באוצר שוב מנסים לעגל פינות? ברקע הביקורת על כך שמעסיקים רבים לא מצליחים למצוא עובדים, שכן אלו מעדיפים פעמים רבות להמשיך לקבל דמי אבטלה, משרד האוצר פנה היום (שלישי) למשרד המשפטים כדי לאשר הסכם בינו לביטוח הלאומי, שלא יחייב חקיקה בכנסת ימים ספורים לפני הבחירות ויאפשר תשלום הטבות מיוחדות לעובדים שיחזרו מאבטלה לאחר תקופה ארוכה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית נועדה לעודד שוהים במשך תקופה ארוכה בחופשות ללא תשלום להיענות לבקשת המעסיקים לחזור בהקדם למקום עבודתם וכמו כן, לעודד מפוטרים לחפש מקומות עבודה חדשים בעת הקרובה ביותר.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
עד סוף חודש יוני השנה הובטחו על ידי משרד האוצר תשלומי דמי אבטלה לכל השוהים בחל"ת או המפוטרים ולכן הודו כבר אלפי עובדים כי הם מעדיפים להישאר בבית ולקבל דמי אבטלה, לפחות עד סוף חודש יוני, במקום לחפש עבודה או לחזור למקומות העבודה שבהם עבדו טרם הוצאתם לחופשות ללא תשלום.
בימים רגילים, אמורה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לדון בתוכנית כזאת, לאחר אישור הממשלה, ולהעביר את התוכנית בשלוש קריאות במליאת הכנסת. כעת מבקשים משרד האוצר והביטוח לאומי פטור ממשרד המשפטים מביצוע חקיקה בשלוש קריאות בכנסת.
הטיעון במקרה הזה הוא שאין מדובר בשוחד בחירות, אלא בניסיון להחזיר בהקדם האפשרי את המשק לתעסוקה בשיעורים גבוהים יותר לאחר השנה הקשה בשוק העבודה בגין משבר הקורונה.
אם משרד המשפטים יאשר את ההסכם, ידרש רק דיון ואישור בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ.

בדברי ההסבר בפנייה למשרד המשפטים, נאמר כי "עם הסרת המגבלות הבריאותיות ותחילת החזרת המשק לפעילות סדירה, יש לאפשר לעובדים נוספים להתמודד עם כשל השוק, שעיקרו אי הרצון לחזור לעבודה בשכר נמוך יותר משכר העובדים לפני היציאה לאבטלה".
תוכנית קודמת בהקשר זה, שהייתה עם כללים שונים בחלקם, כבר חלפה והמועד הסופי בו ניתן לקבל היה לקבל זכאות למענק מיוחד אחר עם החזרה לעבודה היה סוף חודש פברואר. על כן, מוצע כעת לחתום בדחיפות על הסכם חדש, עם השינויים שעליהם הוחלט ושיעודדו עוד יותר את החזרה של עובדים למקומות עבודתם או מציאת עבודה חדשה.
יש לציין כי אם נושא הסיוע לעובדים ולעסקים היה נפתר בדרכים אחרות, כמו המודל הגרמני לדוגמה, או בתכנון מראש (שכן המבקרים של תוכנית חלוקת דמי האבטלה התריעו שוב ושוב כי עובדים לא ירצו לשוב למעגל העבודה כל עוד המדינה משלמת להם) - לא היינו מגיעים למצב שבו הממשלה נאלצת להעביר החלטות שלא בדרך המקובלת, דרך הכנסת.

עקרונות התוכנית

מובטלים במשך 75 יום לפחות בין 1.3.20 ל-31.1.21 ושיחזרו לעבודה למשך ארבעה חודשים לפחות בין התאריכים 1.2.21 ל-30.4.21, יקבלו מענק על פי החלוקה הבאה:
  • מובטלים שקיבלו דמי אבטלה במשך 75-130 יום יקבלו השלמה עד גובה השכר הישן לארבעה חודשים ראשונים בעבודתם.
  • מובטלים שקיבלו דמי אבטלה במשך יותר מ-130 יום יקבלו השלמה לשכר לארבעה חודשים + מענק של 3,000 שקל.
בתוך כך, תנאים נוספים שמגבילים את מתן המענק:
  • המבוטח לא עבד אצל אף מעסיק במשך 75 או 130 ימים (תלוי בסוג המענק) רצופים לפני 31 בינואר השנה.
  • לכל מבוטח ישולמו ארבעה מענקים, אולם המענק לא יינתן בעד ימים שלאחר 30 ביולי 2021.
במשרד האוצר ציינו, כי פוטנציאל הזכאים בקבוצה של מעל 75 ימי אבטלה של מצויים מעל 500 אלף זכאים. פוטנציאל הזכאים של מעל 130 ימי אבטלה כולל מעל 400 אלף זכאים.