לוח השנה העברי נוספו בשנים האחרונות מועדי חגים נוספים שחשובים לחלק מאיתנו לא פחות מחגי ישראל: חגי הקניות של נובמבר. אבל השנה היא לא שנה רגילה כידוע והיא הביאה איתה שינוים גם בתחום הקניות ברשת. אז מה קרה לאתרי האינטרנט שאנחנו אוהבים לקנות מהם ומה כדאי לכם לצפות מחגי הקניות בנובמבר בצל הקורונה? כל התשובות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מבצעי טיסות?

זוכרים את מבצעי הטיסות בנובמבר 2019? לפי נתוני חברת האשראי מקס, היקף הקניות באתרים בינלאומיים ירד השנה ב-26% וסכום העסקה הממוצעת ירד ב-25%. הירידה נובעת בעיקר מירידת ההזמנות באתרי תיירות בינלאומיים וחברות תעופה.
בעוד שבשנה שעברה, בוקינג היה אתר הסחר השלישי בגובה ההוצאות בכרטיסי אשראי בשוק, לפי נתוני חברת מקס, השנה אתרי התיירות נעלמו לגמרי מהרשימה. בוקינג כיכב אחרי עלי אקספרס ואמזון, ששומרים על מקומם גם השנה, אבל החליף אותו SHEIN, אתר אופנה סיני שנחשב לאתר האופנה המצליח ביותר כרגע בקרב ישראליות ב-2020, כך לפי נתוני חברות האשראי מקס וכאל.
גם airbnb שהיה האתר מספר ארבע בהוצאות ב-2019 וכן האתרים של חברות התעופה וויזאייר ואיזיג'ט, כבר לא מככבים. יניב לניס, מנכ"ל טיסות סודיות, מאמין שיהיו מבצעים, "אך מספר הרכישות והניצול שלהם יקטן משמעותית לאור המצב ואי הוודאות".

המחירים עלו

בלאק פריידי נחגג בארץ ללא קשר לשום יום שישי. הוא נחגג פה במהלך כל נובמבר, לרוב מהשבוע השני או השלישי של נובמבר, עד סוף החודש, תלוי ברשת. מדי שנה, עיקר הפוקוס בחג הזה הוא על מוצרי חשמל.
השנה, יש חוסרים רבים בלהיטי בלאק קלאסיים כמו בלנדרים או סיר בישול נינג'ה, מיקסרים של קיטשן אייד וקנווד, דגמי דייסון ישנים כמו v8 ו-v10, מוצרי כושר, דיו, מדפסות ומחסור גדול בלפטופים זולים ובכלל.
6 צפייה בגלריה
דיסון - שואב האבק V10
דיסון - שואב האבק V10
חוסר בלהיטי בלאק פריידי קלאסיים. שואב האבק V10 של דייסון
(צילום: יחצ חול)
כתוצאה מכך, יש עליית מחירים. למשל, מיקסר קיטשן אייד מדגם 5KSM175 שעלה בתחילת השנה כ-1,700 שקל, עולה כעת קרוב ל-2,000 שקל, לפי אתר השוואות המחירים זאפ. בלנדר נינג'ה מדגם BL480 Auto IQ עלה באפריל-יוני 360 שקל וכעת נמכר ב-500 שקל. דגמי דייסון V8 שנמכרו ב-1,300 שקל, התייקרו לאחרונה בארץ ויכולים להגיע עד 1,800 שקל.
אם חנויות הקניונים ימשיכו להיות סגורות בנובמבר, זה ימקד צרכנים באונליין. גם חנויות שכן פתוחות, כמו רשתות מחשוב וחשמל, אמורות לקבל לקוחות במשורה בגלל הנחיות התו הסגול.

קונים באתרים ישראליים

לפי נתוני מקס, היקף העסקאות בקניות באתרים ישראליים עלה ב-16%, סכום הקנייה הממוצעת ירד ב-17%, אך מספר העסקאות גדל ב-40%.
עקב כך, חג הקניות הישראלי שופינג איי אל, שמתמקד במכירות אונליין, מגיע לנובמבר מחוזק. בשוק הישראלי העזו לקבוע את מועד החג השנה ב-11-10 בנובמבר, כך שיתחרה ראש בראש עם יום הרווקים הסיני, מה שמעיד על התעצמות כוחו של שוק האונליין בארץ. השנה, ישתתפו בו למעלה מאלפיים בתי עסק, עלייה של 20% לעומת אשתקד ומעריכים שתהיה עלייה של כ-11% במכירות לעומת 2019, עם מחזור של 100 מיליון שקל ביומיים.
זו עשויה להיות חגיגה לצרכנים משום שבמהלך השנה האחרונה רוב העסקים הגדולים בארץ השיקו אתר איקומרס והמון עסקים קטנים הצליחו לחולל מכירות דרך אתר אינטרנט שהקימו.
מה כדאי לקנות באתרים הישראליים? רהיטים, תכשיטים, בגדים, רק שמומלץ לבדוק את ההנחות ולוודא שהן גבוהות מ-10%, שכן יש שחקנים שמציעים הנחות קטנות מאוד.
שינוי לרעה שחל השנה: המשלוחים התארכו. בטרמינל X התהדרו בשילוח תוך יממה והנהיגו סטנדרט חדש בשוק. כעת הם שולחים תוך 5 ימי עסקים. גם קסטרו שולחת כך כעת, אף שגם היא עברה למשלוח מהיר לפני הקורונה.

