עלייה של מאות אחוזים במכירות ברשתות השיווק: הישראלים מגדילים את היקף הקניות ומסתערים על המדפים מחשש לחוסר במוצרי מזון בגלל התפשטות נגיף הקורונה. בסוף השבוע ההתנפלות על המוצרים אף התגברה ובסניפים רבים של רשתות נראו מדפים ריקים או כמעט ריקים. צפו בדיווח באולפן ynet.
גידול חריג נרשם במכירת שימורים, שעד כה לא זכו לפופולריות גדולה בקרב הציבור שמעדיף ירקות ופירות טריים. אושיק אפרים, מנכ"ל מפעל השימורים ויטה פרי הגליל, אמר ל-ynet ו"ממון" כי "יש לנו מלאי במפעל, אבל יש בהלה נוראית והציבור מסתער על השימורים. אם תימשך הפאניקה ואנשים ימשיכו לאגור, אנחנו לא נעמוד בזה, ונגמור את המלאי תוך שבועיים".
5 צפייה בגלריה
בהלת קורונה מדפים ריקים בסופרמרקט
בהלת קורונה מדפים ריקים בסופרמרקט
מדפים ריקים בסופרמרקט ביום שישי. החשש: ישביתו מפעל מזון בגלל שאחד העובדים חלה בקורונה
(צילום: נורית קדוש)
ברשתות המזון דווחו גם על עלייה במכירת מוצרים כמו קטניות, פסטה, שמן, מים מינרליים, נייר טואלט ומגבונים. ל-ynet ו"ממון" נודע כי ספקי מזון שונים הודיעו לרשתות על צפי למחסור במוצרים. כך למשל חברת השיווק דיפלומט הודיעה לרשתות כי צפוי מחסור במוצרים כמו קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס וטונה סטארקיסט (תגובת דיפלומט: "אנו כעיקרון נערכים עם מלאי כדי להימנע מחוסר"). לדברי קמעונאים, גם אסם דיווחה על אפשרות למחסור בפסטה שהיא מייבאת מאיטליה (אסם בתגובה: "לא צפוי מחסור").
5 צפייה בגלריה
בהלת קורונה מדפים ריקים בסופרמרקט
בהלת קורונה מדפים ריקים בסופרמרקט
בהלת הקורונה, מדפים ריקים בסופרמרקט
(צילום: נורית קדוש)
"אני לא יודע כמה זה מניפולציות וכמה זה באמת נכון", אמר אחד הקמעונאים. "כל הספקים אומרים 'תמשוך סחורות כי לא יהיה'. הבעיה הגדולה היא במוצרי יבוא. יש סחורות שתקועות בארץ והיבואנים מחכים לשחרר אותן לשוק ויש גם עיכובים במשלוחים מחו"ל והסחורה תקועה בדרך. יש חשש מעצירת ייצור של חלק מהמוצרים מאיטליה, כמו שימורי עגבניות, לואקר, נוטלה ופסטות". (יבואנית לואקר: "כרגע לא צפוי מחסור").
5 צפייה בגלריה
בהלת קורונה קניות
בהלת קורונה קניות
תור של לקוחות בסניף טיב טעם ברמת החייל היום
לדברי צביקה ויליגר, הבעלים של חברת היבוא ויליפוד, "כשהמדינה עוצרת את האוניות מאיטליה ל-14 יום זו בעיה גדולה מאוד. כרגע אנחנו מוכרים בכמויות אדירות ויש עלייה של מאות אחוזים במכירות אורז, שימורים, טונה ופסטות, אבל מה יהיה ברבעון השני? אני מעריך שבגלל צמצום הטיסות לחו"ל צפוי מחסור במוצרים כשרים לפסח כי יותר אנשים נשארים בארץ. בנוסף, רבנים לא נוסעים לחו"ל לעשות הכשרים וייתכן מחסור של גבינה בשבועות".
5 צפייה בגלריה
בהלת קורונה מדפים ריקים טיב טעם ברמת החייל
בהלת קורונה מדפים ריקים טיב טעם ברמת החייל
כך נראים המדפים בסוף השבוע בסניף טיב טעם ברמת החייל

