ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית הענקת תגמולים להורים ובני משפחה אחרים של מי שקיפח חייו תוך הושטת עזרה לאדם הנמצא בסכנת חיים, זאת בעקבות מקרי גבורה שאירעו בעת האחרונה בארץ מבלי שלמשפחת המחלץ שנהרג ניתן איזשהו פיצוי כספי על המעשה האציל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התגמולים, המענקים או ההטבות שיינתנו למשפחות יקבעו בתקנות שיוגשו לאישור הוועדה עד סוף שנת 2021. כמו כן, יהיה רשאי שר הרווחה להגדיר בתקנות תגמולים גם עבור מי שנפצע בנסיבות דומות.
2 צפייה בגלריה
(מיכאל בן זיקרי, שטבע לאחר שהציל שלושה ילדים מטביעה באגם זיקים)

2 צפייה בגלריה
מוטי בן שבת
מוטי בן שבת
מוטי בן שבת. טבע בעת הצלת אחרים בנהריה
על פי נתוני הביטוח הלאומי, רשומים עד היום כ-20 מקרים של אנשים שנהרגו או נפצעו כתוצאה מהצלת אדם אחר. עם זאת, לא ניתן היה לקבוע כמה מהם פעלו במסגרת התנדבות וכוסו בשל כך בביטוח חיים. הצעת החוק העקרונית שאושרה היום עוסקת במקרים בהם האדם ביצע את המעשה שלא במסגרת התנדבות מוסדרת (למשל כמשתתף ביחידת חילוץ קיימת).
בכפוף לאישורו במליאה, החוק יחול רטרואקטיבית על מקרים שהתרחשו החל מראשית שנת 2018, בהם המקרים של מוטי בן שבת ז"ל, שטבע בעת הצלת אחרים בשיטפונות בנהריה בינואר 2020, ומיכאל בן זיקרי ז"ל, שטבע לאחר שהציל שלושה ילדים מטביעה באגם זיקים ביולי 2020.
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב: "הציבור צריך לדעת שהמדינה יודעת להעריך אנשים שעושים מעשי גבורה מתוך תחושה של מחויבות לצאת ולהציל בני אדם. המקרים הבודדים האלה ראויים להוקרה ולתמיכה במשפחה. שום דבר לא יחליף את מה שאיבדו, אבל מה שנוכל לתת - ניתן".
יוזם הצעת החוק, ח"כ מיכאל מלכיאלי: "להצעת החוק הזו יש תמיכה מימין ומשמאל, קואליציה ואופוזיציה כאחד. זו הצעת החוק הראשונה שאני מזדהה ומתרגש להעביר אותה. אנחנו כבית מחוקקים ובתקופה כל כך מורכבת שסועה, רוצים להראות שאנחנו מוקירים את אותם אנשים".
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, אמר בדיון כי "צריך לתת ביטוי משמעותי ומעשי למקרים כאלה. סיכמנו עם משרד האוצר שהדבר ייעשה כמה שיותר מהר ואין לנו כוונה לדחות את זה. אנחנו מאמינים בזה, יודעים שזה חשוב גם לפרט וגם לחברה כולה".
חוה בן שבת, אמו של מוטי בן שבת ז"ל: "מוטי שלי היה בסך הכל ילד שראה מהחלון אנשים שצריכים עזרה וביום חתונת אחייניתו, במקום להתארגן, יצא לעזור שוב ושוב והציל אנשים. מוטי עשה עבודה של אף אחד, כולם ישבו והסתכלו. אני לא רוצה כלום, תחזירו את הבן שלי, לא רוצה את הכסף. יש לי נכדה בת שמונה, הילדה של מוטי, וצריך לדאוג לה. מוטי חשב על עצמו ולא על כסף. הוא רצה להציל אנשים וראוי לעשות הכל בשבילו".