6.832 מיליארד דולר - זה הסכום שבנק ישראל רכש בחודש ינואר האחרון בשוק מטבע החוץ, כדי לנסות ולבלום את ירידת שער הדולר והתחזקותו הרבה של השקל. כך הודיע בנק ישראל היום (א'). מדובר בסכום השווה לכ-23 מיליארד שקל שהבנק המרכזי בישראל רכש בחודש אחד - שיא שלא זכור כדוגמתו.

יצוין, שבנק ישראל נוהג במשך כל החודש בעמימות ולא מדווח מדי יום או כל שבוע כמה דולרים רכש בשוק מטבע החוץ. סיכום כזה מתפרסם רק לאחר סוף כל חודש.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר ושקל
(צילום: shutterstock)
הרכישות העצומות בוצעו כאמור כדי לנסות ולבלום את המשך צניחת שער הדולר, שכבר הגיע לשער שפל של קרוב ל-25 שנים - 3.1130 שקל. בשלב הזה, לאחר שהרכישות הגדולות - שרובן בוצעו טרם צניחת שער הדולר לשערו הנמוך יותר - לא הצליחו לבלום את צניחת המטבע האמריקני וגם את ירידת שער האירו באה ההודעה המפתיעה של בנק ישראל ב-14 בינואר, לפני שלושה שבועות וחצי.
הבנק המרכזי הכריז באותו יום בצהרים כי ירכוש בכל שנת 2021 סכום גבוה של 30 מיליארד דולר, דבר שהוביל עוד באותו היום לעליית שער הדולר בשיעור של כ-4%. כעת מתברר כי מתוך סכום זה רכש בנק ישראל כ-20% בחודש הראשון של השנה, ינואר.
בעקבות הרכישות הגדולות, יתרות מטבע החוץ של ישראל זינקו בסוף חודש ינואר לסכום שיא בכל הזמנים של 179.507 מיליארד דולר, גידול בסך של 6.210 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם, דצמבר 2020. היתרות מהוות כעת שיעור גבוה במיוחד של 44.9% מהתוצר המקומי הגולמי.
הגידול ביתרות נבע הן מרכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל בסך של כ-6.832 מיליארד דולר והעברות הממשלה מחו"ל בסך של 287 מיליון דולר.
מאידך, הגידול קוזז בחלקו על ידי שערוך יתרות מטבע חוץ בסך של 857 מיליון דולר והעברות המגזר הפרטי בסך של 52 מיליון דולר.
יצוין, שבראשית חודש פברואר כבר התערב בנק ישראל במסחר ורכש כמות מצומצמת של דולרים, כדי לייצב את שער הדולר, שהגיע כבר לסביבות שער של 3.30 שקל בסוף השבוע האחרון, כ-6% מעל לשער בשיא השפל, 3.11 שקל.