קשה היה ללוות את המאבק הממושך סביב פתיחת חנויות הרחוב, שנכון לרגע זה, אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, הן ייפתחו סוף סוף ביום ראשון הקרוב. קשה היה לראות את בעלי החנויות, חלקם ותיקים מאוד, שעולמם קורס, את דלתות החנויות הסגורות, את התריסים המוגפים ואת חלונות הראווה החשוכים. החנויות נתפסות כמקור סכנה להדבקה המונית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, סניפי רשתות המזון, הפארם והעסקים החיוניים פתוחים כל הזמן כרגיל. אבל האם כשאנחנו נכנסים לסופר או לסניף של רשת פארם אנחנו באמת בטוחים? האם סניפי רשתות המזון שומרים על כללי התו הסגול? מבדיקה שערכנו השבוע מתברר שלא כולם.
באיגוד לשכות המסחר טוענים גם כי חלק מהכללים מנוסחים בשפה דו-משמעית הניתנת לפרשנות ומהווה פתח לבלבול רב. ההשוואה למה שקורה בארה"ב ובאנגליה, הן ברמת בהירות ההנחיות והן ברמת הביצוע שלהן בשטח, מעוררת קנאה.
8 צפייה בגלריה
תור בסופרמרקט
תור בסופרמרקט
תור לסופרמרקט בזמן הקורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

כמה נדבקים בסופר?

אי-הבהירות של ההנחיות מתחילה בשאלה עד כמה מסוכנת פתיחת חנויות המסחר. כמה ישראלים חלו בקורונה בעקבות ביקור בחנות פרטית או בסופרמרקט? בארה"ב התפרסם השבוע מחקר שחשף כי 20% מקופאי/ות הסופרים למיניהם חלו בקורונה. כלומר, הסופר הוא אופציית חשיפה בלתי מבוטלת לקורונה.
הפנינו את השאלה למשרד הבריאות שלנו ונותרנו עם תשובה לא ברורה. על פי נתוני המשרד, מראשית הקורונה עד 26 באוקטובר דווח על 489 מקרים מאומתים שנחשפו ב"מקום מסחרי", מתוך יותר מ-300, אלף - כלומר 0.16% בלבד, פחות משתי עשיריות האחוז.
בנתונים אין פירוט איזה מקום מסחרי, כך שאין אפשרות לדעת כמה הדבקות מתוכם היו בסופרמרקטים, כמה בחנויות רחוב וכו'. ובנוסף, נדבקים במקום מסחרי לא תמיד יודעים שנדבקו, בניגוד למי שנדבק מחולה שנמצא איתו בבית או בעבודה, כך שהמספרים מן הסתם גבוהים יותר.
8 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
נתונים חלקיים בלבד. שר הבריאות, יולי אדלשטיין
(צילום: יובל חן)
גם כשבודקים את ההתנהגות בשטח, הרושם הוא שההקפדה בחנויות לא גבוהה. ביום ראשון השבוע הגעתי לסניף סופר פארם בדרך חברון 101 בירושלים. בכניסה, על עמוד, היה מדחום דיגיטלי. חלק מהנכנסים לחנות מודדים חום, חלק לא. אף אחד לא מקפיד שהלקוח ימדוד חום או יעטה מסכה, אם כי רוב האנשים בחנות עטו מסכות. שמירה על מרחק? פחות. לא במעברים ולא בתורים הצפופים.

