האם אל על מנצלת את מיעוט הטיסות ומפקיעה מחירים? ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) את ביטול מגבלת 3,000 הנכנסים לישראל ביום דרך נתב"ג. במהלך הישיבה, היו"ר יעקב מרגי סיפר כי חברות התעופה מפקיעות מחירים ונתן דוגמא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענתו, לקוח פנה אליו וטען כי שילם 1,629 דולר לכרטיס טיסה באל על, לטיסה שאינה טראנס-אטלנטית. מדובר בטיסת אל על מפריז לתל אביב במרץ וטיסה מתוכננת מתל אביב לוורשה באפריל, כשכל כרטיס תומחר ב-1,629 דולר, לטענת מרגי. הלקוח טוען שהוסיף עוד 320 דולר תוספת לשתי מזוודות קטנות לכיוון אחד.
2 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)

מחירים משוגעים: כמעט 8,000 שקל הלוך ושוב בתאריכים המבוקשים

בדקנו מה מחירי אל על לפריז בימים אלה. אומנם הטיסות התרבו (ל-30 נחיתות בשבוע, כשמדי יום נכנסים ארצה כמה אלפים), אבל התקופה היא תקופת טרום בחירות וליל הסדר והביקוש להגיע לישראל - גבוה. אל על לא מפקיעה מחירים יותר מחברות אחרות - גם אייר פראנס גובה מחירים גבוהים למשל, בגלל ביקוש גבוה והיצע קטן. זאת ההזדמנות של החברות לעשות "מכה" על הכרטיסים.
כיוון שהתלונה היא על כרטיסים לכיוון אחד, בדקנו ומצאנו כי כרטיס לכיוון אחד של אייר פראנס פריז-ת"א מתומחר כרגע ב-550 דולר - 1,816 שקל. כלומר, מחיר גבוה יותר מזה ששילם הלקוח שהתלונן למרגי, אם כי יש לקחת בחשבון שזאת הטיסה הכי מבוקשת כרגע, ביום שישי, לקראת ליל הסדר. טיסה הלוך חזור באותו תאריך (להלוך) מפריז לת"א מתומחרת ב-650 דולר (2,147 שקל). כלומר, בגדול, עדיף לרכוש כרטיס הלוך חזור ולא כרטיס לכיוון אחד.
טיסת אל על הלוך חזור פריז-ת"א, כולל שהות של כמה ימים בארץ, מתומחרת ב-700 דולר (2,312 שקל). מי שרוצה לטוס מחר (ג') ולחזור בשישי, היום הכי מבוקש לטיסות כרגע, ישלם באייר פראנס 2,000 דולר (6,606 שקל) הלוך-חזור. בביזנס ישלם: 2,400 דולר (7,927 שקל).
גם ליעדים נוספים באירופה התמחור כעת גבוה. כרטיס מרומא לת"א היום לכיוון אחד מתומחר ב-460 דולר (1,519 שקל).
2 צפייה בגלריה
ח"כ יעקב מרגי
ח"כ יעקב מרגי
"זה כמעט גובל בפשע להפקיע מחירים בתקופה זו". ח"כ יעקב מרגי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יניב לניס, ממייסדי טיסות סודיות, שסייע באיתור המחירים, אמר ל-ynet: "התמחור הוא תמחור דינאמי וגם בימים רגילים טרום קורונה יש תתי מחלקות בתיירים. הכל עניין של אלו מחלקות נשארו זמינות ומה המחיר שלהן בתוך מחלקת תיירים. לפעמים, מחלקות מחיר גבוהות הן היחידות שנשארות פנויות והמחיר שלהן מאוד מאוד גבוה. במצבים כאלה, יכול להיות שהביזנס היה יוצא זול יותר לאותו לקוח עד כמה שזה נשמע מוזר. יש לפעמים מקרים כאלה, שהאקונומי כל כך יקר לכרטיס, אז הביזנס יותר זול או לא יקר בהרבה. לגבי המזוודות: מחיר של 320 דולר לשתי מזוודות נשמע מופקע אבל אולי היה קצת משקל עודף".
הסיבה לתמחור הגבוה היא החשש מפני כניסת חולים ארצה, כמובן, שהביאה למיעוט טיסות. לניס מאשים את המדינה במחירים הגבוהים: "בסוף זה הכל עניין של תחרות - את כל המחירים האלה אל על מורידה ברגע שיש תחרות אמיתית על הקו. המחדל הוא לא של אל על, המחדל פה הוא של הממשלה, שלא אפשרה לתחרות להתקיים. אם היתה תחרות, הטיסות לא היו מפוצצות והמחירים לא היו מזנקים ככה. זה כמו בורסה. אל על היא חברה למטרת רווח, זאת הכנסת ואלה הוועדות שפישלו פה שלא אפשרו תחרות".
מרגי אמר בוועדה: "אסור להקל ראש בסוגיית הפקעת המחירים של חברות התעופה בעת הזו, ואם אשמע שוב על מקרים דומים לא אהסס לצאת בקריאות חמורות. זה כמעט גובל בפשע להפקיע מחירים בתקופה זו", אמר. עו"ד שחר אמרה כי אין פיקוח משפטי על מחירי כרטיסי הטיסה, וכי "התחרות שתתחדש היא הערובה למחירים סבירים".
מחברת אל על נמסר בתגובה: "לאורך כל משבר הקורונה הקפידה חברת על על על רמות מחירים סבירות ובחלק מהמקרים בטיסות החילוץ אף ללא עלות לנוסעים. אנו דוחים בתוקף את הניסיון לייצר מצג שווא של הפקעת מחירים.
"מדובר במקרה בו סוכן הנסיעות הזמין כרטיס משולב בין אל על לחברת התעופה הפולנית LOT וכלל גם טיסת פנים באירופה, דבר שהוביל לייקור ניכר במחיר הכרטיס. אילו היה מזמין את הכרטיס באל על ללא טיסת פנים העלות הייתה 669 דולר בלבד".
נתקלתם במחירים מופקעים? כתבו לנו