על אף ההתקדמות הטכנולוגית האדירה בשנים האחרונות, נראה שההיי-טק לא ממש הגיע לענף המזוודות. ב-1996, כשסמי סגול (77) היה בעל השליטה בכתר, פיתחה החברה מזוודה על גלגלים, ומאוחר יותר פותח דגם שכולל מטען לטלפון הסלולרי, והוא אף נמכר בחנויות כתר. הפרויקט לא היה הצלחה מסחררת משום שלחברה היה רק מוצר אחד ולא קו של מוצרים. לפני ארבע שנים, כשמכר סמי סגול את כתר ועזב, הוא "לקח איתו את המזוודה", תרתי משמע, וכיום פרויקט המזוודות שלו פועל תחת חברת רולינק, שבה מחזיק במניות גם אייל אזולאי, מנכ"ל החברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

4 צפייה בגלריה
סמי סגול. "רצה שאהפוך את המיזם לעוד חברה כמו כתר"
סמי סגול. "רצה שאהפוך את המיזם לעוד חברה כמו כתר"
סמי סגול. "רצה שאהפוך את המיזם לעוד חברה כמו כתר"
(צילום: אוראל כהן)
4 צפייה בגלריה
המזוודה המתקפלת של סמי סגול
המזוודה המתקפלת של סמי סגול
המזוודה המתקפלת של סמי סגול
(צילום: יח"צ)

חברת המזוודות החכמות הישראלית רולניק (Rollink), שבבעלות סגול כאמור, משיקה סדרת מזוודות חכמות, ובראשן טרולי קשיחה שעברה מוטציה וניתנת לקיפול לעובי של 5 ס"מ בלבד. ברולינק טוענים כי היא הטרולי המתקפלת הדקה בעולם, וכי פטנט עליה נמצא בתהליכי רישום.
סט המזוודות החדש NEO, כולל מזוודה חכמה בגודל 29 אינץ' וטרולי מתקפלת בגודל התקני שנדרש לעלייה למטוס במרבית חברות התעופה בעולם. בנוסף לה הושקה מזוודה חדשה קשיחה וחכמה, המצוידת ב"מוח" זעיר (המוטמן בצמוד לשלדתה). באמצעות אפליקציה בסלולר, יודע המוח להתריע לבעלי המזוודה אם היא נגנבה או נשכחה (כשהמזוודה מתרחקת מעבר למרחק מסוים מבעליה), או שהגיעה למסוע המזוודות אחרי הנחיתה. היא ניתנת לנעילה ופתיחה מרחוק, והיא גם יודעת לשקול את עצמה כדי להתריע על משקל עודף.
המזוודה החכמה, המיוצרת בסין, שוקלת 4.9 ק"ג, ויש לה ארבעה גלגלים כפולים וחלוקה פנימית נוחה. החיבור לאפליקציה שלה מתבצע באמצעות רכיב המוזן על ידי סוללות AAA פשוטות (בדיוק כמו שיש בשלט של הטלוויזיה), ומפעיל תקשורת BT (בדיוק כמו באוזניות האלחוטיות) - שניהם מאושרים לשימוש בכל שדות התעופה בעולם. המזוודות נמכרות באתר האונליין של רולינק, ובמסגרת חגיגות "שופינג IL" יימכרו מחר ומחרתיים ב-419 שקל במקום 700 שקל למתקפלת ו-779 שקל במקום 1,300 שקל למזוודה החכמה.

החזון של סגול

המזוודה החכמה היא חזונו של סגול, מי שהפך את חברת כתר לענקית בינלאומית. ההתחלה הייתה כשרכש ב-1971 את מניות השותפים בחברה, אותה הקים אביו המנוח. במהלך השנים הפך אותה לחברה עם יותר מ-25 אלף נקודות מכירה בעולם, מפעלים ומרכזי הפצה בתשע מדינות ואלפי עובדים. לפני ארבע שנים מכר 80% מהחזקותיו בחברה לקרן השקעות בינלאומית לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר, והחליט להתמקד בפעילות ותרומה בתחום הביו-טק וחקר המוח.
לא מייאש להשיק מזוודות כשהתעופה כולה מושבתת? אזולאי: "הקורונה תפסה אותנו במארס בתערוכה הבינלאומית לאביזרי נסיעה בניו-אורלינס. היינו על גג העולם - היחידים עם מזוודה מתקפלת. זכינו בפרס התערוכה לחדשנות. הקניינים של הרשתות טרגט, מייסי'ס ווולמארט עשו הזמנות. היו אזכורים שלנו ב'וושינגטון פוסט' ו'לונלי פלאנט'. ואז הגיע הסגר הראשון ולקח לנו חודש לעכל את השפעות הקורונה על עולם התעופה והתיירות. גילינו שאנחנו כן מצליחים למכור, וזה נס. אנחנו ממשיכים תוך התמקדות בפיתוח, כי אנחנו מאמינים שבאביב יימצא חיסון או שיימצאו בדיקות אמינות עם תוצאה מיידית שיאפשרו לנוסעים ביטחון בטיסה ובשדות התעופה, ויתחיל תהליך שבו אנשים שלא טסו במשך שנה ירצו לפצות את עצמם.
"גם לפני הקורונה מזוודה נמצאת בשימוש רק 5% מהזמן שלנו, ורוב הזמן היא תופסת נפח באחסון. זה לא נראה לנו הגיוני, במיוחד לאנשים שגרים בערים כמו ניו-יורק והונג-קונג, שבהן שטחי הדירות הולכים ומצטמצמים. לכן אנחנו מאמינים בטרולי השטוחה. בעוד עולם התיירות והתעופה השתנה במהירות, בתחום המזוודות לא קרה הרבה. אני חושב שעכשיו החיבור של המוח הישראלי עם הפוליקרבונט (חומר הגלם שממנו מייצרים את המזוודות של רולינק - נ"ז) יוצר מוצר היי-טקי שהצרכן מחפש".