שופרסל: "אין חובה למדוד חום בכל סניף"

לקוחה של סניף רשת Be במרכז "מיקדו" בתל ברוך צפון בתל-אביב סיפרה השבוע כי התרשמה שבחנות יש הקפדה חלקית על ההנחיות. "יש סימון על הרצפה כל שני מטרים, ויש הקפדה על עטיית מסכות. הלקוחות לא מקפידים על מרחקים, אבל החנות לא עמוסה בדרך כלל כך שזה לא מהווה בעיה. עם זאת, בכניסה אף אחד לא מודד חום". בשופרסל, רשת-האם של Be, אמרו בתגובה שיש בכניסה לסניף מדחום, אבל "מדידת חום עושים ככל שניתן. אין חובה למדוד בכל סניף חום".
8 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
בכללי התו הסגול, הניסוח בסעיף מדידת החום אכן מגדיר שיש לבצע אותה "ככל האפשר לנכנסים", אבל בסוף המשפט יש אזהרה לגבי חובת החנות "למנוע כניסת אדם עם חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה".
בניגוד לפרשנות המקילה של שופרסל, לאבי אשכנזי, דובר החברה לביטחון של עיריית ראשון לציון, אין היסוסים: "חנות יכולה למדוד חום בכל דרך שתרצה, העיקר שיהיה בכניסה מפקח שיבדוק שחומו של כל נכנס נבדק. אם אין, הפקחים שלנו, ויש 98 פקחים, מטילים קנס".
מקס 20, תת הרשת של מקס סטוק, זוכה לפופולריות רבה כשהחנויות הייעודיות של כלי הבית ושל הצעצועים סגורות. לקוחה שביקרה בסניף הרשת בשדרות בן ציון 3 בתל אביב שלוש פעמים בשבועות האחרונים, מספרת כי בכניסה יש מדחום על עמוד, אבל הוא לא עובד. גם צלמנו, שהגיע למקום, נתקל במדחום המשותק. "החנות הייתה מפוצצת. אף אחד לא עוצר בכניסה", סיפר. "המעברים צרים וצפופים, חלק בלי מסיכות. אף אחד לא מעיר להם".

העיקר שיש אלכוג'ל בכניסה לסניף

ומה קורה ברשתות המזון? לקוח קבוע של רשת ויקטורי, שביקר השבוע בסניף ברמת גן, סיפר: "יש אלכוג'ל, מדדו חום, כולם היו עם מסכות, אבל לא שמרו מרחק בקופות, כי הרבה אנשים חיכו בתור".
8 צפייה בגלריה
  סניף של ויקטורי
  סניף של ויקטורי
סניף של ויקטורי
(צילום: יאיר שגיא)
לקוחה שביקרה בסניף חצי חינם בקניון שרונים בהוד השרון סיפרה כי הזדעזעה מהצפיפות ויצאה. כשחזרה ביום אחר בשעות אחר הצהריים המוקדמות, הזעזוע חזר על עצמו. "בכניסה יש אלכוג'ל ובדיקת חום, אבל בפנים צפיפות נוראה. יש עיגולי סימון על הרצפה, אבל מה זה עוזר כשבקופות עומדים סנטימטר זה מזה. וגם לא מעירים לאנשים בלי מסכה. בקופות אין אלכוג'ל לנקות את המשטחים. חגיגה. גם במעדניות ובדוכני האוכל המוכן עומדים בצפיפות".
לקוחה שהגיעה לסניף שופרסל שלי בקניון מרגלית בהוד השרון, כמעט חטפה מכות מלקוחה אחרת, לאחר שהעירה לה להקפיד לעטות מסכה. "מדובר בסניף ששובר שיאים בזלזול", טענה בפנינו. "אין אלכוג'ל ולא מודדים חום, ואין שמירה על מרחק ועל מסכות. אף אחד לא בודק או מעיר". בשופרסל מגיבים: "כל תקלה או הפרה שמדווחות ברשת מטופלות".
לקוחות של סניף "רמי לוי בשכונה" ברחוב בן יהודה פינת שלום עליכם בתל אביב מתלוננים שהעובדים מסתובבים ללא מסכות. כמו כן, שמענו תלונות על סניפים נוספים ברשת, בהם בעיות של צפיפות בקופות, בעיקר בשעות לחץ.
8 צפייה בגלריה
רמי לוי בת ים
רמי לוי בת ים
"אי אפשר להיות כמו שוטר". סניף של רמי לוי בבת ים
(צילום: שמוליק דודפור)
רמי לוי אומר, במידה של צדק: "אנחנו עובדים לפי הכללים, שמים מדבקות על הרצפה, בודקים חום ומסכות, מעירים, מפעילים כריזה, אבל אי אפשר להיות כמו שוטר. צרכנים צריכים לזכור בסופו של דבר: זו הבריאות שלכם. כשם שלא תסעו כשיש אור אדום ברמזור, אתם צריכים להקפיד על הכללים האלה. אל תריבו איתנו. חייב להיות שיתוף פעולה, רק כך נצליח".