עלי אקספרס השתפר

הסינים נכנסים לנובמבר חזקים מתמיד. אתר הקניות מספר 1 בישראל שמוצאו ממדינת ערש הקורונה, התאושש פלאים. המכירות בו חזקות מתמיד, כך לפי אתרי דילים כמו "רעות תקני לי" והוא מעולם לא שלח לישראל מהר יותר.
6 צפייה בגלריה
שופיניסטה
שופיניסטה
המשלוחים השתפרו. עלי אקספרס
(צילום: Jirapong Manustrong/Shutterstock)
לפי סמנכ"ל הסחר של דואר ישראל, גלעד תירוש, "השילוח מעלי אקספרס מגיע תוך שבוע, במקום חודש-חודשיים, בזכות קיינאו, חברת השילוח של עלי אקספרס. בשנה שעברה, הקנייה מעלי אקספרס הייתה משחק של מחיר בלבד, אבל השנה גם זמני ההגעה משחקים תפקיד. הציבור התרגל לזמני אספקה מהירים".
למרות התחזקות של עלי אקספרס, בישראכרט החליטו לבטל את כרטיס האשראי בשיתוף עלי אקספרס, שהיה מעניק הנחות באתר לפי גובה ההוצאות בכרטיס. הוא הוחלף במנגנון אחר של קאשבק. בנוסף, המשלוחים מעלי התייקרו.
בימים אלה, האתר כבר העלה אזור של קופונים לחגיגות המבצעים שהוא עצמו ייסד לכבוד יום הרווקים הסיני - פיתיון לקונים שאוספים קופונים ואז קונים וקונים עוד קצת.

קוסמטיקה ב-iHerb

אתר הקוסמטיקה ותוספי התזונה המצליח ביותר בישראל, הצליח לצלוח את הקורונה יפה ועבד ועובד במשך כל התקופה, בשיא הכוח. כעת, לכבוד יום הרווקים, האתר האמריקני כבר מציע קופון של 11% הנחה - הנחה שהיא חגיגה באתר שבמילא נדיב מאוד בהנחות ובהצעות למוצרים מוזילי משלוח. משתמשים חדשים יכולים לקבל הנחה עמוקה יותר של 15% (בהפעלת הקופון NEW15).
אייהרב שולחים ארצה באמצעות DHL וחינם דרך בוקסיט, רק שבגלל הסגר, נקודות איסוף רבות סגורות כעת. החברה מפתיעה ומי שבחר בנקודת משלוח שנסגרה, מקבל את החבילה היישר הביתה. בחירה בחבילה עם שליח תעלה כמה דולרים יותר, לפעמים זה שווה את זה.

ומה עם אמזון?

אמזון פותחת את נובמבר עם קופון של 10 דולר לכל מי שמשתמש באפליקציה שלה. הוא מיועד רק למי שכבר קנה דרך האפליקציה בעבר.
6 צפייה בגלריה
10$ קופון לקנייה באפליקצייה
10$ קופון לקנייה באפליקצייה
10$ קופון לקנייה באפליקציית אמזון
יחד עם זאת, יש למה לחכות. אמזון כבר הציעה מבצעי ענק בפריים דיי, יום המבצעים לחברי מועדון הפריים שלה, אבל היא לא תקפא על שמריה בבלאק פריידיי, שכן כל השוק האמריקני צפוי להציע מבצעים עמוקים בסוף נובמבר.
המשלוח דרך אמזון יקר כרגע. לפי נחמה רונן, יו"ר ממן, אחת החברות שאחראיות לכניסת חבילות לישראל, "מחירי השילוח עלו דרמטית במרץ-מאי בשל הירידה במספר הטיסות, שהיה לפני כן בשיאו ירידה שהובילה לעליות מחירים. רק עכשיו יש התייצבות מסוימת והמחירים התמתנו. יחד עם זאת המיון של החבילות הפך יעיל וזריז יותר בארץ". כרגע הישראלים מחכים לחגי הקניות, בתקווה שלפחות המוצרים יוזלו באמזון אם לא המשלוח, מה שיהפוך את הקנייה למשתלמת יותר.
ב-2019 אמזון הפתיעה את השוק הישראלי בכך שהציעה משלוח חינם לארץ עד שהגיעה המגפה וחיסלה אותו. האם גם השנה אמזון תפתיע? לא בטוח. החברה החליטה להפסיק להשקיע במתחם הישראלי באתר לעת עתה אבל לא זונחת את הקהל הישראלי. יחד עם זאת, לפי כל הסימנים, היא מתמקדת כעת בארה"ב.