מו"מ עם מייסי'ס וטרגט

איך הגעת למיזם המזוודות? "הייתי מנכ"ל של ממסי תיירות - רשת חנויות למטייל בחו"ל. חבר משותף הכיר ביני ובין סמי סגול אחרי שהוא מכר את השליטה בכתר. ממסי ייצגה כמה מותגים בינלאומיים של מזוודות בחו"ל, וצברתי לא מעט ניסיון בנושא. ב-2018 סמי חיפש מישהו שיוביל את מיזם המזוודות. הייתה גם יחידת אופניים מפלסטיק שכתר פיתחה ושנסגרה מאוחר יותר בגלל רגולציה. סמי אמר לי שהוא רוצה שאהפוך את המיזם לעוד חברה ישראלית מצליחה כדוגמת כתר.
4 צפייה בגלריה
אייל אזולאי
אייל אזולאי
אייל אזולאי עם המזוודה המתקפלת
(צילום: אביגיל עוזי)
"כשאני נכנסתי הפעילות של המזוודות הייתה עדיין בתוך כתר, שגם ייצרה עבור רולניק את המזוודות. תוך שנה הבנתי שהייצור בישראל יקר מדי. מזוודה דורשת הרבה כוח אדם בגלל ריבוי החלקים שצריך להרכיב. לא הצלחנו להגיע לייצור באוטומציה מלאה, כי יש רכיבים כמו רוכסן שלא ניתן להרכיב באוטומציה, למרות שפיתחנו יכולת לייצר מזוודה שהרוכסן מוזרק לתוכה. הבעיה היא שזה היה פתרון יקר, והחלטנו להעביר את הייצור לסין, למפעלים שמייצרים עבור מותגים בינלאומיים כמו סמסונייט".
רשמתם פטנט? "על המזוודה המתקפלת יש לנו פטנט אחד בתהליך רישום, שמתייחס ליכולת להגיע לקיפול בעובי 5 ס"מ, ועוד שלושה פטנטים שקשורים למבנה המזוודה. לגבי המזוודה החכמה, יש מוצרים דומים בעולם, אבל אנחנו הוספנו יישום של התראה כשהמזוודה מגיעה למסוע לאחר הנחיתה. התראה כשהיא מתרחקת יש גם לאחרים. אנחנו היחידים בארץ שמוכרים מזוודה מתקפלת קשיחה שמשתטחת ל-5 ס"מ בלבד.
"המון חברות ניסו להיכנס לתחום והרבה נפלו משתי סיבות: רגולציה (מזוודות חכמות שהיו להן סוללות ליתיום שלא ניתן היה לנתק אותן. אחרי מקרים של התפוצצות סוללות ליתיום נאסרה העלאתן על מטוסים - נ"ז), ומשקל עודף או מידות שלא מתאימות לדרישות חברות התעופה. ראיתי בסין מזוודה מתקפלת קשיחה, אבל היא שוקלת 11 ק"ג. שלנו שוקלת 2.3 ק"ג".
איפה נמכרת המזוודה מחוץ לישראל? "למרות הקורונה, יש לנו הזמנות, והדגמים החדשים נמכרים ביפן, בהונג-קונג, בסין, בבתי הכלבו קה-דה-ווה וברשת קאופהוף בגרמניה. גם באמזון גרמניה אנחנו מוכרים בטירוף. באמזון ארה"ב אנחנו מתחילים עכשיו, ואנחנו במו"מ עם מייסי'ס וטרגט בארה"ב".