בורסת ת"א ננעלה בעליות קלות: מדד ת"א 35 טיפס ב-0.1% ות"א 125 הוסיף 0.3%. המדדים המובילים עברו בין עליות לירידות מספר פעמים (המסחר נפתח בעליות) עד הנעילה החיובית, בהתאם לתנודות בוול סטריט.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאומי רושם עלייה שבועית של יותר מ-8% לאחר שזינק היום ב-3.1%, פועלים התחזק ב-1.8%. קבוצת דלק צללה ב-11.1% (ושוב הובילה לעיכוב בפתיחת המסחר) לאחר שלא גייסה את כל הסכום שקיוותה לו בהנפקת מניותיה אמש, דלק קידוחים נחתכה ב-4.3%.
1 צפייה בגלריה
הבורסה לניירות ערך תל אביב
הבורסה לניירות ערך תל אביב
הבורסה לניירות ערך תל אביב
(צילום: שאול גולן)
השקל השלים מעבר למגמה חיובית ועתה מתחזק אל מול הדולר והאירו: המטבע האמריקני יורד ב-0.4% לשיעור של 3.512 שקלים, הרו נסוג ב-0.6% לרמה של 3.839 שקלים.
מוקדם יותר השקל נסחר במגמה מעורבת - הדולר נחלש לעומת המטבע הישראלי לאחר שירד ב-0.5% ושערו היציג נקבע על 3.525 שקלים. מטבע האיחוד האירופאי התחזק ב-0.9% ושערו היציג נקבע על 3.863 שקלים.
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס להתחזקות האירו מול השקל: "הצמד אירו-שקל פרץ רף משמעותי ועלה מעל שער של 3.86 שקל לאירו. בין הסיבות להתחזקות האירו ביומיים האחרונים - אמש גרמניה וצרפת הודיעו על התוכנית הצרפתית-גרמנית (Franco German plan), במסגרתה גובשה תוכנית ליצירת קרן חילוץ אירופאית שתגייס בשם האיחוד האירופי חוב בסך 500 מיליארד אירו בשוקי ההון. הקרן תחולק בין מדינות האיחוד כמענקים.
"למרות שמדובר בסכום לא נמוך יחסית, השווה ל- 4% מהתוצר של הגוש, ושנדרש תהליך אישור נוסף לפני הפעלתה, ההסכמה של גרמניה וצרפת לתוכנית היא סימן מעודד לשיפור האחידות הפיסקלית, הסולידריות והשותפות בין מדינות אירופה, ועונה על צורך שעלה בעקבות המשבר לגיוס חוב ציבורי מבוזר בשם האיחוד ולא באופן עצמאי על ידי מדינות שונות".
לדברי לוי, "נגידת הבנק המרכזי באירופה ציינה אמש כי פסק הדין הגרמני, שהטיל ספק בחוקיות תוכנית התמיכה במדינות (PSPP), לא מטריד אותה, והבנק המרכזי ימשיך בתוכניות ההרחבה שלו. להערכתנו, האירו-שקל צפוי להיסחר בטווח ממוצע של 3.75-3.85 במהלך שנת 2020, כשהשקל צפוי להתחזק בהדרגתיות בהמשך השנה. התקדמות בתהליך אישור התוכנית הצרפתית גרמנית בפועל עשויה לספק רוח גבית לאירו, לחזקו מול הדולר, ולהאט את קצב התחזקות השקל מולו. גורם סיכון משמעותי לתחזית הוא המגמה בשוקי המניות. אם יחזרו המימושים בשוקי המניות הגלובליים הגדולים, השקל צפוי להיחלש מול מטבעות כלכלות מפותחות והאירו ביניהם".

מניות מרכזיות

קבוצת דלק סיימה אתמול את גיוס ההון ולא הצליחה לגייס את כל הסכום שביקשה - 200 מיליון שקל, שאותם ביקשה לגייס בהנפקת המניות שביצעה. הקבוצה גייסה רק 137 מיליון שקל, מתוכם 34 מיליון שקל שהזרים בעל השליטה יצחק תשובה. יתרת הגיוס, 63 מיליון שקל, תידחה ליולי.
הממונה על רשות שוק ההון לשעבר, דורית סלינגר, מועמדת לכהן כדירקטורית חיצונית בבנק לאומי, כך עולה מהודעה שפרסמה היום הוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים, מטכם בנק ישראל. חוץ מסלינגר מועמד גם הדירקטור הנוכחי בבנק - פרופ' ידידה שטרן בקטגוריה של דירקטור חיצוני, ובקטגוריה של דירקטור שאינו חיצוני מועמדים אבי בזורה, היו"ר הנוכחי של הבנק - ד"ר חאג' יחיא סאמר ופרופ' יפעת ביטון. סלינגר כיהנה כממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר בין 2013-2018.
ישראכרט והבנק הדיגיטלי שבשליטת אמנון שעשוע, חתמו על הסכם להנפקת כרטיסי אשראי: הבנק משלים בימים אלה את תהליך הצטרפותו כחבר בורסה, וכן חתימה על הסכמים נוספים שיאפשרו ללקוחותיו מסחר בבורסות נוספות בעולם. הבנק הדיגיטלי צפוי להתחיל לפעול במהלך 2021.
אלביט מערכות מוכרת את השליטה בסייברביט עבור 48 מיליון דולר - קרן ההשקעות האמריקאית צ'ארלסבנק קפיטל תשלם 48 מיליון דולר כדי להפוך לבעלת השליטה בחברת הבת של אלביט, המאמנת צוותי אבטחה נגד התקפות רשת, ותשקיע עוד 22 מיליון דולר בחברה.

ברקע למסחר

המסחר בתל אביב ננעל אתמול בירוק - המדדים ת"א 35 ות"א 125 טיפסו ב-1.6% וב-1.7% בהתאמה, לאחר שבמהלך היום הגיעו לעליות של כ-3%. מדד הבנקים קפץ ב-2.6%, פתאל נסקה ב-13.6% ביום שני של עליות חדות.
אמש בוול סטריט - דאו ג'ונס קפץ ב-3.9%, S&P 500 זינק ב-3.1% ונאסד"ק התחזק ב-2.4%. חברת הביוטק מודרנה המריאה ב-20% אחרי שדיווחה על הצלחה בניסוי מוקדם בחיסון לקורונה.
פורסם לראשונה: 10:18, 19.05.20