3 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
באופן יוצא מגדר הרגיל וללא חקיקה ראשית בשלוש קריאות בכנסת, על פי היתר מיוחד של משרד המשפטים, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (חמישי) את הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ, למענקי "חזרה לעבודה" לתמרוץ מובטלים ותיקים להשתלב בתעסוקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאור הפתיחה הנרחבת של המשק, ומתוך כוונה לתמרץ כמה שיותר אנשים שנמצאים באבטלה ממושכת לחזור לעבודה במהירות האפשרית, אושר מתווה הטבות ייעודי שייתן למובטל ותיק זכאי שישוב לשוק התעסוקה, בחודשים פברואר-אפריל, "מענקי חזרה לעבודה" באלפי שקלים, על פני ארבעה חודשים.
יחד עם זאת, מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הצהיר בדיון כי טיוטת ההסכם החדש שגובשה אינה לשביעות רצונו. לדבריו "ההסכם הזה יותר טוב מכלום, אבל תנאי הזכאות ודרכי החישוב מורכבים ומסובכים מידי. אם אנחנו מתקשים להבין את זה, תאר לך מה קורה לאדם מן הישוב.
3 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
"תנאי הזכאות ודרכי החישוב מסובכים מדי". מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: הדר יואביאן)
"בנאדם צריך להבין מה הוא מקבל, כשהוא צריך להתחיל לחשוב ולשבור את הראש לגבי מה שהוא מקבל שם וכאן ומה יותר שווה לו - הוא לא יחזור לעבוד, גם אם בסוף זה משתלם לו. מהיום הראשון אנחנו אומרים את זה. כבר מסוף מרץ התחננו למודל של חל"ת גמיש אבל אגף התקציבים התנגד, זו האמת לאמיתה".
שפיגלר הוסיף וטען כי מתוך למעלה מ-339 אלף פוטנציאליים לזכאות למענקים, בסופו של דבר רק כ-20 אלף עומדים בשני תנאי הסף שהוגדרו. "אנו מעריכים שבפועל יממשו את המענקים רק כ-15 אלף איש".
כזכור, רק לפני כשבועיים התראיין שר האוצר כץ לאולפן ynet וטען "תופעת העובדים שלא רוצים לחזור לעבודה מחל"ת היא תופעה בשוליים. החל"ת הציל מאות אלפי אנשים בישראל". זאת בהתייחס לביקורת על כך שמודל החל"ת הנוכחי הוא שמתמרץ אנשים שלא לחזור לעבודה על מנת להמשיך לקבל דמי אבטלה.

מי יקבל מה? תנאי המענק למובטלים ותיקים

  1. "מענק חזרה לעבודה" (בסיסי) - מובטלים שקיבלו דמי אבטלה לפחות 75 ימים בתקופת הקורונה ויימצאו זכאים, יקבלו מענק חזרה לעבודה למשך ארבעה חודשים מיום החזרה. זאת בנוסף לשכר החדש שלהם. העובד יקבל חלק מדמי האבטלה שהיה צריך לקבל כמענק שיחושב לפי ירידת השכר שלו. לדוגמה, עובד שחזר לעבודה בשכר הנמוך ב-30% משכרו המקורי, יהיה זכאי לארבעה מענקים בגובה 30% מדמי האבטלה שלו.
  2. "מענק חזרה עבודה מוגדל" - מובטלים שקיבלו דמי אבטלה לפחות 130 ימים בתקופת הקורונה ויימצאו זכאים, יקבלו, בנוסף לארבעת מענקי החזרה לעבודה הבסיסים, מענק מוגדל של 1,500 שקל עבור החודש הראשון ועבור החודש הרביעי של החזרה לעבודה. המענק המוגדל נועד לתמרץ ביתר שאת את מובטלי הקורונה הוותיקים לחזור לעבודה בהקדם ולהתמיד בה למשך ארבעה חודשים לפחות.

בהתאם, ובנוסף לשכרו החדש, כך יראו המענקים שיקבלו מובטלים ותיקים זכאיים שנמצאו מעל לחמישה חודשים מחוץ לשוק העבודה (מעל 130 ימים) וחזרו לעבודה בין פברואר לאפריל ב-40% מהשכר המקורי שלהם:
  • בגין חודש 1 - מענק בגובה 40% מדמי האבטלה + מענק 1,500 שקל.
  • בגין חודש 2 - מענק בגובה 40% מדמי האבטלה.
  • בגין חודש 3 - מענק בגובה 40% מדמי האבטלה.
  • בגין חודש 4 - מענק בגובה 40% מדמי האבטלה + מענק 1,500 שקל.
מודל זה מבטיח לעובד זכאי שיחזור לעבודה הכנסה גבוהה יותר מדמי האבטלה שלו, כבר מהשקל הראשון.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
יצוין כי המענק המוגדל יכול להגיע לאלפי שקלים (ואף לעשרות אלפי שקלים) על פני ארבעה חודשים, כתלות בשכר המקורי והחדש של העובד ובגובה דמי האבטלה שקיבל. לדוגמה: מובטל זכאי אשר שכרו החודשי לפני האבטלה עמד על 7,000 שקל, קיבל דמי אבטלה של 4,800 שקל, ועתה חוזר לעבוד בעד 4,500 שקל בחודש לארבעה חודשים - יקבל מענקי חזרה לעבודה בסך של כ-9,857 שקל.
יו"ר הוועדה, חיים כץ, מתח גם הוא ביקורת על התוכנית: "אתם במשרד האוצר עושים הסכמים מסובכים כדי לא ליישם אותם. אם עשינו הסכם עם פוטנציאל של מעל ל-300 איש והגענו רק ל-15,000 איש - נכשלנו. השקענו כאן זמן, מאמץ וכלום".
ח"כים נוספים הצטרפו גם הם לביקורת. ענת כנפו: "בן אדם צריך 800 בפסיכומטרי כדי להבין מה הוא מקבל כאן", אוסאמה סעדי: "מדובר בהסכם מסובך מאוד, לא בטוח שיביא את התוצאה הרצויה", משה אבוטבול: "המדינה הולכת להיכנס לסחרחרה של הוצאות וגירעונות".
שר האוצר כץ אמר בתגובה לאישור התוכנית: "הפתיחה המחודשת של המשק החזירה באופן טבעי חלק מהמובטלים לעבודתם, אולם גרעין המובטלים שנפלט ממעגל העבודה בסגר הראשון, ועדיין לא שב לעבודתו, הצריך מאיתנו למצוא פתרון להשבת העובדים בצורה מהירה, במסגרתו יינתן תמריץ של אלפי שקלים למובטל ששב לעבודה".