הצרכנים מאחורי בהלת הקניות: "פסטות, עדשים, קטניות. דברים יבשים עם תאריך תפוגה ארוך. יש לי תמי 4, למרות זאת קניתי מים מינרליים. אם יהיה מחסור אני מסודר", כך מספר תומר, עובד הייטק מרמת גן, אב לתאומים בני 3.5 וילד בן 6. "הצטיידתי בשימורי פטריות, זיתים, חמוצים, רסקים. הכפלתי את הכמות שאני בדרך כלל קונה. לא בהיסחפות. קניתי ב-1,500 שקל במקום ב-700 שקל. אם אפשר לחזות בעיות, למה לא לפתור אותן מראש?".

בתחילת משבר הקורונה, סיפרנו על קמעונאים שחוששים שביטול הטיסות והחשש מטיסות יביא לכך שיותר ישראלים יישארו בארץ וייווצר מחסור במזון לפסח. במקביל, צרכנים החלו להגביר רכישות אונליין. אתמול דיווחו ברשתות שהעלייה הזאת כבר באה לידי ביטוי כמותי: במגה וביינות ביתן העריכו שבשבוע האחרון המכירות עלו ב-7%. ברמי לוי טוענים שנרשמה עלייה של 20%-25% בגובה סלי ההזמנות אונליין".
3 צפייה בגלריה
המזווה של יעל פורמן
המזווה של יעל פורמן
המזווה של יעל פורמן
(צילום: יעל פורמן)

"העברתי את המניות לאג"ח"

"יש לי בנים שלא מפסיקים לאכול. אם לא יהיה אוכל בבית, זה יהיה גרוע מאוד", מסביר תומר. "ראיתי שזה קורה לחברים שלי באירופה, חבר מאיטליה שלח לי תמונה של מדפים ריקים. חבר מגרמניה מספר שאין למצוא מוצרים בסופר. אז ניסיתי להקדים ולקנות מצרכים, כדי שלא יקרה לי מצב כזה פה.
"הבנתי שאולי כדאי לחשוב קדימה, כי כשיש לך ילדים קטנים, כל דבר מכניס לחרדות. נכנסתי לסופר ביום שישי ראיתי שצרכנים מעמיסים פסטות וקטניות וחומוסים. ככל שיהיו פה יותר חולים, אנשים לא ייצאו מהבית, עד שיגיע הקיץ. אני רוצה להיות מוכן".
3 צפייה בגלריה
מדפים ריקים ב סופר ב מילאנו איטליה נגיף וירוס קורונה
מדפים ריקים ב סופר ב מילאנו איטליה נגיף וירוס קורונה
בעקבות הקורונה: מדפים ריקים בסופר במילאנו
(צילום: MCT)
ממה אתה חושש? ממחסור או מבידוד?
"כל התשובות נכונות. גם ממחסור גם מבידוד וגם מעליית מחירים. ראיתי מה קורה במקומות אחרים. חבר שלי מאיטליה מספר שגם נגמרו הסחורות וגם העלו מחירים ב-20%-30%. סגרו חלק מהסופרים. חבר שלי שגר בשנחאי מספר שהוא ומשפחתו לא יצאו מהבית כבר חודשיים וחצי. אני גם נערכתי לזה מבחינת שוק ההון".
כלומר?
"התחלתי להיערך לפני שבוע וחצי. ממש חזיתי את הנפילות בבורסה. מימשתי את הכל יום לפני הנפילות, את כל קרנות ההשתלמות העברתי ממניות לאג"ח, לאפיקים יותר סולידיים.
"משק בית זה מפעל, אני מנהל מפעל מבחינתי. אשתי היא המנכ"לית, היא מגדירה מה חשוב ואני מבצע. היא דואגת להציב מטרות לרבעון הקרוב ואני דואג שהדברים יבוצעו על הצד הטוב ביותר".
יעל פורמן מגבעתיים, הפכה את עמוד הפייסבוק שלה לעמוד פרשנויות קורונה. היא החלה למלא את המקרר, המקפיא והמחסנים בדירה שלה ושל בן זוגה: "ערכנו קנייה באלף שקל בסופר, שזה כמה מאות שקלים יותר ממה שאני מוציאה בדרך כלל. אנחנו שניים, אז לא צריכים כמויות עתק של אוכל, אבל אני חושבת שאם נצטרך לעזור לאנשים, אז טוב שיהיה לי אקסטרה.
3 צפייה בגלריה
"אם תתחיל פאניקה, אני לא רוצה ללכת לחנויות ולריב שם עם אנשים"
"אם תתחיל פאניקה, אני לא רוצה ללכת לחנויות ולריב שם עם אנשים"
"אם תתחיל פאניקה, אני לא רוצה ללכת לחנויות ולריב שם עם אנשים"
(צילום: יעל פורמן)
"אני עוקבת קבוע אחרי CNN ואל ג'זירה. אני רואה שבכל מיני מדינות החלה פאניקה והתנפלות. ראיתי שבקנברה באוסטרליה רוקנו את המדפים והחלו להקציב נייר טואלט. אם תתחיל פאניקה, אני לא רוצה ללכת לחנויות ולריב שם עם אנשים. ואם לא תתחיל פאניקה - אז מקסימום יהיו לי יותר מצרכים בפריזר.
"בנוסף, אני טבעונית וחושבת שאם יהיה פה מצב חירום המדינה תצטרך להעביר חבילות אוכל לאזרחים, ואני לא מאמינה שיתחשבו בטבעונים, אני גם לא חושבת שצריך. זו עוד סיבה להצטיידות שלי".

אוגרת תרופות

רותם מרמת השרון אגרה כיכרות לחם, שניצלים קפואים, ירקות ופירות קפואים, חלב עמיד, טונה ריבה ונוטלה. "הילדות כבר מחכות לזה", היא אומרת בצחוק. "הן רוצות לאכול מהנוטלה. אני לא רגועה, אני חרדה ורוצה להצטייד מראש. אם היה לי תינוק הייתי אוגרת גם תרכובות חלב. קניתי גם מלאי של תרופות, כדורים נגד כאבים וצינון. אני נערכת לזה שביום אחד תהיה היסטריה וכולם יתנפלו. ראיתי שהשכנה שלי חזרה עם שקיות ענקיות מרשת פארם. אני לא לבד.
"יחד עם זאת, אני חושבת שאם תהיה פה מגפה, צריך להצטייד לשלושה שבועות כי זה לא ייגמר ביומיים. המדינה תצטרך להתערב ולחלק אוכל ולתת מענה אמיתי. אני לא מפחדת מהמחלה עצמה, אלא מקריסת הסופרים ובתי החולים. ואין לי אוכל לשלושה שבועות, אז אני עדיין מרגישה שאני צריכה להצטייד. אני לא רגועה".