כספים לחברה במהירות וביעילות. בנוסף ציינה אל על כי היא חוששת מכשלים עתידיים בהן פגיעה בבעלי המניות כ-62 אחוזים מהן אלו הציבור. בגלל מצבה של חברת התעופה הדבר יכול לגרום לדילול המניות בין היתר בגלל הפסקת טיסות הנוסעים של החברה ופגיעה במבנה ההון בה. "הדבר לא יאפשר את מימוש 150 מיליון הדולר שיונפקו לציבור", אמר גורם בחברה.
בנוסף טענו באל על כי לוחות הזמנים במתווה יארכו זמן רב בעוד הסיוע הכספי אמור להיות באופן מיידי. בנוסף ציינו בחברה כי שליטה של המדינה בחברה, דבר שיתכן שיקרה במידה ותסכים למתווה, תוביל לכך שיתכן שאל על תהפוך לחברה ממשלתית או שהמדינה תהיה מעורבת בניהולה באמצעות נאמן. בחברה אמרו שלא הכירו תקדים קודם לכך בחברות תעופה אחרות דבר שיכוך להעלות את סף אי הוודאות.
כאמור, בין ההצעות שהציעה אל על היא שהמדינה תנפיק 40 מיליון דולר לציבור בנוסף ל-110 מיליון דולר נוספים שהמדינה תזרים לחברה בתמורה לקבל שטרי הון אמירים למניות. בבוא העת, כך אמרו באל על, תוכל המדינה למכור את המניות לציבור בהתאם לשיקומה.