מתוך 41 אלף בקשות להלוואות באמצעות הקרן לעסקים קטנים בערבות המדינה, אושרו עד כה 1,900 בקשות. כך עולה מנתונים של החשב הכללי רוני חזקיהו שהוגשו היום (א') לוועדת הכספים בראשות ח"כ עודד פורר. מתוך כלל הבקשות שכבר נמצאות בבנקים נידונו 2,930 בקשות ואושרו כאמור 65% מהן. יתר הבקשות שנידונו, 35%, נדחו.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסכום הכולל של ההלוואות שהוגשו עד כה עומד על 28 מיליארד שקל כאשר הקרן עצמה עומדת על 8 מיליארד שקל. ההלוואות שאושרו עומדות על כ-900 מיליון שקל. ההערכות הן שההלוואות, לאור התנאים הנוחים יחסית הן לסכומים מקסימליים (עד 16% מהמחזור או עד 20 מיליון שקל).
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
במהלך הדיון אמר חזקיהו כי יפרסם דיווח שבועי לגבי התקדמות הקרן וכי קצב הטיפול בהלוואות עומד כעת על מאות במקום עשרות בשבועיים האחרונים.
לדברי חזקיהו, ועדות האשראי של הבנקים מתכנסות בין פעם לפעמיים בשבוע, מה שעורר ביקורת בוועדה. לדברי ח"כ איציק שמולי: "להתפעל מזה שוועדות האשראי של הבנקים מתכנסות פעמיים בשבוע מעיד על כך שהם לא מבינים את גודל המצוקה. צריך להגביר את הקצב גם בעבודת הבנקים וגם של הפיקוח במובן של אילו בקשות מאושרות ואילו נדחות. השאלה המרכזית זה לא כמה בקשות מבחינה גיאוגרפית הוגשו, אלא מה המאפיינים של הבקשות שנדחו. מאחר ואם יתברר שמסך הבקשות שנדחו יש ריכוז של עסקי הסעדה זו הנקודה המרכזית, ואם הסירובים הם בצפון או בדרום זו הנקודה המרכזית".
במהלך הדיון אמר נציג החשב הכללי כי "אנחנו מזהים צורך לתת מענה נוסף לתחומי התיירות, ההסעדה, האופנה, הפנאי והבידור בלבל הנמוך של העסקים, ואנחנו דנים בסוגיה".
לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, "ישנם גם מפעלים שהם עסקים בסיכון שהמכירות שלהם ירדו מ-100 לאפס וגם הם חייבים עזרה. בנוסף חשוב לשלב מוסדיים כדי שתהיה תחרות עם הכסף (מול הבנקים - ע"מ)".
3 צפייה בגלריה
 נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר
 נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר
(צילום: דנה קופל)
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי אמר כי "צריך להוריד חסמים נוספים. לשקול עוד מנגנון של הלוואות שוטפות לעסקים לדחות ברבעון או שניים את ההלוואות השוטפות, זו החלטה שתביא לנו אוויר אמיתי".

38% מהבקשות הוגשו באזור המרכז

לפי נתוני החשב הכללי, מחלוקה גיאוגרפית עולה כי 38% מהבקשות הוגשו באזור המרכז, 25% בצפון, 17% בדרום, 16% חיפה ו-4% ביהודה ושומרון.
ביקורת נוספת הושמעה מצד נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי. לדברי גינדי, מייצגים יכולים להגיש עד חמש בקשות בלבד, מה שיוצר קושי למייצגים עם הרבה לקוחות לסייע להם.
לדברי גינדי "הגשתי בתחילת הדרך קרוב ל-50 בקשות, אף אחת לא אושרה. ביום חמישי לקח לי 3.5 שעות עם עסק קטן למלא את הבקשה וזה עוד כאיש מקצוע. למה צריך אקסל של רווח והפסד אם אנחנו מעבירים את הדו"חות עצמם? אנחנו מגישים את הבקשות ללא תמורה. חסמו אותי מלהגיש בקשות כי מגבילים אותנו לעד חמישה לקוחות. מה אני אעשה אם יש לי 500 בקשות?".
3 צפייה בגלריה
איריס שטרק לשכת רואי החשבון
איריס שטרק לשכת רואי החשבון
נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק

"מי שבאמת זקוק להלוואה לא עומד בתנאי הסף"

שטרק ציינה כי "עדיין קיימים חסמים רבים והליך בירוקרטי ארוך ומורכב לקבלת הלוואות בערבות מדינה, כך שהכלי המרכזי שמיועד להצלת העסקים בשעת משבר זה, נתן עד כה מענה לכמות קטנה של בקשות. מהדיווחים של רואי חשבון המייצגים את העסקים בתהליך זה של הבקשה למתן הלוואות, עולה שהבנקים מעדיפים לתת את ההלוואות לעסקים החזקים יותר, ומי שבאמת זקוק להלוואה לא יכול לעמוד בתנאי הסף. מה גם שהתנאים אינם אחידים בין הבנקים, מה שמבלבל ומקשה ביותר על העסקים. יש בנקים הדורשים ערבות אישית ובטחונות אישיים, הדרישה להשתתפות של 5% מהיקף ההלוואה של העסקים מקשה בימים אלה של משבר והיא מותנית בהעברת הכסף לפני קבלת ההלוואה. כמו כן, יש חסם משמעותי של מייצגים שיכולים לייצג עד חמישה לקוחות בלבד, מה שמקשה על העסקים ועל רואי החשבון המסייעים להם. מדובר בתהליך מורכב המתבסס על דוחות כספיים ואין הגיון בהגבלת מספר העסקים שניתן לסייע להם".
בדיון השתתף גם עו"ד רועי כהן, נשיא להב "לצערי אזלת היד של ממשלת ישראל בתכנית למתן סיוע לציבור העצמאים והעסקים הקטנים גורמת לנו פעם אחר פעם לסכן אלפי אנשים בהפגנות כדי לזעזע את מקבלי ההחלטות ובראשם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. היום המסר שלנו לרה"מ הוא חד משמעי וברור: ללא תכנית פיצוי במתכונת קרן מס רכוש על פי ירידה במחזורים - אנחנו מודיעים כי העובדים שיצאו לחל"ת לא יחזרו לעסקים והמדינה תיאלץ לשלם למליון מובטלים דמי אבטלה למשך חודשים ארוכים. זאת במקום לייעד את הכסף עכשיו ומהר לטובת פיצוי על הנזקים שנגרמו לבעלי העסקים ולאפשר להם להניע מחדש את העסקים להם ולקלוט את מפוטרי החל"ת בחזר".
במהלך הדיון ביקרו חברי הכנסת את העובדה שהעסקים הגדולים שמבקשים הלוואות מהקרן הייעודית להלוואות בערבות מדינה בהיקף של 6 מיליארד שקל, אינם נדרשים להימנע ממשיכת דיבידנד במשך תקופת החזר ההלוואה. עוד עלה בדיון כי כן ייקבע תנאי נוסף לתנאים שכבר נחשפו בכלכליסט לפיו רק עסקים עם מעל 100 עובדים יוכלו לקבל הלוואה בערבות של 75%.
בתום הדיון אושרה ועדת הכספים את התקציב לערבות עבור הקרן לעסקים גדולים מה שיאפשר את התחלת העבודה שלה בימים הקרובים.