שר הכלכלה: אין צורך לאגור מזון

יבואן הגבינות דניאל אופיר, שמוכר למסעדות ולרשתות, מתאר את הקשיים: "המחסן שלי כרגע ריק לגמרי בגלל עיכובים. כרגע אני בבעיה כי המכולה שלי הייתה על אונייה שיש עליה קוריאני ונתנו לה הוראה להסתובב ולחזור רק אחרי שבוע. זה נזק עצום ליבואנים".
5 צפייה בגלריה
מדפים ריקים בסופרים מהחשש בעקבות נגיף הקורונה והכניסה לבידוד
מדפים ריקים בסופרים מהחשש בעקבות נגיף הקורונה והכניסה לבידוד
סופר כהן בשדרות במוצאי שבת. התושבים מצטיידים בכמויות גדולות של מזון
(צילום: רועי עידן)
האם אפשר לסמוך על הייצור הישראלי? לדברי בכיר באחת הרשתות, לא יהיה חוסר במזון כל זמן שמערך הייצור בארץ עובד. "הבעיה שכולם חוששים ממנה היא שאם עובד יהיה חולה בקורונה וישביתו את קו הייצור יהיה בלגן".
לנוכח הבהלה, שר הכלכלה אלי כהן הודיע כי אין כל מחסור במוצרי מזון וגם לא צפוי מחסור כזה. "הייצור נמשך כסדרו וכך גם האספקה לכל החנויות ברחבי הארץ", אמר. "אין הצדקה להצטייד במזון מסוג כלשהו ואין כל הגבלות על התנועה הימית לארץ. בישראל יש מלאי של דלק ומזון המספיקים למספר חודשים מראש".

"להפסיק יצוא ירקות ופירות"

בתוך כך נודע כי משרד החקלאות יגיש למועצה לביטחון לאומי תוכנית היערכות להספקת מזון טרי בהתאם למספר תרחישים של התפתחות משבר הקורונה. מדובר בבדיקה מורכבת משום שלא מדובר רק בפירות וירקות, מוצרי חלב וביצים. התוצרת החקלאית תלויה גם בחומרי גלם מיובאים, ובראשם יבוא גרעינים כמזון לפרות. רוב החיטה המשמשת לייצור לחם מיובאת מחו"ל (אם כי המדינה מחזיקה דרך קבע במלאי חירום של חיטה). גם ביצים, בעיקר לפני חגים, מיובאות בכמויות גדולות מחו"ל. משרד החקלאות ימליץ שאם יהיה צורך, המדינה תיתן ערבויות ליבואנים כדי להבטיח כדאיות כלכלית של היבוא ותסייע גם כספית בגיוס עובדים לחקלאות.
על רקע בהלת המזון, גורמים קמעונאים ואחרים פנו למשרד החקלאות בדרישה לעצור כעת יצוא לחו"ל של תוצרת חקלאית ישראלית מחשש למחסור שעלול להיווצר בגלל המשבר וגם לאור העובדה שלקראת חג הפסח הביקושים עולים.
רמי לוי, בעל רשת הסופרמרקטים, אמר ל-ynet ו"ממון" כי יש חשש ממחסור בתפוחי אדמה לקראת הפסח - חג שבו יש שימוש גדול בתפוחי אדמה כתחליף לאורז. לדבריו, יש לעצור את היצוא כדי למנוע מחסור ועליית מחירים.
במשרד החקלאות מתנגדים בתוקף להפסקת היצוא. גורם בכיר במשרד אמר ל-ynet ו"ממון" כי יש בישראל עודפי ירקות ויש מספיק תוצרת לשוק המקומי לצד היצוא. בנוסף, יש שיקולים אסטרטגיים: הפסקת היצוא פירושה פגיעה ארוכת טווח בשוקי היצוא של החקלאים משום שיימצא להם תחליף ממדינות אחרות ולא בטוח שיוכלו לחזור לייצא. במשרד החקלאת טוענים עוד כי על סמך בדיקת המלאי העולמי, גם היבוא של גרעינים לא מצוי בסכנה בינתיים.
פורסם לראשונה: 19:20, 07.03.20