"אין לי שום חיבור לטבע אם אני יושבת בין ארבע קירות בתוך בית שבנוי מבטון", אומרת גאיה אפטוביצר (22). "אני לא יכולה להגיד שאני מרגישה כלואה, אבל משהו בזה לא מרגיש לי טבעי". אז מה התשובה? "לחיות באוהל, בטבע, כמו שהיינו אמורים לחיות מלכתחילה", היא משיבה.
אפטוביצר, במקור ממושב מטע באזור ירושלים, תמיד הרגישה שמשהו בה שונה, שהיא רוצה לפרוץ את התבניות המוכרות ולחיות בצורה אחרת. "אני מגדירה את עצמי סטודנטית של החיים בנושא הטבע האנושי ורוחניות", היא מספרת, ובין שאר הכובעים שלה היא גם אמנית רב תחומית, מנחה לריפוי עמוק וסטודנטית לפסיכותרפיה גופנית.
5 צפייה בגלריה
גאיה אפטוביצר והאוהל
גאיה אפטוביצר והאוהל
גאיה אפטוביצר והאוהל
(צילום עצמי)
היא התמקמה בחורשה עם מקור מים זורם, פתחה את האוהל, פרשה מזרן, שמה דגל והחליטה: "זה ביתי החדש". איך זה עבד הלכה למעשה? "הייתי כל הזמן בתנועה בזמן הזה, מבלה יומיים באוהל ואז קופצת לחברים. ישנה לילה אחד שם, לילה אחד באוהל. זה היה תלוי במזג האוויר. בדרך כלל אם היה גשם קל, הייתי מכסה את האוהל עם ניילון כדי שהמים לא יכנסו לתוך האוהל, אבל אם היה גשם 'הרדקור' הייתי פורשת והולכת לחברים".
מה הסיבה למעבר? אפטוביצר: "קודם כל, לא רציתי להיות כבולה לשכר דירה, לכסף, לעבודה, לכל צורת החיים המערבית. הרגשתי שאני רוצה לעשות בדיוק מה שבא לי, גיליתי שאין לי טעם לתת שעות עבודה שלא מממשות את הפוטנציאל שלי תמורת קורת גג. אני רוצה להמשיך להיות מחוברת לטבע ולסביבה, להשקיע במה שחשוב לי, לשבת ללמוד, לקרוא ספרים, לפגוש חברים, לטייל וגם לעבוד קצת, בדרך שלא כובלת אותי.

"החלטנו שעכשיו זה הזמן": הרוכשים שקנו דירה בקורונה

משבר הקורונה, שפרץ בחודש מרץ, הביא לקיפאון במשק ובפרט בעסקאות נדל"ן. על פי נתונים שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ברבעון השני של השנה נמכרו 19,500 דירות, שיעור נמוך ב-24% מהרבעון הראשון של השנה, ו-26% פחות מהרבעון השני של 2019.
"למעט חודש אפריל, שבו נרשמה ירידה של 30% במספר העסקאות לעומת אפריל 2019, בחודשים שלאחר מכן נרשמה עלייה לעומת השנה שעברה", אומר מנכ"ל רשת רי/מקס ברנרד רסקין. "בגלל הקורונה הריבית נותרה נמוכה, והבנקים העולמיים הודיעו כי ישאירו את הריבית נמוכה כדי לעודד פעילות במשק. זה מושך קודם כל משקיעים שרוצים לשים את הכסף במקום בטוח, בטח בתקופה ששוק ההון חווה טלטלות. גם הזוגות הצעירים חזרו לשוק לאחר שהממשלה הודיעה על ביטול תוכנית מחיר למשתכן".
5 צפייה בגלריה
משפחת שלומי. "מאמין שהתחזיות השחורות לא יתממשו"
משפחת שלומי. "מאמין שהתחזיות השחורות לא יתממשו"
משפחת שלומי. רכשו דירה בזמן המשבר
(צילום עצמי)
יחד עם זאת, למרות ההתאוששות שניכרת בתקופה הנוכחית, וחזרה של שוק הנדל"ן לסורו, היו מי שביצעו עסקאות בשיאו של המשבר. חלקם מספרים כי המשבר הוא שהביא אותם להחלטה לעשות שינוי בניהול הכספי ובאורח המגורים שאליהם היו רגילים. בנתיבות ובחדרה ואפילו בפורטוגל - האנשים שרכשו דירה או משרד בעיצומו של המשבר מספרים על ההחלטה ועל השלכותיה.

