למרות הבטחות משרד התחבורה וההסתדרות להסכמות עם הנמלים, הפקק שמקשה על ייבוא וייצוא מישראל נמשך. מבדיקת ynet עולה, כי 66 ספינות ממתינות כעת מחוץ לנמלים במפרץ חיפה ואשדוד, עלייה קלה מהמצב מלפני שבועיים. 30 ממתינות מחוץ לנמל אשדוד והשאר בנמלי חיפה ומספנות ישראל.
בתוך כך, המו"מ בין נמל אשדוד להסתדרות להוספת 100 עובדים, שנחשף ב-ynet, הסתיים בימים האחרונים בהסכמה לתוספת של 50 עובדים זמניים לרציפי הנמל.
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
"סיכמנו על תוספת של עובדים שיגיעו מהמאגר הקיים של מועמדים לעבודה בנמל, שכבר ביקשו להתקבל ומועמדותם אושרה", אמר ל-ynet אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "בנמל אשדוד מועסקים 500 עובדי תפעול, כך שמדובר על תוספת של 10%. אבל מדובר בתוספת זמנית, כי בסוף המגבלה העיקרית היא כמות הרציפים בנמל ולא מספר העובדים".
העובדים החדשים יעברו הכשרה של שבוע לפני שיצטרפו לעבודה ברציפים בתפקידים הפשוטים יותר, כמו הורדת כלי רכב בנסיעה מאוניות המובילות אותם.
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
שבועות ארוכים של פקק
(צילום: גדי קבלו)
הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה יתחילו לפעול רק בספטמבר. אולם הם יטפלו רק במכולות, ולא באוניות עם מטעני צובר, שפריקתן איטית יותר.
המו"מ על תוספת עובדים שעשויים להקל על העומסים הכבדים בנמלים הגיע לאחר הסכמות זמניות שנחתו עם עובדי הנמל הנוכחיים לאחרונה, וכשלו בטיפול בעומסים. לפי ההסכמות שנחתמו אז בין ההסתדרות להנהלת הנמלים, עובדי נמל אשדוד יוכלו לעבוד ארבע שעות נוספות מעבר למשמרות הרגילות שלהם ולקבל עבורן שכר של שמונה שעות. בפועל, ההסכמות הללו לא פתרו את בעיית העומסים, על אף שיו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר אז כי "השינוי יורגש כבר ממחר בבוקר והתורים ייעלמו בתוך ימים".
בינתיים, כאמור, עשרות אוניות ממתינות לפריקה במפרץ חיפה ומול חופי אשדוד, מה שפוגע במפעלים רבים הממתינים לחומרי גלם ונאלצים לשלם לקנסות כבדים לבעלי האוניות על העיכוב. כל אלה יוצרים לחצים כבדים לייקור מוצרים רבים במשק. העומס פוגע גם במכירות ללקוחות בחו"ל, שמשלוחים אליהם מתעכבים, כאשר חברות ספנות בוחרות לדלג על הנמלים הישראלים כדי שלא להיתקע בפקק האוניות.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, רון תומר, מסר בעקבות המשך הפקק בנמלים כי "אולי עכשיו כשנגמרה הלחימה ברחבי הארץ, בוטלו הגבלות הקורונה והסתיים האירוויזיון, משרד התחבורה ימצא את הפנאי לטפל באחד המשברים החמורים ביותר שידעה התחבורה הימית בישראל. משבר הנמלים משפיע באופן ישיר על הכלכלה שלנו ומעלה את יוקר המחיה של תושבי מדינת ישראל. יש פתרונות, אבל צריך לקדם וליישם אותם ולא להמשיך ולצפות במשבר הולך וגדל מבלי לעשות דבר".