האכיפה בוצעה כדין - אבל בעלי העסקים במצוקה: פקחי היחידה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין, הפועלת תחת משרד האוצר, פשטו ימים ספורים לפני ערב ראש השנה על אזור תעסוקה ומסחר הפועל בדרום רחובות בסמוך למרכז הקניות ביל"ו סנטר, והנפיקו לעסקים הפועלים במקום צווי סגירה. כך נודע ל-ynet. זאת בנימוק של שימוש אסור בקרקע במקום, שייעודה הוא חקלאי.
על פי הצווים, על העסקים הפועלים במקום להתפנות בתוך 30 יום, שאם לא כן יופעלו נגדם סנקציות חריפות, ובהם קנס של 600 אלף שקל אשר יושת על כל אחד מהם. הפעילות נעשתה בהתאם לתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה הידוע בשם "חוק קמיניץ" שנחקק לפני שלוש שנים ומאפשר פעולות אכיפה חריפות מיידיות נגד עבירות בנייה, ללא צורך בצווים שיפוטיים.
3 צפייה בגלריה
אזור המסחר בדרום רחובות
אזור המסחר בדרום רחובות
בעלי העסקים סבורים שניתן היה להמתין עם הצעדים. אזור המסחר בדרום רחובות
ואולם, תזמון צעדי האכיפה במהלך חודש ספטמבר וערב כניסת המדינה לסגר השני עורר ביקורת בקרב בעלי העסקים השוכרים שטחים במקום. בעלי העסקים טוענים כי במצב הנוכחי, שבו פעילות המשק קפאה, היכולת שלהם למצוא אתרים חלופיים לעסקים שלהם, לשפץ אותם ולהכשיר אותם היא אפסית.
לדבריהם, אין מדובר באזור שאך זה הוקם, אלא באזור ותיק הפועל כ-15 שנה, וניתן היה להמתין עם הצעדים. להערכתם, כ-100 עובדים המועסקים באזור צפויים לאבד את מקום עבודתם עם סגירת העסקים, ולהצטרף למעגל מבקשי העבודה.
3 צפייה בגלריה
אזור המסחר בדרום רחובות
אזור המסחר בדרום רחובות
חוששים שלא יוכלו למצוא אתרים חלופיים. אזור המסחר בדרום רחובות
מאיר אמזלג, בעלי דיל משטחי עץ הפועלת במתחם, אמר ל-ynet כי "נכון, השימוש בקרקע הוא לא כדין, אבל הייתי מצפה מעובדי מדינה להפעיל שכל ישר ולהימנע מפעולות שכאלה בשיא המשבר כשברור שאין לנו יכולת למצוא אתר חלופי, וכשהדבר האחרון ששוק העבודה צריך זה עוד מובטלים. שאלתי את הפקחים - 'למה אתם באים דווקא בתקופה הזו? הם אמרו שזה לא קשור לתקופה, ושאלה הוראות מלמעלה. בימים האחרונים התחלתי לנסות למצוא אתר חלופי, למרות מגבלות הסגר".

פנייה לשר האוצר: "לא השעה המתאימה"

בתחילת השבוע שלח עו"ד אורן אבלה, המייצג כמה מבעלי העסקים במקום, מכתב לשר האוצר, ישראל כץ, ובו ביקש שלא להפעיל את הצעדים הללו דווקא בתקופה זו. "מרשיי אינם מפחיתים כהוא זה מדרישות החוק, אכיפת החוק והדין, ועבודתה החשובה והמבורכת של יחידת האכיפה. אולם, לא זו השעה המתאימה לביצוע פעולות אכיפה קשות ופוגעניות שכאלה", כתב עו"ד אבלה במכתב שהגיע לידי ynet.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אורן אבלה
עו"ד אורן אבלה
עו"ד אורן אבלה
(צילום: יח"צ)
בעל עסק במתחם: "נכון, השימוש בקרקע הוא לא כדין, אבל הייתי מצפה מעובדי מדינה להפעיל שכל ישר ולהימנע מפעולות שכאלה בשיא המשבר כשברור שאין לנו יכולת למצוא אתר חלופי, וכשהדבר האחרון ששוק העבודה צריך זה עוד מובטלים"
עוד הוסיף כי "בעת זו, מוצדק וראוי כי יחידת האכיפה תקפיא את פעילותה, ודאי כאשר מדובר בעסקים המפרנסים עשרות משפחות, תבין לרחשי הציבור ומצבו הכלכלי הקשה, תפעל בהתחשבות, חמלה, חכמה, וסבלנות, ותימנע מהטלת קנסות עתק, מתן אזהרות לפני נקיטת הליכים ושאר פעולות קיצוניות. טוב יהיה כי במצב חירום זה תעדיף ותסייע יחידת האכיפה למרשיי, כמו גם לבעלי עסקים רלבנטיים אחרים, במציאת פיתרון והסדרת רישוי, מאשר להלך עליהם אימים ולהפעיל כנגדם סנקציות כספיות כבדות אשר לא יוכלו לעמוד בהן ויביאו עליהם ועל משפחותיהם כליה וחורבן".
עוד טען עו"ד אבלה במכתבו כי זהו אבסורד שדווקא כאשר משרד האוצר מפעיל את תוכנית "רשת ביטחון" בהשקעה של מיליארדי שקלים לתמיכה בעסקים ושימור עובדיהם, בידו השנייה הוא פועל באופן יזום לסגירת עסקים והרחבת מעגל האבטלה – בתקופה שבה סיכויי העובדים שיפוטרו למצוא עבודה אחרת קלושים.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במסגרת מדיניות האכיפה נשקלים שיקולים הקשורים לסגר ולעיתוי הקנסות. במסגרת פעולות אכיפה שבוצעו באזור, נמצאו 12 עסקים המבצעים שימוש אסור בקרקע, זאת בניגוד לחוק התכנון והבנייה. מרבית העסקים פועלים במקום מזה זמן רב וקיימים כנגדם צווי בית משפט לפינוי".