אחרי 16 חודשים, מחר (חמישי) מסתיים עידן תשלום דמי האבטלה לכל מי שהוצאו לחופשות ללא תשלום או פוטרו בימי משבר הקורונה. בשיא, שהתרחש בחודש אפריל אשתקד, שולמו דמי אבטלה ל-1.5 מיליון ישראלים. החל ממחר, ישולמו דמי אבטלה רק לבני 45 ומעלה שלא הצליחו למצוא עבודה ולחריגים, כפי שהוחלט אתמול בוועדת הכספים של הכנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הלילה אישרה ועדת הכספים פה אחד את חוק החל"ת לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה הקדישה שעות ארוכות לדיון, שהסתיים אחרי חצות, על תשלום דמי אבטלה בחודשים הבאים גם לאזרחים ותיקים בני 67 ומעלה, שהיו חלק משוק העבודה אך הוצאו לחל"ת במשבר - ובתום הדיון הוחלט כי הם ימשיכו לקבל תשלום. המענק יינתן לשלושה חודשים נוספים, עם מתווה פוחת של 90, 80 ו-70 אחוז מדמי האבטלה שקיבלו עד כה.
1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
ביטוח לאומי
(צילום: יריב כץ)
בנוסף קובע החוק כי אדם שמלאו לו 45 שנים ושולמו לו דמי אבטלה במהלך תקופת הקורונה, יהיה זכאי לימי אבטלה נוספים שמספרם מחצית מימי האבטלה להם היה זכאי לפי החוק המקורי ושאותם מימש בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. מובטלים מעל גיל 45 יוכלו לממש את ימי האבטלה הנוספים וכן ימי אבטלה לפי החוק המקורי שלא מימשו עד לסוף חודש יוני, עד תום 2021 או עד 12 חודשים מהתאריך שנקבע להם אישית, לפי הגבוה בניהם.
נקבע כי דמי האבטלה שישולמו במסגרת הוראות אלה, יהיו בגובה 85% משיעורם בחוק, זאת נוכח הקביעה בתיקון הקודם, כי עם ירידת שיעור המובטלים ב-10% יופחתו דמי האבטלה בשיעור זהה (בנוכח הוספת המענק לגילאי 67, נקבע השיעור על 85% במקום 90%).
כמו כן הושגה בוועדת הכספים הסכמה עם משרד האוצר בדבר המשך התשלומים מביטוח לאומי גם לנשים שילדו בתקופה האחרונה, והיו זכאיות לדמי אבטלה. נקבע כי הן יהיו זכאיות לדמי לידה בגובה השכר האחרון שקיבלו, במקום בגובה דמי האבטלה שקיבלו - כך שהשינוי למעשה יביא לכך שהיולדות יקבלו דמי לידה גבוהים משמעותית מאשר בתקופה הקודמת. עוד נקבע אתמול כי אסור יהיה לפטר אישה לאחר לידה לתקופה של 60 יום אחרי שהוחזרה מחל"ת. גם סעיף זה בחוק אמור היה להסתיים מחר.
בעניין אנשים עם מוגבלות סוכם על סבסוד שכרם באמצעות זרוע העבודה. מענק החזרה לעבודה, שאמור היה להסתיים מחר, יוארך בחודש נוסף כך שעובדים יוכלו להיקלט בעבודה עד 31 ביולי ולקבל מענק של אלפי שקלים בשלוש פעימות.

עוד נקבע כי לנוכח כך שעדיין קיים קושי לחלק מהמובטלים לצבור תקופת אכשרה מספקת לצורך קבלת דמי אבטלה, אדם שהופסקה העסקתו בחודשים יולי עד ספטמבר של שנת 2021, יזדקק לשישה חודשי אכשרה בלבד (מתוך 18 החודשים האחרונים) במקום 12 חודשים שקובע חוק הביטוח הלאומי, ובהתאמה יהיה זכאי למחצית מימי האבטלה הקבועים בחוק לאדם במצב משפחתי זהה שצבר תקופת אכשרה מלאה. עוד קובע החוק כי מי שהופסקה עבודתו בשלושת החודשים האחרונים של 2021, יהיה זכאי ל-83% מימי האבטלה הקבועים בחוק, אם צבר 10 חודשי אכשרה.
בנוסף מאריך החוק את הוראת השעה, במסגרתה מי שנמצא בהכשרה מקצועית יהיה זכאי לדמי אבטלה מלאים, במקום 70% בלבד בנוסח החוק המקורי. כמו-כן, מוצע לקבוע כהוראה קבועה כי אדם לא יהיה זכאי לדמי אבטלה בתקופת חל"ת בעד ימי חופשה שהוא זכאי להם, בין ששולמו לו ובין שלא שולמו לו.
עניין נוסף שהוסכם וייכלל מחוץ למסגרת החוק נוגע למענק חזרה לעבודה - נקבע כי מענק חזרה לעבודה למקבלי דמי אבטלה בתקופת הקורונה שחזרו לעבוד, שאמור היה להסתיים בתום חודש יוני, יוארך בחודש ועובדים יוכלו להיקלט לתוכו עד 31 ביולי, ולקבל את מענק שלוש פעימות. בנוסף אנשים שכבר נכללו במענק העבודה יהיו זכאים לתשלום בגין חודש נוסף במסגרת מענק זה.
במהלך יום הדיונים נרשמו גם חילוקי דעות בין חברי הכנסת ומול גורמי המקצוע, חלק מחברי האופוזיציה העלו אלפי הסתייגויות, ודרשו את הורדת גיל המשך החל"ת ל-35, או מציאת נוסחה שתאפשר המשך חל"ת לגילאים צעירים יותר עבור עובדים עם ילדים. כן נרשמה התנגדות מצד חלק מחברי הכנסת להפחתת שיעור דמי האבטלה ל-85%, וכן היו שדרשו כי גם המענק לגילאי 67 ומעלה יהיה בשיעור גבוה יותר.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "מה שקרה פה לא מובן מאליו, חוק ראשון, חוק מאוד מורכב ובסופו של דבר בעזרת כל מי שנמצא כאן, קואליציה ואופוזיציה, הצלחנו להגיע לסיכומים ולהביא בשורה לאזרחי ישראל והמשק הישראלי"

החל"תניקים יתעוררו?

מחד גיסא, סיום תשלומי החל"ת יחזיר למשק אלפי ידיים עובדות של אנשים שהתמהמהו עם חיפוש העבודה. מאידך גיסא, עובדים רבים שהיו עד כה באופן רשמי בסטטוס של חל"ת צפויים להיות מפוטרים.
יואל ואייק, בעלי המסעדה המרוקאית "ג'מילה" ברמת גן, מחפש עובדים כבר חודשים. "אני נאלץ להיעזר בחברים כי אני לא מצליח למצוא מלצרים וטבחים", הוא אומר. "אני מרגיש שהמועמדים לעבודה מראיינים אותי ולא להפך. הבעיה היא כמובן לא בעובדים, אותם אני יכול להבין. הבעיה במדיניות. אני והשותף שלי, עבדו, ממלצרים, מנקים, לוקחים הזמנות. הגב שלי נשבר, אני כבר לא ילד". יואל תולה את כל תקוותיו בסיום החל"ת המיוחל. "יש אופטימיות שתהיה התעוררות של עובדים, אין ספק שזה משהו שאני ועוד המון עצמאים מחכים לו".