מנהלי הקניונים מוחים על רקע פתיחת מתחמי קניות כמו איקאה בעוד שהקניונים סגורים. יוסי לגזיאל, מנכ"ל קניון הזהב, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הקניונים עלולים להגיע למצב של קריסה: "צריך לעצור ולעשות חושבים כי המצב הזה לא יכול להימשך יותר. הגענו לרגע האמת בו צריכות להתקבל החלטות".
לדבריו, "אין שום היגיון בלפתוח מתחם כמו איקאה ולהשאיר את הקניונים מאחור, בטח ובטח כשיש לנו את כל האמצעים והיכולת לשלוט בכל האנשים שנכנסים לקניון על ידי בקרה מסודרת בכל הכניסות. אפשר לצמצם כניסות ולחשוב על פתרונות נוספים".
3 צפייה בגלריה
קניון הזהב ריק עקב הנחיות משרד הבריאות
קניון הזהב ריק עקב הנחיות משרד הבריאות
קניון הזהב ריק עקב הנחיות משרד הבריאות
(צילום: נדב אבס)
פתיחת חנויות איקאה אתמול, שלוותה בתורי ענק, עוררה את זעמם של סוחרי השווקים והקניונים, והיוותה גם מוקד לוויכוח בישיבת הממשלה.
"אני לא מצליח להבין למה לא פותחים את הקניונים", אומר לגזיאל. "חלק מהחנויות נפתחות במתחמים פתוחים וחלק לא. אני פחות יודע להסביר מה ההיגיון אחרי ההחלטה הזו".
ממסמך של משרד הכלכלה שהגיע לידי ynet, עולה כי עמדת המשרד היא להמליץ לפתוח את מתחמי הקניות, אך אין בו התייחסות לקניונים הסגורים. במסמך נכתב כי "מכיוון שמותרת פתיחת חנויות ברחוב, לא נראה סביר למנוע פתיחת חנויות במתחמי קניות. מתחם קניות אינו מתחם סגור, פרוש הרבה יותר מאשר הרחוב ולכן התיקון מתבקש".
3 צפייה בגלריה
איקאה נתניה
איקאה נתניה
תורים אתמול באיקאה
(נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
תורים איקאה תור סניף ראשון לציון קורונה
תורים איקאה תור סניף ראשון לציון קורונה
(צילום: אבי חי)

"אם נפתח את הקניון אבל החנויות ישארו סגורות - זה לא יהיה אטרקטיבי"

לגזיאל אומר כי "אני חושב קודם כל על שלומם ובריאותם של המבקרים בקניון. אף אחד לא ייקח שום סיכון ויסכן את בריאותם. יש לנו יכולת לשלוט בכמות הנכנסים, לגרום שישתמשו בכל אמצעי הבטיחות - שכמובן שמישהו צריך להגדיר מה הם מבחינה בריאותית, כי אני יודע להגדיר מבחינה לוגיסטית וביטחונית מה צריך. מבחינה בריאותית - אנו נוכל לשלוט ולעמוד בדיוק במה שיגדירו".
על רקע האיומים מצד הרשתות הגדולות שלא לפתוח את החנויות אם לא יקבלו סיוע רחב יותר, אומר לגזיאל כי "יש פה שני גופים שאמורים להפעיל ולייצר פה פעילות - רשתות האופנה ובעלי הקניונים. הקניון מבחינתנו כרגע במצב הזוי, הכל סגור. ביום בהיר הכל ננעל ונסגר ואנשים נשלחו הביתה לחל"ת. אבל ברור שיש גם את רשתות האופנה שמחזיקות פה את החנויות, והם אלה שביחד איתנו צריכים להפעיל את כל המערכת.
"זה חייב להיות שילוב של שני הגופים האלו, זה לא יכול להיות חד צדדי. אני יכול לפתוח את הדלתות בקניון אבל אם החנויות לא ייפתחו ויישארו סגורות, או חלקן, אז יהיה פחות אטרקטיבי, כי קניון חייב להיות אטרקטיבי. אני לא חושב שנקרוס אבל אני חושב שחלקנו בדרך לשם, זה לא יכול להימשך עוד הרבה זמן".

"למדנו משהו מהקורונה"

בתוך כך, לקוח בשם זאב גילקיס שהגיע לקניות באיקאה, אמר ל-ynet כי "קורונה זה זמן מצוין לעשות סדר, ובאיקאה יש את כל הדברים הדרושים לשם כך".
לשאלה האם הוא לא חושש להידבק בנגיף, אמר: "אני חושב שההסתברות להידבקות כל כך נמוכה היום שזה מגוחך בעיניי, אבל זה כבר סיפור אחר.
"מה שהיה יפה בקנייה אתמול זה דווקא החלק מחוץ לסניף. הגעתי קצת לפני עשר בבוקר והיה תור מופתי. פשוט למדנו משהו, הרווחנו מהקורונה שעם ישראל יודע לעמוד בתור, זה משהו שלא היה לפני. גם בפנים אנשים שומרים, לא מתנגשים, נותנים לך לעבור. ממש נימוס אירופאי".