לראשונה מאז 2005 צפויה להגיע לנמל אילת ביום ראשון אוניית מטען כללי, ולפרוק בו מטען ברזל. האונייה PS VALETTA תהיה הראשונה שמגיעה אליו מאבו דאבי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פעילות הנמל הדרומי מתבססת כבר שנים ארוכות על פריקת מכוניות חדשות מהמזרח. כעת, כדי להימנע מהמתנה ארוכה בנמלי אשדוד וחיפה, מגיעה אונייה שתפרוק כ-4,000 טון ברזל.
1 צפייה בגלריה
מכוניות בנמל אילת
מכוניות בנמל אילת
נמל אילת
(צילום: רויטרס)
יוני איזקוב, מנכ"ל קוראל שירותי ים, שמשמשת כסוכן האונייה, אמר ל-ynet כי "ההחלטה לנדוד דרומה לנמל אילת עם מטען הברזל, קשורה מצד אחד לעובדה שאוניות ממתינות בנמלי חיפה ואשדוד כחודש ימים לפריקה, ומצד שני לשיתוף הפעולה המצוין עם נמל אילת, שנרתם בחפץ לב למשימה".
הפריקה באילת לא תחסוך לאונייה את המעבר היקר בתעלת סואץ, שכן היא ממילא ממשיכה לצפון אמריקה, אבל תחסוך לסוכניה קנסות בסך מאות אלפי דולרים בגלל העיכוב בפריקה.
"זמני ההמתנה של כחודש ימים לפריקת אונייה בנמלי חיפה ואשדוד, הם משבר גדול", אומר איזקוב. "הנזקים העצומים לחברות הספנות וליבואנים נעים בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים לכל אונייה, שלא לדבר על מחסור בחומרי גלם ועלויות עצומות למשק הישראלי. המחסור החמור בכח אדם בנמלי חיפה ואשדוד וההמתנות הבלתי נסבלות, חייבו אותנו למצוא פתרון יצירתי, שיאפשר את פריקת מטען הברזל בישראל, ויתפתח לשירות קבוע של אוניות מהאמירויות".
מבחינת נמל אילת, מדובר בהרחבת הפעילות, שמתבססת מאז הופרט ב-2004 על פריקת אוניות המובילות כלי רכב חדשים מיפן, דרום קוריאה וסין, ופריקת מכולות. זכויות התפעול של הנמל ל-15 שנה הועברו אז לפפו ספנות, תמורת 105 מיליון שקל שקיבלה המדינה. לחברה אופציה להארכת ההסכם תמורת סכום זהה, אם תעמוד בתנאים שהציבה המדינה, כמו הרחבת פעילות הנמל.