מחירי התירס, החיטה והסויה הגיעו לאחרונה בבורסת הסחורות העולמית לרמות שיא של שנתיים ויותר. הסיבות הן בין השאר חשש מחוסר מזון בעולם בעקבות שיבושי הקורונה ורכישות מוגברות של תירס וחיטה על ידי ממשלת סין.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אם לא יחול שינוי לטובה במחיר הסחורות, מחירי המזון בישראל צפויים לזנק ברבעון הראשון של 2021, בעיקר משום שהתירס והסויה משמשים כמזון לבעלי חיים בתעשיות העופות, הבקר ואפילו הדגים. התחזקות שער הדולר אל מול השקל, מגמה מסתמנת מאז הכרזת הסגר השני בישראל, עלולה לייקר אפילו בשיעור גבוה יותר את חומרי הגלם המדוברים. נסייג ונציין שבורסת הסחורות מאופיינת בתנודתיות חדה, וכן כל סגר עולמי נוסף יכול להביא לירידה בביקושים.
2 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)

ירידה במלאי העולמי

איך התייקרות הסחורות תתגלגל למחירי המוצרים על המדף? בנוגע למוצרי חלב למשל, הנוסחה לפיה מחושב מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי המשולם לרפתן) כוללת בתוכה מרכיב עיקרי של עלויות המזון לפרות, והתייקרותו פירושה עלייה במחיר המטרה - שגוררת עלייה במחיר מוצרי החלב. ייתכן שהמחלבות יספגו חלק מההתייקרויות, וכן שר האוצר יכול לסרב לחתום על העלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים.
עליית מחירי החיטה תביא להתייקרות מחירי לחם, קמח, פסטה ועוד. מחיר החיטה נסק מ-430 סנט לבּוּשֶׁל (מידת נפח חקלאית, כ-27 ק"ג חיטה) ל-515 סנט - שיא של שנתיים. החיטה מושפעת מאוד מהדולר, כך שהיחלשותו בשילוב הגדלה מסיבית של רכישת חיטה ע"י הסינים, מסיבות של ביטחון מזון, שומרות על רמת מחירים גבוהה.
מלאי התירס העולמי נמוך בכ-11% מההערכות המוקדמות, דבר שגרם לעלייה חדה במחיר - 379 סנט לבושל (כ-25 ק"ג) במקום 338 סנט. מסקירה שבועית של חברת קומודקס, המתמחה ברכש אסטרטגי בשוק הסחורות, עולה שגם במקרה זה הביקושים הגוברים מסין השפיעו משמעותית על המלאי. לכך נוסף חידוש השימוש באתנול לצורך ייצור עולמי רחב היקף של אלכוג'ל.
מחירי הסויה שנעו סביב 800 סנט לבושל חצו בספטמבר את רמת הדולר לטונה לראשונה מאז דצמבר 2017, וכיום המחיר הוא כבר 1.2 דולר. מלאי הסויה הרבעוניים היו נמוכים בכ-10% מההערכות המוקדמות ונוספה צריכה מוגברת של סין. כוספת סויה, המשמשת למאכל בע"ח, נסחרת ב-351 דולר לטון לאחר עלייה של 70 סנט בחודשיים (25%+) - שיא של שנתיים וחצי.
"מיולי מחירי הסחורות בעולם עלו ברמה דו-ספרתית", אמר לממון ול-ynet עדי פנחס, מנכ"ל קומודקס. "התירס לדוגמה, שהוא חומר הגלם הכי נסחר בעולם אחרי הנפט והקפה, נסחר לפני מספר חודשים ב-175 דולר לטונה, והיום זה 240 דולר. זה קרה בין השאר בגלל פחות יבול ממה שצפו, והעובדה שמחירי הנפט עלו וחזרו לשימוש באנרגיה חילופית - מתנול, שנדרש תירס ליצורו. אם המחירים יישמרו ברמתם הנוכחית, צפויה עלייה במחירי המזון".
מתי? "יש דיליי בין העלייה במחירי הסחורות בארה"ב עד שזה מגיע אלינו, כי למכוני תערובת המזון לבעלי חיים יש מלאים רבים שקנו במחירים נמוכים. אני צופה שהמזון לבעלי חיים יתייקר ברבעון הראשון של 2021".

מוצרי החלב לא יוזלו

בשבוע שעבר נערכה ישיבה של ועדת מחירי החלב לאישור העדכון התקופתי של מחיר המטרה, שהיה אמור לרדת בארבע אגורות. בפני הוועדה הוצגה חוות דעת של קומודקס שהוזמנה על ידי מועצת החלב, ובה נכתב: "מוערך שמגמת העלייה במחירים תימשך עד סוף השנה ואף לתוך 2021. כנגזרת מהערכה זו, המזון לרפתן צפוי לעלות בשיעור של 10%-5% כבר באוקטובר".
בהתבסס על התחזיות החליטה הוועדה לא להפחית את מחיר המטרה, זאת כדי למתן את הקפיצה במחיר, אם תידרש, בעדכון הבא ברבעון הראשון של 2021.