הלהיט התורן: Shein

מנתוני חברת כאל, מחזורי העסקאות של ישראלים באתר הסיני עלו ביותר מ-400% ומספר העסקאות גדל ב-365% באוגוסט האחרון. מדובר בנתוני רכישות באשראי של כלל השוק. בכך, הוא עקף את נקסט ואסוס והוא רק ממשיך לצמוח מאז, כשבקבוצת ישראל Shein בפייסבוק יש אלפי ליקיים או תגובות ונראה שהוא המרוויח הגדול בישראל ממשבר הקורונה.
האתר מציע שילוח חינם לארץ בקנייה מעל 184 שקל ומתורגם לעברית (קלוקלת). האתר חוגג את יום הרווקים בדרך כלל עם קופונים והנחות ייעודיות. כרגע בנות ישראל מכורות למשחק "שדרג את חיית המחמד שלך" - petsin game, שם הן אוספות מטבעות לקנייה באתר.

אסוס בדעיכה

בצד עלייתו של אתר Shein, אסוס בדעיכה: הוא עדיין אחד האתרים הפופולריים בישראל אבל לקוחות מדווחים כי משלוחים של epost חברת המשלוחים של אסוס בישראל מאחרים. האתר יצא כבר ב-20% הנחה. בדרך כלל לקראת יום הרווקים מציע 25% הנחה אבל לא ברור אם זה יקרה השנה.
קבלו טיפ: הכי טוב לקנות באסוס באירו. עוד טריק ממש הזוי, אבל יש שנשבעים שהוא עובד: לקנות באסוס הטורקי ולשלם ברובל, המטבע הרוסי, כדי לקבל מחיר טוב.

יאללה נקסט?

האתר הבריטי next הוא עדיין אחד האתרים החזקים בקרב צרכני ישראל, במיוחד אלו שזקוקים לבגדי ילדים, אבל חוסר במידות ובפריטים גורם לו לאבד גובה, לפחות מבחינה תדמיתית. נקסט בדרך כלל לא מציע מבצעים בכלל ובטח לא לחגי הקניות. לישראלים הוצעו מבצעים רק על מותגים יקרים, כשרוב הישראלים קונים בנקסט בגלל המחיר.

בוק דיפוזיטורי

אחד האתרים שהתחזקו השנה, הוא book depository הבריטי, שמציע קופונים ייעודיים לישראלים. הוא מוכר ספרים באנגלית למבוגרים ולילדים, וכן חוברות פעילות, ספרי לימוד (למשל: איך לצייר), לוחות שנה ומדבקות. הוא מציע 30 יום של מבצעים + משלוח חינם ברחבי העולם. שווה לעקוב אחריו בנובמבר.

קניות מארה"ב דרך כתובת באמריקה

בסוף החודש יחול באופן רשמי בלאק פריידיי בארה"ב ומיד אחריו - סייבר מאנדיי. השנה שניהם יהיו בעיקר חגי קניות אונליין, כשהמבצעים הכי טובים יהיו השנה על בגדים.
בחלק גדול מהאתרים אין משלוח ישיר לישראל ובאלו שמציעים משלוח כזה, הוא לעיתים קרובות יקר מאוד. ירון בן אלי, הבעלים של חברת יושופס שמציעה כתובת בארה"ב אליה אפשר לשלוח את הפריטים וממנה הם יישלחו לארץ, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "בקורונה גדלנו משמעותית. אני ממליץ לקנות בכל אתרי הבגדים שיחסלו סחורה: גאפ, איירופוסטל, שוז.קום, 6pm, זאפוס. כלקוח קבוע, אני מקבל 30% הנחה על כל קנייה בשוז.קום וזה עוד לפני שהחל הבלאק פריידיי".
6 צפייה בגלריה
 מזמינים מחו"ל? חשוב לדעת.
 מזמינים מחו"ל? חשוב לדעת.
מזמינים מחו"ל? חשוב לדעת.

זאת ועוד

גירבסט, בנגגוד, wish. לא מעט אתרים סיניים שאינם עלי-אקספרס שפונים לקהל הישראלי. גירבסט שהיה להיט לפני שנתיים, הפסיק להשקיע בקהל הישראלי ובנגגוד תפס את מקומו. זה המקום לקנות מוצרי אלקטרוניקה סיניים ממותגים ואמינים. Wish זה אתר ואפליקציה סינית שמפתה ישראלים באמצעות פרסום, מדובר בסחורה סינית זולה, על כל המשתמע מכך.
פורסם לראשונה: 14:37, 06.11.20