"תופעת העובדים שלא רוצים לחזור לעבודה מחל"ת היא תופעה בשוליים. החל"ת הציל מאות אלפי אנשים בישראל". כך טען הבוקר (רביעי) שר האוצר, ישראל כץ, בריאיון לאולפן ynet, בהתייחס לביקורות על כך שמודל החל"ת מתמרץ אנשים שלא לחזור לעבודה ולהמשיך לקבל דמי אבטלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כץ התייחס לצעדים אותם הוא מבקש לקדם על מנת להחזיר את אותם מובטלים לעבודה וציין כי הוא "מקדם מהלך לתת תמריץ מאוד גבוה למובטלים ותיקים, לא אלה שחוזרים בקלות, בגובה שני חודשי שכר מתוך החל"ת, בנוסף למשכורות שלהם בארבעת החודשים הראשונים בעבודה. ניתן גם למעסיקים תמריצים - כל מי שיקלוט מובטל ותיק לעבודה".
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
יחד עם זאת, כץ הוסיף כי "יהיו אנשים שלא תהיה להם דרך לחזור לעבודה, אני אאפשר להם לקבל חל"ת ודמי אבטלה. זו ערבות הדדית. יש גרעין של מאות אלפי אנשים שנפלט כבר בסגר הראשון משום שעסקים גילו שהם יכולים לעבוד עם פחות עובדים. הגרעין הזה, שהוא מובטל כבר הרבה מאוד חודשים, צריך למצוא דרך נכונה לטפל בו".
באשר לסיכוי הנמוך שהתוכניות אותן מקדם כץ יצליחו לקבל רוב בכנסת, שר האוצר אמר כי "עד היום הצלחתי להעביר תוכניות בהיקף מאוד רחב. לא בתוך התקציב, אלא בתקציב הקורונה. נכון שבגלל הבחירות עושים לי קשיים מיוחדים מכל מיני שיקולים - פוליטיים, משפטיים ואחרים. גם בתוך משרד האוצר שמו לי רגליים. אין היגיון שלא יאשרו את התוכניות האלה, לכן אני מאמין שזה יקרה. עניין הבחירות הוא לא שיקול".
באשר לסגר הלילי שיחול החל ממחר ועד ליום ראשון בניסיון למנוע התקהלויות בחג הפורים והביקורת כי שוב הממשלה נזכרה ברגע האחרון להודיע על כך, השיב כץ: "היו דיונים לקראת פתיחת המשק גם על פורים, אבל הוחלט לפתוח ולאחר מכן להחליט באופן ספציפי. גם התפרסמו לא מעט ידיעות על כך שיהיו מגבלות בפורים וגם היה שיח עם אנשי העסקים והם יודעים. יחד עם זאת, הסגירה מ-20:30 מאפשרת למסחר להתנהל כסדרו ולכן אין כאן פגיעה בהקשר הזה. חייבים לעבור את חג הפורים כדי לא לייצר מתווה הפוך של עליית תחלואה ולהמשיך את הבשורה הגדולה שהממשלה מובילה".
כמו כן, השר התייחס גם למבצע החיסונים הנמצא בימים אלו בעיצומו ולמשמעותו עבור המשק. "מספרם של המחוסנים הולך ועולה ומאפשר לנו לעשות דברים שלא יכולנו לעשות קודם. המסחר למשל נפתח לפי התו הסגול, יש את התרבות, הספורט, חדרי הכושר ואחרים שנפתחים לפי התו הירוק. מאוד חשוב לעלות את היקף המחוסנים, כדי לאפשר פתיחה מקסימלית וזה הדברים שאנחנו הולכים לקראתם. אנחנו ביישורת האחרונה, וצריך להתנהל בהתאם".
כץ הוסיף: "אני מקיים שיח שוטף עם ראש הממשלה ועם כל גורמי המקצוע על הגדלת היקף רכישות החיסונים לעכשיו ולעתיד בהיקפים מאוד גדולים. אנחנו נערכים כל הזמן למציאות של חיים לצד הקורונה, שתהיה כאן מדינה מחוסנת, שתוכל לתפקד, אפשר יהיה לפעול בכל התחומים, בחינוך, במסחר ובדברים האחרים".