הנחיות עמומות

עו"ד קרן חן-סופר, יועצת משפטית באיגוד לשכות המסחר, מבלה חלק נכבד מיומה במאבקים סביב קנסות שהוטלו על עסקים ובניסיון לסייע לאותם אנשי עסקים. "כללי התו הסגול נוסחו בצורה מעורפלת, וכל אחד מפרש אותם כרצונו. יש רשויות מקומיות, לדוגמה, שאינן מאפשרות שימוש במדי חום תלויים", היא אומרת.
"אם היו כללים אחידים וברורים, היו נמנעות מלחמות רבות". היא קובלת על סעיף כמות האנשים המותרת בחנות. "1 לכל 7 מ"ר, או עד 10 אנשים במבנה לפי המקל מביניהם ובתנאי שניתן לשמור על מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם", כתוב שם. "מצפים מעסק קטן, שגם כך קורס, לממן עובד שיספור את השוהים בחנות? המשימה בעייתית יותר כשלחנות יש מספר פתחי כניסה ויציאה. מדוע שהמדינה לא תסייע במימון עובדים מבין המובטלים הרבים לניתוב התנועה בחנויות?"
אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי: "כל היום אנחנו נלחמים בלקוחות שמורידים מסכות מהאף או לסנטר. לצערי הגענו לפעמים למצבים שהוצאנו לקוח מהסניף כי סירב לשים מסכה"
באיגוד לשכות המסחר זועמים גם על כך שהאחריות לעטיית מסכות על ידי הלקוחות מוטלת על בעלי העסק. האם כל בעל חנות יכול להעמיד מכספו פקח לאכיפת עטיית מסכות? "כל היום אנחנו נלחמים בלקוחות שמורידים מסכות מהאף או לסנטר", אומר אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, "לצערי הגענו לפעמים למצבים שהוצאנו לקוח מהסניף כי סירב לשים מסכה".
8 צפייה בגלריה
"כל היום אנחנו נלחמים בלקוחות שמורידים מסכות מהאף". אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
"כל היום אנחנו נלחמים בלקוחות שמורידים מסכות מהאף". אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
"כל היום אנחנו נלחמים בלקוחות שמורידים מסכות מהאף". אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
(צילום: יח"צ)
לדברי אשכנזי מראשון לציון, חנויות רבות בעירו קיבלו קנסות על אי שמירת מרחק ואי עטיית מסכות, בהן חנויות קטנות וגם סניפים של "הגדולים" - אושר עד, חצי חינם, יוחננוף ושופרסל.

ומה קורה בחו"ל?

