3 צפייה בגלריה
נייקי ו-H&M
נייקי ו-H&M
נייקי ו-H&M
(צילום: shutterstock)

בכירים סינים אמרו היום (שני) כי חברות זרות "לא צריכות למהר להתערב בפוליטיקה", לאחר שחברות מערביות גדולות, ביניהן נייקי, אדידס, ברברי ו-H&M, הודיעו כי הן "מודאגות" מהדיווחים על כך שהרשויות בסין העבירו מאות אלפי מוסלמים מהמיעוט האויגורי בשיאנג'ינג לעבודה בכפייה בקטיף כותנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות ההודעה, אמר דובר ממשלתי של מחוז שיאנג'ינג: "אני לא חושב שחברות צריכות לערב פוליטיקה בשיקולים הכלכליים שלהם. H&M לא תוכל להמשיך להרוויח מהשוק הסיני".
דובר אחר של הממשל במחוז שיאנג'ינג אמר כי "העם הסיני לא רוצה את המוצרים של חברות אשר מחרימות כותנה תוצרת המחוז, כמו נייקי ו-H&M", וטען כי החברות מוזמנות לבקר בשדות הכותנה של המחוז על מנת לבחון אותם בעצמן.
3 צפייה בגלריה
 דיווחים על כך שסין שלחה חצי מיליון מוסלמים לעבודה בכפייה בקטיף כותנה
 דיווחים על כך שסין שלחה חצי מיליון מוסלמים לעבודה בכפייה בקטיף כותנה
דיווחים על כך שסין שלחה חצי מיליון מוסלמים לעבודה בכפייה בקטיף כותנה
(צילום: AFP)
"אנו מודאגים מהדיווחים על עבודה בכפייה של אזרחים מהמיעוט האויגורי", כתבה נייקי בהצהרה. "וידאנו עם הספקים שלנו כי הם אינם משתמשים במוצרי טקסטיל שיוצרו באזור". בשבוע שעבר ספגו החברות ביקורת חריפה ברשתות החברתיות הסיניות, והשחקן הסיני וואנג ייבו, משמש כפרזנטור של חברת נייקי, הודיע על התפטרותו.
לאחרונה ארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה הטילו סנקציות על בכירים סינים שהואשמו בהפרת זכויות אדם באזור שיאנג'ינג. סין הגיבה בהטלת סנקציות על מחוקקים ומוסדות אירופיים. "זה מעשה חסר היגיון מצד החברות הללו למהר להתערב בסנקציות. זה כמו להרים אבן רק בשביל להפיל אותה על הרגל של עצמך", אמר הדובר.
3 צפייה בגלריה
מרכז חינוך מחדש ל מוסלמים אויגורים מחוז שינג'יאנג סין
מרכז חינוך מחדש ל מוסלמים אויגורים מחוז שינג'יאנג סין
מרכז חינוך מחדש למוסלמים אויגורים. מחוז שינג'יאנג, סין
(צילום: רויטרס)
לאחר פרסום דו"ח בנושא בדצמבר, סין הכחישה בתוקף את גיוס האויגורים באזור שיאנג'ינג לעבודות כפייה וטוענת שתוכניות הכשרה, תעסוקה והשכלה טובה יותר סייעו למגר את הקיצוניות באזור. על הדו"ח עצמו אמרה בייג'ינג כי עובדים "מכל המוצאים האתניים בשיאנג'ינג חותמים על חוזי עבודה" וכי הם בוחרים את עיסוקם מרצון.
לפי הדו"ח - שהתבסס על מסמכים ממשלתיים מקוונים - 517 אלף איש משלושה אזורים שרוב תושביהם הם אויגורים נשלחו לעבודת קטיף כותנה כחלק מהתוכנית הממשלתית. החוקרים העריכו כי מספרם האמיתי של העובדים בכפייה גבוה במאות אלפים.
החוקרים הזהירו מפני "ההשלכות קיצוניות אפשריות" על רשתות אספקת הכותנה העולמיות משום שחבל שיאנג'ינג מייצר יותר מ-20% מהכותנה העולמית. כחמישית מהכותנה המשמשת את ארה"ב מגיעה מהחבל הזה.
בייגי'נג מסרה כי כל העצורים "סיימו את לימודיהם" במחנות לחינוך מחדש, אך לפי דיווחים רבים מהאסירים לשעבר הועברו לעבודות ייצור במפעלים, שלעתים קרובות קשורים למחנות. לפי הדו"ח, העברתם נעשית, תחת מעקב משטרתי צמוד, מנקודה לנקודה, "בסגנון צבאי" לצד אינדוקטרינציה.