כאשר הממשלה לא מתפקדת ולפנינו מערכת בחירות רביעית תוך שנתיים - הפך בנק ישראל בימי משבר הקורונה לגורם היחיד המשפיע באופן ממשי על המשק. אפילו שהבנק המרכזי לא ביצע הפעם מהלך מיידי בשטח, הרי שההכרזה שלו ביום חמישי הספיקה לגרום לזעזוע, חיובי בהחלט, והפעם בתחום שער החליפין.
הודעת הבנק המפתיעה כי ירכוש השנה סכום גבוה של 30 מיליארד דולר בשוק מטבע החוץ - הקפיצה את הדולר בתוך 24 שעות משער השפל מזה כ-25 שנים, של 3.113 שקל, לשער יציג של 3.231 שקל. אחרי קביעת השער היציג המשיך הדולר לעלות עד כמעט 3.28 שקלים. גם האירו שכבר ירד משער של 3.8 שקל, לראשונה מזה שמונה חודשים, קפץ מיד ל-3.9222 שקל.
המהלך של הבנק בשוק מטבע החוץ מגיע בדיוק במקביל לכניסת מהלך נוסף וחשוב שלו לתוקף - בדיוק היום - הסרת מגבלת הפריים במשכנתאות חדשות. מתן האפשרות להצמיד שני שלישים מההלוואות לריבית הפריים היא בהחלט מהלך רב השפעה, שאמור להקל על רוכשי הדירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
בשבוע האחרון התקיימו דיונים מרתוניים בבנק ישראל בדבר המהלך שיש לבצע לבלימת הקריסה של שערי הדולר והיורו, שעלולה הייתה להביא לסגירת קווי ייצור של מוצרים המיועדים ליצוא ולפיטורי עובדים. כאשר חברי הממשלה והכנסת עסוקים במערכת בחירות ובחיפוש מפלגה מתאימה להשתלב בה, נותר בנק ישראל השחקן האחראי היחיד בסביבה.
בה בשעה התברר שהצפת שוק המטבע בישראל בדולרים, מול ביקושים מעטים, גורמת לירידה כמעט בכל יום בשער הדולר, שכבר איים להגיע לשלושה שקלים ואולי גם לפחות מכך. המשמעות: יצואן שקיבל באביב 347 שקל על כל 100 דולר, קיבל בסוף השבוע האחרון רק 311 שקל. זאת, כאשר כל תשלומיו בארץ מבוצעים בשקלים - שכר, מסים, ארנונה, חשבונות חשמל ומים. לכן, היצואנים עלולים להפסיד כסף, במקום להרוויח.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבועות האחרונים ניסה בנק ישראל, בלא הצלחה, לבלום את קריסת הדולר ברכישה, מדי ימים אחדים, של מאות מיליוני דולרים בשוק המט"ח. בכל שנת 2020 רכש 21 מיליארד דולר, אך השקל המשיך להתחזק. כלכלני הבנק, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, טיכסו עצה, כיצד לעצור את המפולת, והרעיון נשמע לא רע: לראשונה הבטיח בנק ישראל מראש, בשקיפות רבה, כי ירכוש סכום גבוה של 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח השנה.
סוחרי מטבע החוץ הפנימו שבנק ישראל לא ייתן לדולר להמשיך לצנוח ויזרימו ביקושים של מיליארדים לשוק, כאשר שער הדולר שוב יתחיל לרדת. וכך זינק שער הדולר מיד בסוף השבוע ב-12 אגורות.
ההערכות בשוק הן ששער הדולר יעלה עוד בשבוע הקרוב וכי בנק ישראל כבר יתערב במסחר כדי להראות את רצינות כוונותיו לא להתיר עוד לשער להתדרדר בחזרה לשערי המינימום שנחזו בשבוע האחרון. "ראיתם את התחתית בשבוע האחרון. מעכשיו השער יעלה", אמר גורם המעורה בהליך לקבלת ההחלטה על הרכישות העתידיות של בנק ישראל.
בשל כך, גורמים במשק, בהם יבואנים וסוחרים, ציינו כי עלייה חדה בשער הדולר תחייב בקרוב ייקור של מוצרים מיובאים. כמו כן, צפויה התייקרות של מחיר הדלק, הצמוד הן למחירי הנפט באגן הים התיכון והן לשער הדולר, גורם שייקר את מחירי ההובלה. עם זאת, שר האוצר ישראל כץ אמר אתמול ל-ynet כי "שער הדולר עדיין לא הגיע לנקודת האיזון המתבקשת ואין שום סיבה להתייקרויות. נעקוב אחרי ההתפתחויות בהמשך".
בין אם הרכישות יספיקו כדי לעצור את ירידת הדולר ואף להקפיץ אותו למעלה, ובין אם מדובר בבלימה חלקית, שוב הובהר כי גם הפעם בנק ישראל היה המבוגר האחראי בשטח, באין ממשלה יציבה בישראל.