ביום חמישי נכנסה אנגליה לסגר, אך רשתות המזון נשארו פתוחות. לכל רשת מזון בריטית המכבדת את עצמה יש באתר האונליין שלה מדור ייחודי בנושא הקורונה, המעדכן את הלקוחות איך נשמרת בטיחותם בסניפים, מעניק טיפים לקנייה נבונה בעידן הקורונה ועוד. לקרוא ולקנא.
ברשת ALDI יש "רמזורים" בכניסה לסניפים: אור אדום? לא נכנסים. ירוק? מותר. הרשת ממליצה ללקוחות לא להגיע בשעות העומס, 11:00–15:00, ומודיעה שהתקינה תחנות חיטוי לידיות העגלות
באתר רשת המזון (הגרמנית במקורה) ALDI בבריטניה מצאנו תזכורת ללקוחות על ה"רמזורים" שהתקינה הרשת כבר בגל הראשון ליד סניפיה: יש אור אדום? לא נכנסים. מותר להיכנס רק כשיש אור ירוק. הרשת מזהירה את הלקוחות שהשעות 15:00-11:00 הן שעות עומס וממליצה להגיע בשעות אחרות, ומודיעה שהתקינה תחנות חיטוי לידיות העגלות.
8 צפייה בגלריה
רמזור בכניסה לסופר של אלדי באנגליה
רמזור בכניסה לסופר של אלדי באנגליה
רמזור בכניסה לסופר של אלדי באנגליה
(צילום: ALDI)
הרשת הבריטית ASDA מיידעת את לקוחותיה כי לאחרונה כוסו כל ידיות העגלות בחומרים אנטי-בקטריאליים, וכי מינתה אלף אחראי בטיחות שמוודאים שכל הלקוחות והעובדים עוטים מסכות ושומרים על מרחק.
ברשתות op-co, אלדי, סיינסבורי'ס, טקסקו, וייטרוס, מרקס אנד ספנסר ואחרות, מספקים שעות קנייה בלעדיות לאוכלוסיות בסיכון. בדרך כלל 30 דקות עד שעה לפני פתיחת החנות.
רשת סיינסבורי'ס הבריטית מצהירה שהיא מעמידה מחוץ לסניפים מפקחים מיוחדים שאמורים להזכיר ללקוחות לעטות מסכות. מערכת המחשוב של הרשת מחוברת למחשבי משרד הרווחה הבריטי, ולכן יש לה את המאגר המעודכן של אזרחים בסיכון מבין לקוחותיה, ולהם היא מציעה אפשרויות של משלוחים. הרשת גם האריכה את שעות הפתיחה כדי להפחית צפיפות בסניפים. באפליקציות של אסדה וסיינסבורי'ס אפשר לקבוע תורים לחלק מהסניפים.

