מלאי ביגוד והנעלה לחורף בשווי מיליארדי שקלים תקוע בחנויות הסגורות, והקמעונאים חוששים שאם יימשך האיסור על פתיחה גורפת של חנויות, לא תהיה להם יכולת להזמין סחורה לקיץ. היום (א') נפתחו חנויות הרחוב בלבד, לפי הקלות קבינט הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אופנת החורף הייתה אמורה להתחיל להימכר בחודש שעבר, ואם לא תימכר שווייה יימחק. גם אם הסחורה תימכר באיחור הרווחיות לקמעונאי תישחק משמעותית, משום שהוא נאלץ למכור אותה במבצעי סוף עונה עמוקים ולא במחירי תחילת העונה. עוד עולה חשש שאובדן ההכנסות מאופנת החורף לא יאפשר לסוחרים ולרשתות קטנות-בינוניות להזמין את קולקציית הקיץ הבא.
1 צפייה בגלריה
קניון רמת אביב בכנס
קניון רמת אביב בכנס
כמעט חודשיים מאז הסגירה. "בסוף כולם ייתקעו עם סחורה במקום כסף". קניון רמת אביב
(צילום: רן רימון)
"אנחנו עם מלאי חורף, ביגוד והנעלה בשווי מיליארדי שקלים שייזרקו לפח ויביאו אותנו למחנק תזרימי מיידי, וחשש לאי-יכולת פיננסית להזמין סחורות לקיץ הבא", מסרו מנציגות הרשתות הקמעונאיות. "אם החנויות לא יתחילו למכור מיידית - רובן יתמוטטו. אנחנו יודעים שיש סיכוי רב שנתגלגל לסגר שלישי מבלי שנפתח לפניו. אנו מבקשים, תנו לנו למכור, לאסוף מזומנים שחסרים לנו כאוויר לנשימה - ממש כמו מונשם קורונה בשעותיו האחרונות".


אף שרשתות האופנה מדווחות על עלייה משמעותית במכירות אונליין, זו עדיין פעילות קטנה יחסית למחזור המלא שלהן כשהחנויות פתוחות. יוסי גביזון, מבעלי קסטרו-הודיס, אמר ל-ynet ו"ממון" שבסוף "כולם ייתקעו עם סחורה במקום כסף. המלאי יהרוג את הסוחרים, הם לא יכניסו מספיק בחורף כדי לקנות את קולקציות הקיץ. מי שלא חזק מספיק ולא יוכל לרכוש קיץ, ימות. זה כמו לנסוע לאילת ולהיתקע בדימונה בלי דלק".
אחד מבעלי הרשתות הבינוניות אמר כי "עברו כמעט חודשיים מאז שנסגרנו. הסוחרים לקחו הלוואות עתק ושילמו לספקים בארץ ובחו"ל במזומן עבור סחורת החורף. החורף כבר פה ואם לא נפתח ונתחיל למכור לא נוכל לשלם עבור אופנת הקיץ". גם רוני אירני, בעלי פקטורי 54, אמר שאם יימשך המצב 40% מהמלאי יושמד. "זו אופנה עכשווית שלא ניתן למכור בשנה הבאה. אנחנו נוכל לספוג את זה, אבל לא כולם ישרדו".
נציגות רשתות הקמעונאות והסוחרים שמייצגים עסקים קטנים מצויים בשיאו של מאבק לפתיחה גורפת של החנויות. ביג, שמפעילה מתחמי קניות פתוחים - שעדיין לא הורשו לפתוח - הודיעה שתפתח היום את מתחמיה בכל מקרה. בסוף השבוע שלחה החברה התראה לקבינט הקורונה לפני פנייה לבג"ץ בטענה לאפליה בוטה מצד המדינה בהחלטה לפתוח רק חנויות ברחוב ולא במרכזים פתוחים כמו שלה.