גזירה כלכלית קשה למשק. תקציבי כל משרדי הממשלה יקוצצו ב-1 בינואר. בחלק מהמשרדים הגדולים, כמו משרד הביטחון, משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות, הקיצוצים צפויים להגיע למאות מיליוני שקלים ואף ליותר ממיליארד שקל. כך עולה ממכתב דחוף ששיגר הערב (רביעי) החשב הכללי החדש במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, והגיע לידי ynet.
רוטנברג הודיע הערב לכל מנכ"לי משרדי הממשלה והחשבים במשרדים, כי נוכח המצב שנוצר ערב סיום שנת 2020, ללא תקציב, יהיה צורך, "לבצע מהלכי ריסון ולהחמיר את ההנחיות ביחס לאישור ההוצאות במשרדי הממשלה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות תהיה קיצוץ משמעותי בתקציבי כל משרדי הממשלה באופן מיידי החל ב-1 בינואר הקרוב, נזק חמור למשק הישראלי אם לא יאושר תקציב המדינה לפני סוף שנת 2020. הקיצוץ נובע מכך שהאוכלוסיה בישראל גדלה משנת 2019 ועד לשנת 2021 ב-4%, מבלי שהתקציב עודכן לכך, ושצרכי המשק גדלו מאוד בשל משבר הקורונה. מצב כזה יחייב קיצוץ של אחוזים לא מעטים בתקציבי כל משרדי הממשלה ללא יוצא מן הכלל.
1 צפייה בגלריה
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
(צילום: מיקי נועם אלון)
במכתב דחוף, שאת העתקיו שיגר לשר האוצר, ישראל כץ, למנכ"ל המשרד, ערן יעקב, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, ולגורמים בכירים נוספים, כתב החשב הכללי, כי כל התיקונים בתקציב שבוצעו בשנת 2020 "בוצעו כהוראת שעה ואינם חלים על היקף ההוצאה המותר החל משנת 2021".
רוטנברג הסביר במכתבו לכל מנכ"לי משרדי הממשלה, כי "בהתקרבנו לסוף השנה ללא תקציב מאושר, על מנת להיערך למצב בו שנת 2021 נפתחת גם היא במנגנון 'תקציב המשכי' ועל מנת למלא לקונות בחוק, שלא נכתב למצב בו תקציב המשכי נפרש על פני למעלה משנת תקציב אחת, גיבשו משרדי האוצר והמשפטים שורת תיקוני חקיקה מחויבי המציאות. אלה הועברו לאישור הממשלה ב-5 בדצמבר, אולם עד כה טרם נקבעה ישיבת ממשלה לקידום החקיקה בהליך מהיר".
לפיכך, הודיע הערב החשב הכללי של מדינת ישראל, כי "בשל הסיכון הלא מבוטל שלא יאושר תקציב 2020 וגם לא יאושר תיקון החקיקה האמור, קיים חשש ממשי שנעמוד בתחילת השנה הבאה במצב קשה, בו בסיס התקציב של שנת 2019 נמוך מאוד ביחס לצרכי הממשלה, כאשר החזר קרן החוב והוצאות התכנית הכלכלית להתמודדות עם נגיף הקורונה נכללים ו'נוגסים' ביתרת המימון המוקצה למשרדים".
מצב כזה, מתריע החשב רוטנברג, "יחייב לצמצם עוד יותר את הוצאות הממשלה, אף ביחס למצב המצמצם ממילא שאנו נתונים בו בשנה האחרונה".
במקביל, מזכירות הממשלה הודיעה היום על ביטול ישיבת הממשלה שתוכננה למחר על רקע המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן. זו הדחייה הרביעית של ישיבת הממשלה השבוע.
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר בתגובה: "משמעות הודעת החשב עבורנו ברורה: קריסת מערך הרווחה שנמתח עד הקצה ממילא. לא ניתן בתקופת חירום שבה עשרות אלפי ישראלים מדרדרים לעוני ליטול מהם את רשת הביטחון היחידה. גם אם חובה לקצץ יש להחריג את הרווחה, אחרת זה הימור על חיי אדם".
לצפייה במכתב המלא של החשב הכללי - לחצו כאן.