סודות המתווכים: כך תמצאו דירה מתחת למחיר השוק

רבים נעזרים בשירותי תיווך בקנייה ומכירה או בשכירה והשכרה של דירות, אך המקצוע נחשב שנוי במחלוקת. התדמית השלילית חילחלה לענף המקומי בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כשבעקבות ריבוי עסקאות בשל גל העלייה הגדול נכנסו לשוק חאפרים ולעיתים נוכלים של ממש. על פי הערכות, הענף בישראל מגלגל כ-1.2 מיליארד שקל בשנה.
ב-1996 חוקק חוק המתווכים, שמגדיר מהו תיווך מקרקעין ומהם התנאים לעסוק במקצוע. אחד הכללים הוא החובה לשאת ברישיון תיווך, וכן לעבור מבחן מטעם רשם המתווכים במשרד המשפטים. כיום מחזיקים ברישיון בישראל יותר מ-20 אלף מתווכים. חוק המתווכים אינו מגדיר את גובה דמי התיווך, ורק קובע כי אלה ישולמו למתווך אם "ישמש גורם יעיל בעסקה". בישראל מקובל שכל צד משלם עמלה בשיעור של 2%.
בשנה שעברה החל משרד המשפטים לקדם רפורמה שתייתר את הצורך בקבלת רישיון, בין היתר מתוך מטרה להפחית את עומס הרגולציה, אולם היא מעוררת מחלוקת בענף. חלק סבורים שפתיחתו למתווכים ללא רישיון תפגע בציבור הרוכשים והמוכרים, שכן היא תקל על כניסתם של מתווכים לא מקצועיים או לא ישרים לענף, ואחרים גורסים ששוק פתוח דווקא ייטיב עם הלקוחות, שכן ככל שיהיו יותר מתווכים בענף, כך יהיו יותר רוכשים פוטנציאליים ויותר נכסים פנויים להצגה. אז איך תוודאו שהמתווך שבחרתם ימצא עבורכם את הנכס המתאים ביותר, או לחלופין את הרוכש שישלם את הסכום שאתם מבקשים על הנכס?

רוכשי דירות בקבוצת אלדד פרי: "עומדים בפני פירוק - עם הכסף שלנו"

פרשת הנדל"ן החדשה שמעוררת סערה בימים אלה מטרידה לא מעט רוכשי דירות, ששמעו כי בית המשפט המחוזי מרכז הוציא צו הקפאת הליכים לקבוצת הנדל"ן אלדד פרי למשך 60 יום ומינה לה שני נאמנים. ההחלטה התקבלה לאחר שאיש העסקים היהודי-שוויצרי חיים חמו, שהיה מושקע בקבוצת הנדל"ן הנחשבת למובילה בענף ועל פי נתוניה הרשמיים מעורבת בשיווק והקמה של כ-3,000 יחידות דיור, הגיש בקשה בהולה למתן הצו ומינוי נאמן זמני, בטענה כי החברה שבבעלותו הלוותה לאלדד פרי "למעלה מ-218 מיליון שקל, על סמך מצגי שווא".
שיחות שערכנו עם רוכשים מעלות כי לאחר שחתמו על חוזי מכר עם החברה, גילו כי פרויקטים שבמסגרתם רכשו דירות אינם מתקדמים והחליטו לבטל עסקאות, אולם לא קיבלו בחזרה את מרבית הכסף שהשקיעו, שכן צ'קים שקיבלו מהחברה - חזרו. כעת הם חוששים שכניסת החברה להקפאת הליכים תשפיע על המצב לרעה עוד יותר. "ב-2018 שמענו פרסום ברדיו על פרויקט חדש של קבוצת אלדד פרי ברמלה שהוצג כפרויקט יוקרתי במחירים אטרקטיביים", מספר ל-ynet חנניה מירזקנדוף מבת ים, שרכש דירת ארבעה חדרים בפרויקט פרי מלודי ברמלה בסכום של 1.19 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
חנניה מירזקנדוף
חנניה מירזקנדוף
חנניה מירזקנדוף. רכש דירה מקבוצת אלדד פרי
(צילום: שאול גולן)
לדבריו, "המחיר תאם את התקציב שלנו, ובמשרד המכירות ההתנהלות הייתה מאוד מהירה. אמרו לנו שמרגע החתימה הבניין ייבנה תוך שלוש שנים. העסקה קרצה לנו כי שילמנו סכום התחלתי ואת היתרה אמרו לנו שנשלם בעת קבלת המפתח". אלא שעד מהרה נאלצו מירזקנדוף ובת זוגו להוסיף סכומים נוספים. "שילמנו תנאי רצינות בגובה 83 אלף שקל, ואחרי כמה חודשים הודיעו לנו שאנחנו צריכים לשלם עוד 270 אלף שקל עבור דיפון וחפירה והמשך תשלום על פרויקט. נתנו להם צ'קים - שירדו מאוד מהר", הוא מוסיף. "בשלב מסוים התחלנו להרגיש לא בטוחים לגבי העסקה כי לא יצרו איתנו קשר".

