הנפקה מוצלחת לציבור של חברת אל על: במסגרת ההנפקה, שנערכה הערב (שלישי) בהשתתפות גופים מוסדיים בישראל, החברה גייסה 250 מיליון שקל, מתוכם 162 מיליון שקל מבעל השליטה אלי רוזנברג ו-88 מיליון שקל מהציבור. גם מנכ"ל אל על הנכנס, אביגל שורק, רכש אופציות בכ-200 אלף שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההנפקה בוצעה לפי דרישת האוצר, ואפשרה חיזוק הון נוסף לחברה, כתנאי לקבלת הלוואה בנקאית בסך 300 מיליון דולר ובערבות מדינה של 82.5%. תנאי נוסף לקבלת ההלוואה - אל על צריכה להוציא לפועל את תוכנית ההבראה, הכוללת יישום הסכמי השכר החדשים בחברה ופיטורים של 2,000 איש אשר יחלו בקרוב.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
הצליחה בהנפקה לציבור: אל על גייסה 250 מיליון שקל
(צילום: EPA)
לפי התחזית האופטימית של הנהלת אל על, היקף פעילותה בשנים 2023-2022 יגיע ל-75% ביחס לצי המטוסים שלה, וב-2024 היא צופה להגיע לפעילות מלאה. לגבי 2021, נמסר כי מטרת החברה היא לצלוח את השנה עם איזון תזרימי תוך כדי התאמת רמת ההוצאות להכנסות. כיום, עדיין רוב העובדים בחל"ת.
יו"ר אל על, דוד ברודט: "שוק ההון הישראלי הביע אמון באל על כחברת תעופה לאומית מובילה. זהו צעד חשוב בדרך לקבלת ההלוואה בערבות המדינה, והבעת אמון בבעלים החדשים וביכולת של ההנהלה החדשה להוביל את אל על להמראה מחודשת".
ברודט אמר הערב ל-ynet כי הוא מעריך ש"עד פסח נסיים את קבלת ההלוואה, שהיא המקור להחזר יתרת החוב שלנו ללקוחות עבור טיסות שבוטלו, פיצויים לעובדים וחובות לספקים. עד כה החזרנו כ-70% מהחוב לנוסעים. כאשר נסיים את גיוס ההלוואה בסך 300 מיליון דולר נשיב את יתרת הכסף ללקוחות". עוד ציין ברודט כי "אנחנו נערכים להתחיל את תהליך הפיטורים של כ-2,000 עובדים".
ברודט הוסיף כי מאחר ש"המוצא מישראל הוא דרך השמיים, אנו צופים התאוששות מהירה יותר ביחס לארצות אחרות". לדבריו, "כל הצוותים שלנו מחוסנים, לא יהיה מצב שצוות טיסה יטוס לא מחוסן. אל על מפתחת קונספט טיסה בטוחה, שיוצג בקרוב למשרד הבריאות ולצוות שהקים משרד התחבורה".
אביגל שורקאביגל שורקצילום: עופר חג'יובי
מנכ"ל אל על, אביגל שורק: "האמון של ציבור המשקיעים לצד השלמת ההנפקה הוא צעד נוסף בהבראתה של אל על. אנחנו במו"מ מתקדם לגיוס ההלוואה ועם השלמת מתווה הסיוע נחל בתהליך השבת החוב ללקוחות ולספקים לצד חזרה מדורגת לטיסות בדגש על מתווה טיסה בטוחה אותו מפתחת אל על בשילוב עם משרד התחבורה ומשרד הבריאות.
סמנכ"ל הכספים הנכנס, יצחק (איציק) אליאב: "החברה מחויבת ליישום התוכנית הפיננסית ולמימוש תוכנית ההתייעלות על מנת להבטיח איתנות פיננסית לאל על".

"כספי הכרטיסים - מכונת ההנשמה של אל על"

מוקדם יותר החודש, אמר יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי, בדיון על מצב התעופה הישראלית, כי "אל על מחזיקה בסכומי עתק של רוכשי כרטיסים", ואף קרא לרוכשי הכרטיסים "להתארגן לתביעת ענק כנגד אל על להשבת כספם כדי שהאוצר יזוז קצת ממקומו". מרגי אמר את הדברים לאחר שמנכ"ל אל על אמר כי החברה תשיב לרוכשים את כספם, אולם לא נקב במועד. מרגי הוסיף כי "כספי הכרטיסים הם מכונת ההנשמה של אל על ואולי רק אחרי שהרוכשים יתבעו את כספם - משרד האוצר יואיל לסייע". לדבריו, "התנהלות האוצר והבנקים בהעמדת אשראי לחברה היא שערורייתית. האוצר מביא לפשיטת רגל של אל על".
אל על חייבת כמיליארד שקלים לנוסעים שטיסתם בוטלה. חלק מהחוב כבר הושב אך בשלב מסויים עצרה החברה את ההחזרים לנוסעים בשל מצוקת המזומנים שבה היא מצויה. אל על צפויה להשלים את החזר החוב לנוסעים לאחר קבלת ההלוואה בסך 300 מיליון דולר בערבות מדינה.