על אף העלייה במקדם ההדבקה והקריאות לחכות עם פתיחת בתי הקפה והמסעדות, הממשלה אישרה הערב (שני) את הפתיחה כבר ביום א' הקרוב. אולם, המסעדנים הודיעו עוד טרם התקבלה ההחלטה כי בכוונתם לפתוח בכל מקרה. "הרכבת יצאה מתהחנה - וכעת אי אפשר לעצור", אמר הבוקר תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, "המסעדנים מתכוננים כבר במשך מספר שבועות לתאריך שנקבע מבעוד מועד, ולכן אני מאמין שביום ראשון כן נראה פתיחה משמעותית. מדובר פה בגיוסי כוח אדם, רכישה של סחורות, הכנה של עסקים - לוקח זמן להכין מסעדה לפתיחה. לכן לא נוכל לאפשר לעצור את זה".
2 צפייה בגלריה
בית קפה עם שלט שפתוח ל TA לאחר ההקלה בהגבלות
בית קפה עם שלט שפתוח ל TA לאחר ההקלה בהגבלות
פתוחים לטייק אוויי ומשלוחים - מסעדות לאחר הסגר השלישי
(צילום: מוטי קמחי)
בנוגע לנתוני התחלואה, אמר מור כי "סגרנו את העסקים מספטמבר וכל הזמן דיברו על מספר החולים הקשים ועל כל מיני מספרים מאוד גבוהים. היום המספרים נחתכו בחצי, אנחנו כבר מחוסנים והמסעדות לכל אורך הדרך לא מאפשרות הדבקה. אפשר לקיים משלוחים, טייק אוויי, הושבה תחת כללי התו הסגול באופן ראוי ועל אחת כמה וכמה תחת כללי התו הירוק. אין בעיה לפתוח את המסעדות. אומרים לנו עוד שבוע ועוד שבוע ואנחנו כבר לא יכולים לשלם את המחיר של אוזלת היד של הממשלה".
מור טען כי ההתקהלויות בסופ"ש האחרון, שהיו גם סביב מסעדות, ברים ובתי קפה שפתחו לישיבה על ארגזים, נגרמו דווקא בגלל ההגבלות על המסעדות. "בואו ננתק את הקשר בין המסעדות ובתי הקפה לבין מה שקרה בפורים. אנחנו אמרנו שצריך לעשות את ההפך, לא הקשיבו לנו וזה מה שקרה", מסביר מור. "ברגע שהציבור נמצא במרחב הציבורי ללא השגחה ופיקוח זה מה שקורה.
"אם היו נותנים לציבור לשבת במסעדות ובתי קפה בצורה מסודרת, שלבעלי עסקים יש אינטרס לשמור על התו הסגול ועל התו הירוק בצורה ראויה, ההתקהלויות האלה פשוט לא היו מתקיימות. המחדל הזה מתמשך ואנחנו נמצאים במקום שמשאירים אותנו להיות האחראים, ואנחנו אומרים שאנחנו לוקחים את זה בגאווה ואנחנו יכולים לתת מענה בטוח ללקוחות ולעובדים שלנו באופן מלא.
2 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בתל אביב בעקבות התקהלויות בחג פורים
אכיפת משטרה בתל אביב בעקבות התקהלויות בחג פורים
התקהלויות סביב בתי עסק בפורים
"אגב", הוסיף מור, "בנוגע לעלויות הכלכליות - משרד הבריאות אומר לנו שנדחה בעוד שבוע-שבועיים - חבר'ה, אנשים כבר שנה בתוך המשבר, אין לנו ממון למשוך ממנו יותר. נפתח ביום ראשון בהתאם לכללי התו הירוק והתו הסגול באופן בטיחותי וכלכלי, ואנחנו קוראים לכל הלקוחות לבוא וליהנות מחוויה מלאה ובטיחותית".

"אם אי אפשר לעשות אירוע למחוסנים בלבד - יש פה בעיה"

לצד המסעדנים שרואים את הפתיחה באופק, בעלי האולמות עדיין מיואשים. נועם לוי, יו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים, אמר לאולפן ynet כי "יש לנו תעשייה של 250 אלף איש שעומדת לקרוס. זו תעשייה שמגלגלת 15 מיליארד שקל, ושנה שלמה, ממרץ הקודם, אנחנו סגורים.
"בשונה מהמסעדות ומענף התרבות, כשאין אולמות אז החתונות מתקיימות - בעוד המדינה לא לוקחת אחריות. המדינה יכולה להפעיל את מנגנון החיסונים ולתת לאנשים שהתחסנו להגיע לאירוע של 100-200 איש במקום מאוד גדול עם כל הכללים שאנו מקפידים עליהם. בינתיים החתונות האלה נערכות מדי יום במקומות פיראטיים. אם המדינה לא תפתח אותנו ביום ראשון את תראי שיהיו עדיין המון חתונות בכל המגזרים שיתקיימו בכל מיני מקומות בלי שום אישור מהמדינה ובסתר".
אבל אי אפשר לקיים אירועים רק במתווה של מחוסנים ומחלימים כי יש ילדים וצעירים שלא התחסנו, אז מה אתם מציעים? "קודם כל להפסיק לעצום עיניים ולחשוב שאם אין אולמות אין אירועים", אומר לוי. "זו נקודה מאוד חשובה - יש אירועים. אי אפשר לעצור את החיים. אנשים רוצים להתחתן, לא מדובר בחודש-חודשיים, זה כבר שנה של משבר, ואנשים מתחתנים. אין סיבה שבמקומות שלנו שיכניסו לפי התו הירוק - לא ייתנו להם להתחתן. אפשר לעשות אצלנו אירוע כמו במסעדה.
"אנחנו יודעים מי האורחים שמגיעים, יש לנו אינדיקציה של כמה ימים לפני, אנחנו יכולים לבקש מהם דרכון ירוק, יש מאבטח בכניסה ממילא. יש את כל האפשרויות ואין סיבה שיפתחו ענפים כמו בתי מלון ומסעדות ולא אותנו. החתונות האלה מתקיימות, זה פשוט חוסר אחריות של משרד הבריאות לבוא ולהגיד אנחנו לא פותחים את האולמות - כי זה לא עוצר את החתונות. עכשיו צריך לקחת אחריות ולהתחשב במצב הכלכלי הקשה של בעלי האולמות, ולאפשר לפתוח תחת מתווה משותף איתם".
לוי מוסיף כי "אנחנו מאוד מקדמים את נושא החיסונים, הרבה מהמלצרים ומכוח האדם שלנו הלכו להתחסן, שלא לדבר על כל החברים של הזוגות הצעירים שרוצים להיות בחתונה. דחפנו אותם לקראת הפתיחה, וכולם רצו להתחסן. אם אנחנו לא מסוגלים לעשות אירוע של בעלי דרכון ירוק בלבד ומחוסנים בלבד - יש פה בעיה".
פורסם לראשונה: 10:56, 01.03.21