משבר קורונה? שתי הקמעונאיות המקוונות הגדולות בסין, עליבאבא ו-JD.com, דיווחו היום כי ניהלו דרך הפלטפורמות שלהן עסקאות בשווי כולל של 136.51 מיליארד דולר בתוך 24 שעות, במהלך אחד מאירועי הקניות הגדולים של המדינה. יום הקניות שנערך אתמול נקרא 618 בשל התאריך - 18 ביוני. השנה הוא זכה להתעניינות מיוחדת ונחשב כדרך למדוד את בריאות סקטור הצרכנות בכלכלה השנייה הגדולה בעולם המתאוששת ממשבר הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי JD.com, היקף העסקאות שעברו דרכה הסתכם ב-269.2 מיליארד יואן (37.99 מיליארד דולר). הסכום הזה מייצג את השווי של כל המוצרים והשירותים שהוזמנו בפלטפורמה המקוונת. מדובר בעלייה מהיקף של 201.5 מיליארד יואן בשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
ענקית הסחר המקוון עליבאבא
ענקית הסחר המקוון עליבאבא
ענקית הסחר המקוון עליבאבא
(צילום: AFP)
במקביל, בעליבאבא טענו כי היקף הסחר הכולל עמד על 698.2 מיליארד יואן (98.52 מיליארד דולר). כך למשל, היקף המכירות של עליבאבא בסינגלס דיי עמד על 268.4 מיליארד יואן, כלומר נמוך פי 2 לעומת 618.
הנתונים הגבוהים מצביעים על התאוששות בצריכה הפרטית בסין, זאת לאחר שהמכירות הקמעונאיות נפלו במאי ב-2.8% לעומת השנה שעברה. עם זאת, הסגר הנוקשה עזר להעלות את המכירות המקוונות ב-15.6% במאי.
עליבאבא ו-JD.com הן בין המרוויחות העיקריות מהמעבר הזה של צרכנים לקניות מקוונות. שתי החברות, הנסחרות בניו יורק, אף ביצעו בחודשים האחרונים הנפקה שנייה בהונג קונג – עליבאבא בנובמבר ו-JD.com ביום חמישי האחרון.

קרדשיאן ממשיכה להקפיץ את ספוטיפיי

המסחר בבורסת וול סטריט בניו יורק ננעל בירידות שערים בצל אווירת קורונה: דאו ג'ונס איבד 0.8%, נאסד"ק מחק עליות של 1.5% וננעל ביציבות. S&P 500 הפחית מערכו 0.6%. העליות שנרשמו בתחילת המסחר התחלפו בירידות לאחר שחברת אפל הודיעה ששוב תסגור את כמה מחנויותיה, וארגון הבריאות העולמי הכריז כי "אנחנו נכנסים לשלב חדש ומסוכן". מניית ספוטיפיי קופצת ב-6% (אמש זינקה ביותר מ-12%), לאחר דיווחים כי קים קרדשיאן חתמה על הפקת פודקאסט לשירות הסטרימינג, ומשלימה עלייה של כ-20% ביומיים.
חדשות פחות טובות מגיעות מצד חברת הקרוזים קרניבל, שדיווחה אמש על הפסד של 4.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון, לעומת רווח נקי של 452 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה מפלורידה הודיעה כי ברשותה מזומן בסך 7.6 מיליארד דולר, אך היא שורפת 650 מיליון דולר בחודש, בעודה מחכה לאישור רגולטורי להפעיל מחדש חלק מקווי הקרוזים עקב משבר הקורונה. מניות הקרוזים צוללות ב-6% לאחר החלטה לשוב לפעילות רק בעוד 3 חודשים.
3 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן
פודקאסט חדש. קים קרדשיאן
(צילום: Getty Images)
הנפט הגולמי מסוג WTI עלה היום ב-2.3% (91 סנט)  וננעל על 39.8 דולר לחבית. בסיכום שבועי עלה הנפט בכמעט 10%. הזהב עלה ב-1.3% (21.90 דולר) למחיר של 1,753 דולר לאונקיה, ואף רשם עלייה שבועית של 0.9%. שבוע שני ברציפות של עליות במתכת היקרה.

