סגר מבולבל כזה לא הונהג בשום מדינה בעולם. בעצם, באחת כן - ישראל. רק עניין אחד ברור לגמרי בשעות שלפני תחילת הסגר השני: הנזק למשק יסתכם במיליארדים וגם עשרות אלפי עובדים יאבדו את מקומות עבודתם, חלקם כנראה עד כדי פיטורים סופיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
איש פשוט לא יודע ולא מבין. הבלבול עצום. האם חנות מוצרי החשמל תהיה פתוחה? (לנו אמרו ברשת גדולה: כן). האם הטכנאי לתיקון המקרר יורשה להגיע הביתה בסגר? (קיבלנו שתי תשובות: כן ולא). האם לשחק טניס 1,100 מטר מהבית יהיה מותר? (איש לא יודע להשיב). האם לתושב ירושלים מותר להצטייד במוצרי מזון במרכול בתל אביב? (למרבה הפלא: כנראה שכן). האם המוסך יהיה פתוח לביצוע הטסט השנתי? (למרבה הפלא: כן). האם מותר יהיה להגיע לפיצריה ולהזמין פיצה משפחתית לקחת הביתה? (להגיע לפיצריה אסור. לעמוד 10 מטר ממנה, בטווח של קילומטר מהבית, ולהתקשר בטלפון כדי להזמין - מותר).
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
מבולבלים? גם השרים, חברי הכנסת, ראשי האוצר ובנק ישראל, משה מעפולה ואחמד מרהט. הבלבול פשוט מוחלט והסגר בלתי הגיוני בכל דבר ועניין.

דבר אחד ברור - הנזק הכלכלי עצום

אחד מראשי אגף התקציבים בעשור הקודם אמר לנו היום (שישי): "הנזק למשק מהסגר המבולגן הזה ברור רק במישור אחד ואין בו שום ספק: המשק וקופת המדינה יינזקו במיליארדים, אבל הקורונה תישאר איתנו כנראה בהיקף משמעותי לקראת הסגר השלישי, שיהיה מוחלט. אבל, קופת המדינה והעסקים לא יוכלו לשאת סגר שלישי. אני חושש מפשיטת רגל לא רק של העסקים אלא גם של המדינה. ממש כך".
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, מכנה את המצב שהמשק והתפשטות הקורונה הגיעו אליו במילה אחת: קטסטרופה. מנכ"ל אוצר נוסף, הפרופסור אבי בן-בסט, לא מבין את הצעדים שעליהם הוכרז ודורש בתוקף, שכל מי שיתחכם למעט כללי הסגר שעליהם הוחלט - ייקנס בגדול. "אסור לוותר על שום התחכמות. אין יותר אזהרות והסברות. חייב להרשם קנס על כל מסיכה שלא על הפנים וקנס גדול מאד על כל התקהלות. תקופת הפשרות הסתיימה".

חצי סגר? חצי פיתרון

במלבורן סגרה אוסטרליה את העיר לשבוע לגמרי. לא היה גם שום סופר פתוח. לא בית מרקחת. לא חנות לטלפונים ולא שרות טכנאים לתיקוני תקלות. הכל סגור. לגמרי. והעיר גמרה תוך שבוע עם הקורונה. באיסלנד בודדו מעט החולים לחלוטין. כאשר התושבים שביקשו זאת נבדקו חינם ומיד. לא היו פשרות. איסלנד נקייה כמעט לחלוטין מקורונה.

ובישראל: המגזר הפרטי עובד בחלקו, רק לא ברור לגמרי מי כן ומי לא, עובדי המדינה ברובם עובדים, רק אין קבלת קהל, עשרות אלפי עסקים דוקא סגורים אפילו אם הם חיוניים, לים אסור להגיע במכונית אבל ברגל מותר, מכון הכושר סגור, אבל המקווה פתוח, ומותר להתחתן, אבל בלי התקהלות (רק החתן, הכלה, הרב, בני המשפחה הגרעינית והמלצרים ביחד כבר יוצרים התקהלות).
וכאשר עשרות שחקני כדורגל, מאמנים ואפסנאים חולים בקורונה - הכדורגל יימשך, כי מדובר בעניין חיוני ביותר למשק, כאשר יש 5,000 מאומתי קורונה בכל יום, ובני משפחות השחקנים, שאינם בבידוד כפוי (כפי שנגזר על השחקנים) עלולים להידבק ולהדביק.

נחמה פורתא לעניים: יותר גרוע מזה כבר לא יהיה

איך אמר לנו הבוקר בעל עסק בירושלים: "הממשלה הציעה לי 5,000 שקל על עובד שאשאיר בעבודה. אבל, אין לנו עבודה כעת ושכר העובד הוא 10,000 שקל, שאחסוך אם הוא יהיה בבית. מישהו שם בממשלה לא עבר את המבחן בחשבון בכיתה א'".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"מישהו שם בממשלה לא עבר את המבחן בחשבון בכיתה א'". שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
עצוב מאד שהסגר המוזר והמבולבל הזה יסתיים בעיקר עם תוצאה ברורה אחת: עוד נזק לקופת המדינה ולמשק של לפחות 10 מיליארד שקל (כפי שמעריכים בכירים באוצר) וחוסר וודאות כלכלית לקראת הסתיו והחורף. המצב הבלתי רצוי ביותר בכלכלה בכל מקום בעולם. רק שבישראל זאת תהיה תוצאת הסגר מלא החורים.
בכיר לשעבר במשרד האוצר אמר הבוקר ל-ynet: "יש לי נחמה אחת. יותר גרוע מהמצב הכלכלי בשנה שמסתיימת עכשיו כנראה כבר לא יהיה. אז בכל זאת תהיה לנו שנה טובה יותר". נחמה פורתא לעניים.