יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי, אמר הבוקר (יום ב') בדיון על מצב התעופה הישראלית בנוכחות מנכ"ל אל על החדש אביגל שורק, כי "אל על מחזיקה בסכומי עתק של רוכשי כרטיסים. אני קורא לרוכשי כרטיסים להתארגן לתביעת ענק כנגד אל על להשבת כספם כדי שהאוצר יזוז קצת ממקומו".
מרגי אמר את הדברים לאחר שמנכ"ל אל על הנכנס אמר בעניין זה כי "נחזיר כסף לרוכשי הכרטיסים", אך לא נקב במועד. "אז בהווה אתם לא מחזירים", אמר מרגי לשורק. עוד אמר בעניין הזה מרגי, כי "כספי הכרטיסים הם מכונת ההנשמה של אל על ואולי רק אחרי שהרוכשים יתבעו את כספם - משרד האוצר יואיל לסייע".
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
מטוסי אל על על הקרקע בצל הגבלת הטיסות
(צילום: EPA)
עוד אמר מרגי כי "התנהלות האוצר והבנקים בהעמדת אשראי לחברת אל על היא שערורייתית. האוצר מביא לפשיטת רגל של אל על. הוועדה רואה בתעופה נכס אסטרטגי שצריך להגדיר לו יעד אסטרטגי ולהכניס את היד לכיס. הוועדה קוראת לממשלה למנוע פגיעה בנכס אסטרטגי זה".
כזכור אל על חייבת לנוסעים שטיסתם בוטלה כמיליארד שקלים, אם כי יש לציין כי החזירה חלק גדול מהחוב, אך בשלב מסויים עצרה את ההחזרים לנוסעים בשל מצוקת המזומנים שבה מצויה החברה, שעדיין לא קיבלה את ההלוואה בסך 300 מיליון דולר בערבות מדינה.
הצפי כי החברה תצא בקרוב, לפי דרישת האוצר וכתנאי להלוואה, בהצעת רכש לציבור לגיוס 75 מיליון דולר (מתוכם 50 מיליון דולר יזרים הבעלים החדש של החברה, אלי רוזנברג). אלה יאפשרו את קבלת ההלוואה בערבות מדינה ואחריה תשלים אל על את החזר החוב לנוסעים.