בבריטניה: 100 מיליון ליש"ט הושקעו בבטיחות מפני קורונה

לשכת המסחר הבריטית מעריכה כי מאז פרוץ הקורונה השקיעו רשתות הסופרמרקטים הבריטיות כ-100 מיליון ליש"ט בבטיחות הלקוחות מפני קורונה. בארץ רשתות המזון מתבצרות בעמדה שאין סיבה להשקעות מן הסוג הזה.
גם בארה"ב יש דוגמאות יצירתיות ומעוררות השראה. בחנות מקומית בלואיוויל, הידועה במכירות טרום חג המולד שלה, עם הרבה פרסים ומתנות ללקוחות וגם סנטה קלאוס שמושיב ילדים על ברכיו, כל הדברים האלו לא יתקיימו כמובן השנה. במקום זאת, החנות מציעה בערבים של ימי חמישי, שישי וראשון ללקוחות להזמין מראש מועדי קניות פרטיים לקבוצות קטנות למשך שעתיים, כדי לתת אווירה של ערב חג.
8 צפייה בגלריה
בארה"ב מציעים להזמין מראש מועדי קניות פרטיים לקבוצות קטנות כי לתת אווירה של ערב חג
בארה"ב מציעים להזמין מראש מועדי קניות פרטיים לקבוצות קטנות כי לתת אווירה של ערב חג
בארה"ב מציעים להזמין מראש מועדי קניות פרטיים לקבוצות קטנות כי לתת אווירה של ערב חג
(צילום: מוטי קמחי)
חנות טקסטיל לבית בעיר מציעה להזמין תור לקניות של 30 דקות לאדם, עם הגבלה של עד עשרה לקוחות בכל "סיבוב". כמובן, עם מדידת חום, מסכות ומרחק. יש גם אפשרות לסיור וירטואלי בחנות באמצעות המחשב, בסיוע אחד מעובדי החנות, כדי לבחור מתנה לחג המולד. לכל אחת מהאופציות הנ"ל משלמים 20 דולר, ואם רוכשים בחנות הסכום מופחת מהקנייה.
עיון בסעיף החנויות בהנחיות הממשלה הבריטית לסגר הנוכחי, מעלה לא פחות מ-31 עמודים, עם הנחיות מפורטות הלוקחות בחשבון את העונה החמה של הקניות לקראת חג המולד, מתייחסות לדירוג הקורונה של היישוב (אם הוא בדירוג גבוה, מומלץ לעיין בהנחיות של הרשות המקומית) ועוד. המסמך היסודי הוכן על ידי BEIS - המחלקה לעסקים, אנרגיה ואסטרטגיה תעשייתית, בשיתוף עם חברות, ארגונים מקצועיים, גופים בתעשייה, משרד הבריאות הבריטי ועוד.
מעבר להוראות הבסיס של עטיית מסכות, ריחוק חברתי וחיטוי ידיים, מוקדשים סעיפים לתדרוך העובדים, לתגבור ניקיון החנות, להגברת האוורור, לעידוד הצוות לעבוד גב אל גב ולהקטין מגע ידיים עם סחורה, ולנקות לעיתים קרובות את המוצרים שבמלאי. כל מוצר שהובא לצורך החלפה או תיקון, יש לשמור במכל או בחדר נפרד למשך 48 שעות, ועוד ועוד.
ההנחיות ממליצות לכל עסק לחבר הערכת סיכון לו ולעובדיו, ובעסק גדול - למנות עובד ייעודי לנושא. מומלץ להימנע ממוזיקה רעשנית בחנויות כדי לא לגרום למי שרוצה לדבר לצעוק (מה שמגביר הפצת רסיסי רוק), לעודד לקוחות לקנות בגפם, להבהיר לילדים על שמירת הריחוק החברתי, להוסיף מקומות חניה לרכבים ולאופניים כדי להימנע משימוש בתחבורה הציבורית, ולנקז תורים ככל הניתן החוצה.
אולי כדאי לנו לשאוב קצת השראה מחו"ל.

תגובות

סופר פארם: "המקרה המתואר איננו תואם את מדיניות הרשת. עם קבלת התלונה חודדו הנהלים בכלל הרשת. נפעל למנוע הישנות מקרים נוספים".
מקס 20: "החנויות פועלות בהתאם להוראות הדין ולהנחיות משרד הבריאות. לקוח שאינו עוטה מסכה אינו רשאי להיכנס. יש סימוני מרחק בקופות. אשר לסניף שצוין, הנושא ייבדק ויטופל".
ויקטורי: "יום שלישי הינו השלישוק המפורסם שבו החקלאים נותנים מחירים נמוכים מאוד, יש יותר תורים, וכנראה לא שמרו על ריחוק".
חצי חינם: "הרשת מבצעת מגוון פעולות לאכיפת כללי הפעילות בקורונה, מהכשרת צוותים ייעודיים בהנהלה ובסניפים, בכל משמרת של סניף יש כ-30 אחראים שחלק מהותי מתפקידם הוא אכיפת הכללים. בכל רחבי החנויות שילוטי הסברה. הלקוחות נספרים בכניסה וקיים ויסות. מעירים ללקוחות, מכריזים ברמקול, ואנחנו מפתחים פלטפורמה חדשנית שתסייע לוויסות התורים. עושים ככל יכולתנו".
יוחננוף: "ברשת שומרים על ההנחיות אבל התנועה בחנות דינמית עם תחלופה רבה. אנחנו נוקטים במירב פעולות האכיפה וההקפדה על בריאות הציבור".
אושר עד: "בסניפי הרשת מגבילים את כמות העגלות ל-70% ממספר הלקוחות המותר, השומרים סופרים את הנכנסים במכשירי ספירה ידניים, מעירים למתרשלים במסכות, ולא נותנים שירות למי שלא עוטה מסכה באופן תקני. אחת ל-15 דקות כורזים את הנחיות התו הסגול".
פורסם לראשונה: 14:38, 06.11.20