יממה לאחר פסיקת ביהמ"ש שקבעה כי חנות הנעליים סקופ אינה מחוייבת בדמי שכירות בימים בהם הייתה סגורה במהלך הסגר הראשון, אמר היום (חמישי) לאולפן ynet יוסי אלדר, דירקטור בחברת אוהב ציון, בעלת הנכס שהושכר לרשת, כי הפסיקה בעיניו "הזויה מכיוון שהיא מטילה את כל האחריות של משבר הקורונה על בעלי הנכסים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי אלדר, "מעבר לזה שאנו משכירים מספר נכסים, אנו שוכרים הרבה יותר נכסים - אנחנו בעלים של רשת סיטי-שופ, רשת של 'עשה זאת בעצמך', אשר שוכרת 13 חנויות בפריסה ארצית, והמשמעות היא שאני יכול לבוא למשכירים ולהגיד להם - יש סגר, אני לא משלם".
אלדר הוסיף כי "בית המשפט, לכאורה, רואה את המשכירים כבעלי הכיס העמוק, כפחות מסכנים, ואת השוכרים והחנויות כמסכנים". לדבריו, "המדינה הכריזה על פיצוי הוצאות קבועות לחנויות, אלה דמי השכירות, ולמשכירים לא צריך לשלם. יכול להיות משכיר שיש לו חנות אחת ממנה הוא מתפרנס וממנה הוא חי לפנסיה. מה השלב הבא? לא לשלם על רכבי ליסינג כי אי אפשר לנסוע?".
עוד ציין אלדר כי "בתחילת הדרך באנו לאותו שוכר ואמרנו לו 'אתה לא יכול לשלם עכשיו? בוא נפרוס, נגיע להסדר'. תגובתו היתה 'אני לא מוכן לשלם ויהי מה'".
1 צפייה בגלריה
חנות של רשת נעלי סקופ
חנות של רשת נעלי סקופ
חנות של רשת נעלי סקופ
(צילום: בן פרידמן)

הסכמים יש לקיים

לדברי עו"ד משה גלעד, שופט בדימוס בבית המשפט המחוזי בחיפה, מדובר ב"פסיקה בעייתית מאוד והסיכויים שתישאר על כנה נמוכים בעיניי".
"צריך להבין", הוסיף גלעד, "עוד בתקופת האימפריה הרומית נקבע הכלל 'הסכמים יש לקיים'. זה הכלל הראשון. אנו חיים במשטר קפיטליסטי, שעליו נאמר שהוא המשטר הכי גרוע שקיים, אבל אין טוב ממנו. עם כל הכבוד לביהמ"ש השלום אשר פסק כפי שפסק, אנו פוגעים גם בערך עליון של יציבות הכלכלה".
"הכלכלה זקוקה ליציבות, ויש פה מעין פטרנליזם של החלטה - לפלוני אין כסף אז הוא לא משלם. בסדר, אין כסף זה לא בגלל שהוא נהנה. אבל מצד שני הוא גם יקבל פיצוי", הסביר גלעד.
"לדוגמה, סא"ל בצה"ל שפורש בגיל 50, והוא ואשתו שעבדה ופרשה, ביחד קונים עם משכנתה שלוש חנויות - מזה הם מפרנסים ארבעה ילדים. חז"ל אמרו 'מדוע דמי סמוק יותר?' הייתי יכול להבין דחייה, הייתי יכול להבין פריסה, אבל פשוט לקבוע שלא משלמים? לדעתי מדובר בהחלטה מרחיקת לכת", אמר.
לטענת גלעד, "במשטר החוקתי שלנו, המדינה צריכה להתערב כמה שפחות בחוזים בין פלוני לאלמוני. זו דרכו של המשטר".