התפטרותו של שר השיכון והבינוי יעקב ליצמן מהממשלה היום (א'), אם אכן תיכנס לתוקף בעוד 48 שעות, מביאה לסופה של כהונה קצרה: חמישה חודשים בלבד. אפילו שרת השיכון לפניו - מי שמשמשת כיום כיו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון - שהגיעה למשרד כדי להחליף את יואב גלנט באופן זמני והייתה אמורה לשמש בתפקיד כחודש, כיהנה בו בסופו של דבר כשנה בעקבות מערכות הבחירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את המשרד ליצמן עוזב בתקופת משבר שמשפיעה גם על ענף הדיור: מחסור בעובדי בניין בעקבות הקורונה, ירידה בהתחלות בנייה, האטה בעסקאות ואי ודאות בקרב הרוכשים. הסיבות להתפטרות אינן קשורות לשיכון הארץ: במכתב שכתב לראש הממשלה הביע את התנגדותו למהלך של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר בחגים, "מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת", לשון המכתב. ויכוח דומה נסוב גם בעניין נסיעת חסידי ברסלב לאומן בראש השנה.
2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
(צילום: עמית שאבי)
במסגרת תפקידו כשר הבינוי והשיכון, הוחלט להעביר למשרדו לא מעט סמכויות נדל"ן ממשרד האוצר, שריכז בידיו שר האוצר הקודם, משה כחלון. עם הקמת הממשלה החדשה הוחלט כי ליצמן יהיה אחראי על רשות מקרקעי ישראל וירכז סמכויות תכנון, שיווק ופיתוח קרקעות מדינה, לצד עמידה בראש ועדת שרים לענייני מקרקעין ודיור, שתהיה אחראית על קידום התחדשות עירונית, השכרה ארוכת טווח, דיור ציבורי והחלטות הנוגעות למקרקעי ישראל. בנוסף הוחלט כי מטה הדיור הלאומי יחולק בין משרדי השיכון, הפנים והאוצר - אולם אלה טרם קמו ולא בטוח שבמשרד השיכון אכן יקום מטה כזה. האור במשרדי מטה הדיור באוצר, אגב, כבה כבר לפני למעלה מחודש.
אחת התוכניות שקידם שר השיכון, אשר אושרה בשבוע שעבר על ידי מועצת מקרקעי ישראל, היא "דיור במחיר מופחת", שמחליפה את תוכנית מחיר למשתכן, ומטרתה להסיט כספים ממרכז הארץ לפריפריה, שם מתגורר, בין היתר, הסקטור שמצביע לו. במסגרת התוכנית בוטלו ההנחות באזורי הביקוש הקשיחים ואילו בערים שמחוץ למרכז הוחלט לבצע סבסוד עמוק. תוכניות בסדר גודל כזה המועצה לא מחליפה כמו גרביים, והסוכרייה למגזר נראית פה מקרוב, אולם באופן אבסורדי דווקא הדירות המסובסדות בפריפריה יאלצו לחכות לתקציב המדינה.
החלטה נוספת שאישרה המועצה בשבוע שעבר מבקשת להרחיב בחמש שנים את הזכאות של יישובים ותיקים לקבל סבסוד מהמדינה לטובת שדרוג תשתיות בתמורה להקמת יחידות דיור חדשות. לרשימה נכנסו שלוש ערים: בת חפר ושוהם, שמיצו את עתודות הבנייה בהן, והעיר החרדית אלעד, שמחזיקה בפוטנציאל של 5,000 דירות ותוכל לקבל מענק של כ-50 מיליון שקל.

"ענף הבנייה לא יכול להרשות לעצמו משרד ללא שר"

ליצמן סיכם בחודש שעבר עם שר העבודה והרווחה איציק שמולי על הגדלת מכסות עובדי הבניין הזרים והפלסטינים, כך שמכסות העובדים הפלסטינים יגדלו מ-64 אלף ל-80 אלף ומכסות העובדים הזרים יוכפלו מ-16,500 ל-32,500 עובדים. אלא שבעקבות מצב התחלואה והפלונטר הפוליטי, ההסכמות טרם הבשילו לכדי החלטות. יותר מהכל, כעת עם עזיבתו של ליצמן, הדיון בהסכמות הללו כנראה יידחה שוב, ובענף, שבסגר הקודם הוגדר חיוני למשק, חוששים מפני השבתת אתרי הבנייה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
הבעיה: עיכוב בהכפלת עובדי הבניין
(צילום: Shutterstock)
"אנו מצרים על החלטתו של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן להתפטר מתפקידו, ומודים לו על נכונותו לקדם את ענף הבנייה והתשתיות בתוכניות שהחליט להוביל לטובת הבנייה בפריפריה", אמר היום עם פרסום ההודעה על ההתפטרות נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. עם זאת, הבהיר כי "ענף הבנייה והתשתיות לא יכול להרשות לעצמו משרד שיכון ללא שר. הענף נמצא בתקופה קשה וקריטית ערב סגר ותוך ירידה דרמטית ברכישת דירות ובקצב הבנייה בעקבת מחסור גדול בעובדים".
סרוגו קרא לראש הממשלה למנות באופן מיידי שר בינוי ושיכון במשרה מלאה והוסיף: "בעת הזו נדרש קבינט בנייה ושר שיוביל אותו. שיתוק ענף הבנייה ותשתיות כעת יהיה בכייה לשנים ארוכות, שיבואו לאחר שימצא חיסון למגפת הקורונה". לדבריו, "זו השעה לבצע מהלך של הבאת עשרות אלפי עובדי זרים, ולבצע השקעות נרחבות בקידום בנייה ותשתיות, לצד השקעה בהכשרה מקצועית של ישראלים לעשרות מקצועות שיספקו עשרות אלפי מקומות עבודה בענף. כל אלה יוכלו לתמוך במשק בהמשך ויבטיחו הפחתה דרמטית של הפגיעה הקשה בציבור רוכשי הדירות שכבר בדרך".
לעניין העיכוב בקבלת ההסכמות להכפיל את מכסת עובדי הבנייה הזרים, ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון פועל אל מול משרדי הממשלה הרלוונטיים לגבש הסכמות כך שכוח העבודה בענף הבנייה יגדל ואיתו תפוקות בענף. הצעת המחליטים תקודם בהתאם למדיניות הממשלה". ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בדיונים עם יתר השותפים להחלטה, במטרה לסכמו בהקדם".