"יהיה קשה מאוד להספיק ולאשר את תקציב 2020 בימים המעטים שעוד נותרו. זאת למעשה משימה בלתי אפשרית אם המועד לא יידחה". כך אמר היום (רביעי) גורם בכיר במשרד האוצר ל-ynet, לאחר שנקבע סופית כי "שעת האפס" לאישור התקציב תהיה בלילה שבין יום שלישי לרביעי הקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למעשה, הליך שנמשך כרגיל כחמישה חודשים, מאישור תקציב המדינה על ידי הממשלה בחודש יולי או אוגוסט ועד לאישורו הסופי בקריאה שלישית בכנסת בסוף חודש דצמבר, יצטרך להתבצע כעת בתוך חמישה ימים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)

השלבים שעוד נותרו לאישור:

  1. אישור בממשלה: עד הערב עדיין לא סוכם כלל על מועד שבו יובא תקציב שנת 2020 לממשלה ותתקיים בה הצבעה, כאשר לא ברור כלל אם יימצא רוב לתקציב, כאשר אין מובא לצידו, על פי ההסכם הקואליציוני, גם תקציב שנת 2021. הממשלה תתכנס אומנם מחר וביום ראשון, אך לא צוין עדיין בסדר היום שיתקיים דיון בתקציב המדינה.
  2. החזרת התקציב למשרד האוצר ולמשרד המשפטים, לאחר אישור הממשלה: על שני המשרדים להכין את התקציב לחקיקה בכנסת, על כל ההיבטים המשפטיים שבו. עם זאת, רוב התקציב למעשה כבר הוכן במתכונת המתאימה להבאתו לאישור הכנסת.
  3. קריאה ראשונה במליאת הכנסת: על חברי הכנסת לאשר ברוב את תקציב המדינה, לפני הבאתו לדיונים בוועדות הכנסת, לקראת הבאתו לאישור בקריאה שנייה ושלישית.
  4. דיונים בוועדות הכנסת: הפעם תדון בתקציב כנראה רק ועדת הכספים. חברי הכנסת אמורים לעבור על כל פרקי וסעיפי התקציב ולאשרם בהצבעות נפרדות. הפעם יתכן שהיועצים המשפטיים של הכנסת יאשרו את קיצור התהליך וביצוע הצבעה אחת על כל התקציב.
  5. קריאה שנייה ושלישית בכנסת: בשנה רגילה, חברי הכנסת נדרשים לאשר כל פרק ואת סעיפי התקציב בהצבעות נפרדות. בשלב הזה צפוי שחברי אופוזיציה יגישו הסתייגויות ותהליך ההצבעה עלול להתמשך.
במצב עניינים זה אין כמעט ספק לגורמים בכירים במשרד האוצר, כי רק דחייה עד ל-31 בדצמבר תאפשר את אישור התקציב ללא פיזור הכנסת והכרזת בחירות חדשות, בפעם הרביעית בתוך שנתיים.