תעשיית הרכב העולמית מתקשה לצאת מהמשבר

הבורסות באירופה ננעלו בעליות: מדד דאקס הגרמני טיפס ב-0.3% (והשבוע עלה ב-3%), פוטסי קפץ ב-1% (והתחזק השבוע ב-3%), קאק הצרפתי הוסיף 0.4% (ורשם עלייה שבועית של 2.9%). ברקע לעליות: הסתגלות לפתיחה מחודשת של הכלכלות באיחוד, לצד נכונות להרחבת הסיוע הכלכלי מצד הרשויות. זאת לאחר שהיום דנו מדינות הגוש בהקמת קרן בהיקף 750 מיליארד אירו.
בלטה במיוחד במסחר: ענקית התשלומים הגרמני ווירקארד, שצנחה בפרנקפורט ב-37% (ואמש ב-62.5%). זאת לאחר שאתמול דווח על חשד להונאה במאזן החברה, ובעקבות כך התפטר היום המנכ"ל. בתוך כך, הבנק המרכזי של רוסיה הוריד את הריבית ב-100 נקודות בסיס ל-4.5%, הרמה הנמוכה ביותר מאז נפילת הגוש הסובייטי. בבריטניה היקף ההלוואות של הממשלה טיפס בחודש שעבר לשיא של 55.2 מיליארד פאונד, כך לפי נתונים רשמיים שפורסמו היום ומצביעים על המשך השלכות הקורונה על הכלכלה בממלכה.
תעשיית הרכב העולמית מתקשה להתגבר על השלכות משבר הקורונה. יצרנית הרכב היפנית ניסאן הודיעה היום כי בכוונתה לצמצם אף יותר את שעות העבודה בשלושה מפעלי ייצור שלה ביפן על רקע הירידה בביקוש. בחברה מחפשים דרכים להתאושש מהירידה במכירות, ויבטלו את משמרות הלילה באחד המפעלים בקיושו בדרום יפן לאורך כל חודש יולי. משמרות הלילה בשאר המפעלים בעיר יבוטלו החל מה-20 ביולי ועד לסוף החודש.
במקביל, יצרנית המכוניות הגרמנית BMW לא מתכוונת להאריך את החוזה של 10,000 עובדי קבלן, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. המהלך נובע ממאמצי החברה להפחית את הייצור בשל המשבר. החברה, הידועה במכוניות היוקרה שהיא מייצרת, הודיעה כי הגיעה להסדר עם איגודי העובדים על חבילה של "צעדים אישיים לטובת עתיד יציב".

עלילות טראמפ: משבר עם סין ומאבק בטוויטר

הבורסות באסיה ננעלו בעליות שערים: ניקיי טיפס ב-0.6%, שנגחאי עלתה ב-1%, הונג קונג הוסיפה 0.7% לערכה. הבוקר התייחס משרד החוץ של סין לאיומים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ולפיהם ניתוק היחסים עם בייג'ינג הוא אפשרות. "היפרדות שרירותית מסין לא תהיה ריאליסטית או חכמה", אמר דובר המשרד. אתמול צייץ טראמפ כי "ארה"ב בהחלט שומרת לעצמה אופציה מדינית, תחת תנאים מסוימים, של ניתוק מוחלט מסין".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ונשיא סין, שי ג'ינפינג, בזמנים טובים יותר
(צילום: רויטרס)
לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, סין מתכננת להגדיל בקרוב את הרכישות של מוצרי חקלאות מארה"ב, בהם פולי סויה, תירס ואתנול, בהתאם לשלב הראשון של הסכם הסחר בין המדינות. הגדלת רכישות המוצרים האלה התעכבה בשל מגיפת הקורונה - והפשרתה באה לאחר שיחה שערכו מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ובכירים במשרד החוץ הסיני.
ועוד בענייני טראמפ: סיבוב נוסף במאבק בין טוויטר לנשיא האמריקני. הרשת החברתית הוסיפה תגית "תוכן מניפולטיבי" (manipulated media) לסרטון ערוך שפרסם אמש. הסרטון המקורי הפך ויראלי ב-2019, ובו נראו שני פעוטות, שחור ולבן, רצים אחד לעבר השני, מתחבקים - ולאחר מכן רצים זה אחרי זה. הסרטון פורסם ברשת CNN עם הכותרת "שני הפעוטות האלה מראים לנו איך נראית חברות נפלאה בחיים האמיתיים".
ואולם הסרטון שטראמפ בחר לפרסם הציג תחילה רק את החלק שבו הפעוט הלבן רץ אחרי הפעוט השחור, ואז נראה הכיתוב - עם הלוגו של CNN: "פעוט מפוחד בורח מתינוק גזען" (בשגיאת כתיב באנגלית), ולאחריו הכיתוב "תינוק גזען, הוא בטח מצביע לטראמפ".
הרשת החברתית ספגה לפני כחודש ביקורת קשה מטראמפ לאחר שתייגה ציוץ שלו כדורש בדיקת עובדות, כמה ימים לאחר מכן תייגו בטוויטר ציוץ נוסף של טראמפ על המהומות במיניאפוליס כ"מעודד אלימות". בתגובה טראמפ הבטיח כי יקדם הצעת חוק שתבטל את ההגנה המשפטית לה זוכות הרשתות החברתיות.
פורסם לראשונה: 12:59, 19.06.20