בלי סנגור: ענבל אור תייצג את עצמה בבית המשפט

יזמית הנדל"ן, ענבל אור, שייצגה עד כה במשפטה הפלילי את עצמה, לא תיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית. כך החליט בית המשפט, לאחר שאור הביעה התנגדות לסנגור ודרשה להמשיך לייצג את עצמה, למרות שאם תורשע היא אף עלולה להישלח לרצות מאסר. גם החברות בבעלות אור שעומדות לדין במשפט זה מבקשות להציג הסדר טיעון עם המדינה - שאומר כי כל חברה בפירוק תשלם סכום סמלי בלבד של 1,000 שקלים (בסך הכל: 5 חברות, 5,000 שקלים), יודו בעבירות ויורשעו בהסדר.
סיפורה של אור מוכר לכולם ובספטמבר 2019 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום לבית משפט השלום בתל אביב נגדה, נגד חברות שהיו בשליטתה, ונגד דרור גלעדי ששימש סמנכ"ל הכספים בחלק מהחברות. כתב האישום נגד ענבל אור כולל 15 אישומים בגין ביצוע עבירות על חוק המע"מ, פקודת מס הכנסה, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות כלפי לקוחות וכלפי מנהל סניף בנק, וכן עבירות על חוק הגנת הצרכן. משפטה של אור עוד לא הגיע לחלקו העיקרי, ואור כידוע מכחישה את האישומים נגדה.
5 צפייה בגלריה
ענבל אור בדיון בבית משפט השלום
ענבל אור בדיון בבית משפט השלום
ענבל אור בדיון בבית משפט השלום
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת הדיון אמרה אור ל-ynet כי "אני חושבת שהדיון מאוד מאוד חשוב, ולו מהסיבה שהם ניסו להגיע, הם חתמו על הסדר טיעון בין קבוצת החברות לאיתן ארז, המפרק, שמסגרתו איתן ארז מודה בהאשמות של קבוצת החברות שלי. אין דין כזה ואין חוקים כאלה, בדקתי גם בפסיקות והדבר הכי מגוחך הוא שמ-81 מיליון שקל שטענו שהחברות חבות מיסים, הם סגרו ב-1,000 שקל כל חברה, 5,000 שקל בסך הכל, עשו זאת במהירות הבזק ומנסים לאשר את זה היום בבית המשפט. אני כמובן אעמוד על הרגליים האחוריות, מגיעה לי זכות הטיעון לטעון שאסור שדבר כזה ייסגר. הפרקליטות, במקום להביא את התיק לעבריינים אמיתיים, מי שעשה את הפשעים וגנב לי את כל החברות - מנסים לתפור לי תיק. לא יצליח להם".

החוק שיחליף את תמ"א 38: ממ"ד יש, לא תמיד תקבלו מרפסת

שר הפנים, אריה דרעי, הנחה את מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, לקדם תזכיר חוק תכנון ובנייה שיאגד בתוכו רפורמות בתחום התכנון והבנייה - החשובות שבהן היא סיום תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים קיימים מפני רעידות אדמה) והצגת חוק חליפי. זאת לאחר שמינהל התכנון כבר הודיע על ביטול תוקפה של התוכנית הארצית ומעבר למסלול של פינוי בינוי. תזכיר החוק צפוי להתפרסם להערות הציבור החודש.
5 צפייה בגלריה
יהושוע ויסמן
יהושוע ויסמן
פרויקט תמ"א 38
(צילום: אבי רוקח)
בנוסף, תתאפשר תוספת של זכויות בנייה בהיקף של 200%, כאשר במבנים משותפים עם קומות על עמודים, קומות אלה ייסגרו לצורך הקמת שטחי מסחר וציבור ולא לשימוש היזם (למשל לצורך בניית דירת גן כדי למכור אותה ללקוחות חדשים). מתזכיר החוק החדש נראה כי שטח הדירות יצומצם, שכן לא קיימת תוספת של 25 מ"ר לכל דירה בבניין, שהייתה נהוגה במיזמי תמ"א 38 עד כה, אולם כן הוחלט כי הדירות יכללו ממ"ד. היקף הדירות החדשות ייקבע לפי תוכנית ספציפית ולא תהיה תוספת קבועה של מרפסת - אפשרות כזאת תהיה נתונה למו"מ של הדיירים עם היזם והרשות המקומית, בהתאם לגודל המגרש.