2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה אעבלין דיור מגזר ערבי
תוכנית בנייה אעבלין דיור מגזר ערבי
אושרה הליך מזורז. הדמיית השכונה החדשה ביישוב אעבלין
(הדמיה: א.ג איזן אדריכלים ובוני ערים בע"מ)
מצוקת הדיור במגזר הערבי: הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אישרה היום (ד') בהליך מהיר תוכנית להרחבת היישוב הערבי אעבלין שבגליל המערבי, הכוללת תוספת של 770 יחידות דיור חדשות בחלק הדרום מזרחי של היישוב. התכנון משלב מסחר ומשרדים ברחוב הראשי של השכונה החדשה, שצפויה להיבנות במועצה המקומית הממוקמת ליד היישובים שפרעם וטמרה.
כיום מונה היישוב כ-13 אלף איש ב-3,000 משקי בית בלבד. לפני כחודשיים הפקיד מינהל התכנון תוכנית מתאר חדשה ליישוב, שמטרתה להפוך אותו לעיר ולשלש את היקף האוכלוסייה שבו ל-34 אלף תושבים. מדובר בתוכנית הכוללת תוספת של 3,500 יחידות דיור במסגרת של 3 תוכניות מפורטות.
התוכנית של הותמ"ל היא תוכנית נפרדת שקודמה בשיתוף עם המועצה המקומית אעבלין וביוזמת רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי אילן איזן אדריכלים. היא משמרת ואדי פנימי בתוך השכונה, בעל ערכיות נופית גבוהה, ובנוסף כוללת שטח להקמת בית ספר יסודי חדש ושטחי ציבור נוספים.
התוכנית אושרה במסגרת מאמצי הוועדה לקדם יחידות דיור גם ביישובי החברה הערבית, שבהם קיים מחסור ביחידות דיור חדשות עקב ריבוי בעלי קרקעות פרטיים בשטחי הרשויות המקומיות. מטרתה להתמודד עם מצוקת הדיור במגזר וביישוב בפרט וליצור עתודה משמעותית למגורים. כדי להסיר חסמים עתידיים, חלק גדול מהמגרשים ישווקו על ידי המדינה ובנוסף התכנון כולל גם פתרונות סטטוטוריים לתשתיות אזוריות.
2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה אעבלין דיור מגזר ערבי
תוכנית בנייה אעבלין דיור מגזר ערבי
עתודה משמעותית למגורים. תוכנית הבנייה באעבלין
(הדמיה: א.ג איזן אדריכלים ובוני ערים בע"מ)
לדברי אדית בר, ראש מינהל הפיתוח במשרד הפנים ויו"ר הותמ"ל, "אישור התוכנית מהווה צעד משמעותי נוסף לקידום פתרון למצוקת הדיור במגזר הערבי, בדגש על אזור שפרעם-אעבלין המשווע להיצע מגורים נוסף. התוכנית המאושרת מתואמת מול תוכנית המתאר וכוללת גם עירוב שימושים ברחובות המרכזיים, שיתרמו לכלכלת היישוב".
ראש מועצת אעבלין, מאמון שיח, ציין כי "התוכנית החדשה מהווה חלק מראייה אסטרטגית כוללת של פיתוח והרחבה של היישוב. השכונה החדשה תסייע לפיתוחו ובפרט למחוסרי הקרקע, לאור העובדה כי תוכננה בחלקה על אדמת מדינה והקפידה על תכנון שטחים ציבוריים".
רפי אלמליח, מנהל בכיר אגף לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, הוסיף כי "מדובר בתוכנית חשובה שנותנת מענה לצרכי הדיור של האוכלוסייה הערבית בצפון הארץ. היא כוללת מספר רב של יחידות דיור, מסחר ותעסוקה, מבנים ומוסדות ציבור לשימוש תושבי היישוב, כולל שטחים ציבוריים פתוחים".
עידית הוברמן, מתכננת מחוז צפון ברשות מקרקעי ישראל, מסרה: "שיתוף הפעולה בין רמ"י וצוות התכנון עם הנהגת המועצה תרמה לקידומה של התוכנית בפרק זמן סביר. מדובר בבשורה לתושבי אעבלין, לאחר שנים שלא היה שיווק של מגרשים. כעת נוכל לקדם תכנון לביצוע ולממש את התוכנית למחוסרי הדיור".