הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודיע היום (ה') על מתווה שאומץ על ידי חברות כרטיסי האשראי לדחיית תשלומי ההלוואות, לאחר שבנק ישראל קבע מתווה דומה לבנקים לפני יומיים. בבנק ישראל הסבירו, כי המתווה גובש בעקבות השלכות משבר הקורונה וכדי לסייע ללקוחות המערכת הפיננסית. הוא ייכנס לתוקפו בימים הקרובים ולכל המאוחר ב-16 באוקטובר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המתווה הוא בנוסף להודעת הפיקוח על הרחבת המתווה המקיף לדחיית תשלומי הלוואות, שאומץ על ידי המערכת הבנקאית, המאפשר ללקוחות לדחות תשלומי הלוואות בשלושה מגזרי פעילות: משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי לעסקים.
2 צפייה בגלריה
חברות כרטיסי אשראי. אילוסטרציה
חברות כרטיסי אשראי. אילוסטרציה
חברות כרטיסי אשראי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
דחיית התשלומים תהיה, בהתייחס להלוואות צרכניות והלוואות לעסקים, באופן הבא:
הלוואה צרכנית: הלוואה עד 100 אלף שקל. הדחייה תבוצע לתקופה של 3 חודשים, ללא שיקול דעת החברה. בנוסף, ישנה אופציה, בהתאם לשיקול דעת החברה, לדחייה נוספת של 3 חודשים להלוואות אלו, עד 6 חודשים במצטבר. הדחייה ללא שיקול דעת החברה היא של רכיב הקרן בהלוואה. חברת כרטיסי האשראי רשאית לאפשר גם דחייה של הריבית בנוסף לדחיית הקרן.
הלוואה לעסקים: לעסק עם מחזור פעילות שנתי של עד 25 מיליון שקל, אשר נפגע כתוצאה מהמשבר, תתאפשר דחייה לתקופה של עד 3 חודשים, בהתאם לשיקול דעת החברה.
המתווה בא בהמשך להקלות שונות, לרבות דחיות תשלומים, שכבר ניתנו על ידי חברות כרטיסי האשראי, והוא מציג את תנאי המינימום בדחיית תשלומי ההלוואות.
בבנק ישראל הדגישו, כי דחיית התשלומים כרוכה בעלות, לכן יש לעשות שימוש בצעד זה רק במידת הצורך. ובכל מקרה, טרם קבלת החלטה על דחיית תשלומים, חשוב שהלקוח יבחן את השלכות הדחייה, לרבות המחיר הכלכלי של הדחייה - מבחינת עלות הריבית, סכום חיוב חודשי לחיוב לאחר הדחייה, וכדומה - על מנת שיוכל לקבל החלטה מושכלת.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר כי הוא "מברך את חברות האשראי על גיבוש מתווה אחיד ומקיף, המותאם למאפייני חברות כרטיסי האשראי, ואשר יסייע ללקוחות בקשיים התזרימיים איתם הם מתמודדים".