בעקבות תלונות רבות של צרכנים על סוכנויות נסיעות שמחזיקות לכאורה את כספם כבן ערובה, ח"כ הילה שי וזאן יו"ר ועדת המשנה לצרכנות של הכנסת, תגיש מחר (ב') הצעת חוק לתיקון הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה). ההצעה תיקרא: חובת סיוע של נותן שירותי סוכנות נסיעות בקבלת הטבות.

נטען שגם אחרי שחברות התעופה מחזירות כסף לצרכנים על טיסות שבוטלו, הוא לא תמיד מגיע אליהם שכן הוא מוחזק בסוכנות הנסיעות דרכה רכשו את הכרטיסים.
2 צפייה בגלריה
להתראות. עד הטיסה הבאה
להתראות. עד הטיסה הבאה
תלונות רבות של צרכנים על סוכנויות נסיעות שמחזיקות לכאורה את כספם כבן ערובה. נתב"ג
(צילום: גלעד ילון)
לפי התיקון לחוק, סוכנות הנסיעות תתחייב לעדכן את הלקוח בדבר קבלת התשלום מחברת התעופה וכן תחזיר את כספי הלקוח תוך שני ימי עסקים מיום קבלת התשלום מחברת התעופה. הסוכנות תוכל לגבות עלות טיפול בשיעור שלא יעלה על 5% ממחיר העסקה, או 100 שקל לפני הנמוך מביניהם.
לפי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב–2012 (להלן - החוק) - חברות התעופה חייבות להחזיר את כספי הצרכן, במקרה של ביטול טיסה, תוך 21 יום בימי שגרה ובימי קרונה, בהתאם להוראת השעה שהוציאה הממשלה, תוך 90 יום. בנובמבר משך הזמן הזה צפוי להתקצר ל-30 יום. יחד עם זאת, לשון החוק לא מתייחסת למשך הזמן אשר סוכנות הנסיעות צריכות להחזיר את כספם לצרכן.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "צרכנים רבים רוכשים את כרטיסי הטיסה דרך סוכנות הנסיעות ולא דרך חברות התעופה באופן ישיר ולכן האחריות להחזרת כספי הלקוח נדרשת להיות זהה לאחריות חברות התעופה".
בעמודי פייסבוק של חלק מסוכנויות הנסיעות, ניתן לראות צרכנים המתלוננים כי לא קיבלו את כספם ממרץ. צרכנים טוענים כי בסוכנויות הולכים סחור סחור ולכאורה שומרים אצלן את הכסף שכבר הוחזר על-ידי חלק מחברות התעופה. לכמה מהצרכנים נאמר בסוכנויות כי הסיבה לכך היא משום שהמצב בענף קשה מאוד.
2 צפייה בגלריה
הילה שי וזאן
הילה שי וזאן
ח"כ הילה שי וזאן
(צילום: חוסן לישראל)
ח"כ שי וזאן אמרה ל-ynet: "בעצמי הזמנתי דרך סוכנות נסיעות טיסה לפסח ועדיין לא קיבלתי את כספי חזרה. במקביל, הגיעו אליי מאות פניות של צרכנים, שמנסים לפנות לחברות התעופה וברוב המקרים - חברות התעופה בכלל לא מדברות איתם, כי החוזה שלהם לא נעשה מולם. יש גם מספר צרכנים שמעידים שחברות התעופה אמרו להם: 'העברנו את הכסף', אבל הצרכנים לא ראו אותו. המצוקה של הסוכנויות מובנת ועדיין לא יתכן שייקחו את הכספים שהועברו להם עבור הצרכנים ויגלגלו אותם הלאה. לכן, לפי הצעת החוק, על הכסף להיות מועבר תוך 48 שעות לצרכנים. גם דמי הטיפול מוגבלים לפי ההצעה. כבר שמענו על ניסיונות סחיטה של סוכני נסיעות שאמרו לצרכנים: 'רוצים את הכסף עכשיו? קבלו רק 70% מהסכום'".