האשראי שהעניקו העסקים הבנקים לעסקים הזעירים דווקא ירד בתקופת הקורונה בהיקף של 11%, למרות שהמדינה הגדילה את הקרן להלוואות בערבות המדינה ל-3.4 מיליארד שקל. בחישוב ההלוואות בערבות מדינה עומדת הירידה באשראי לעסקים הזעירים, מהווים למעשה סיכון לבנקים שלא יוכלו לעמוד בהחזרים, על 6%, כאשר רק 60% מהם זכו לקבל אשראי. כך דיווחה היום (ד') הסוכנות לעסקים במשרד הכלכלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה, כי העסקים הזעירים, עם מחזור של עד 2 מיליון שקל, סבלו מצמצום של ממש בהיקף האשראי, אשר ירד בשנת 2020 ב-6% ביחס לשנת 2019, כאשר מדובר בירידה במתן האשראי בהיקף של 4.6 מיליארד שקל. ירידה זו הינה לאחר שקלול האשראי שניתן מהקרן בערבות מדינה.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
הירידה באשראי קשורה להיצע האשראי של הבנקים וגופי האשראי האחרים (ולא לירידה בביקושים), שצומצם עקב ניהול סיכונים של גופים אלו, מה שהביא ליצירת מחנק אשראי לעסקים, אשר עלול לגרום להרבה עסקים איכותיים וברי קיימא להיסגר.
מנהל תחום מימון בסוכנות לעסקים, יוסי עדס, ציין היום כי נתוני הסוכנות באשר לביקושים של אשראי על ידי עסקים, מצביעים על עלייה בין השנים 2019 ל-2020 בקבלת אשראי נמוך מהמבוקש. נתון זה בולט במיוחד גם בקרב העצמאיים, אשר קיבלו את האשראי המבוקש בשיעור הנמוך בחצי ביחס לעסקים אחרים. בקרב העצמאים גם בולט הפער בירידה בקבלת האשראי בשנת 2020 לעומת שנת 2019.
על פי נתוני בנק ישראל, נכון לסוף שנת 2020, היקף האשראי העסקי במשק עומד על 986 מיליארד שקל בשנה, מתוכם כ-487 מיליארד שקל הינו אשראי במערכת הבנקאית שחלקו נגיש לעסקים קטנים ובינוניים.
מנתוני האשראי העסקי ניתן ללמוד כי היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים הוא כ-23% מהאשראי העסקי במשק. עסקים אלו מייצרים כ-54% מהתוצר העסקי, כך שהסתמכותם על אשראי קטנה לעומת עסקים גדולים, אבל עדיין קיימת והם צריכים את האשראי כדי לפעול.
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אמרה בהתייחסה לנתונים כי "היעדר התחרות הינו גורם משמעותי ביכולת הצמיחה של העסקים ולפיכך בכוונתי להיפגש בשבועות הקרובים עם ראשי בנק ישראל, הבנקים והגופים המוסדיים השונים, במטרה להגדיל את התחרות לטובת העסקים הקטנים והבינוניים, המהווים מנוע צמיחה עיקרי במשק הישראלי".