הנפילה ממשיכה: ההתערבות המתמשכת של בנק ישראל במסחר במטבע חוץ ורכישות של קרוב לשני מיליארד דולר בארבעה השבועות האחרונים לא מועילים - ושער הדולר ירד היום (רביעי) לשפל חדש. האם בנק ישראל יעשה שימוש ב-4 בינואר בכלי העיקרי המצוי בסמכותו, ויוריד את הריבית הבסיסית על השקלים בישראל לראשונה מ-0.1% לשנה לאפס אחוזים?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שערו היציג של הדולר נקבע היום על 3.222 שקל, לאחר שאתמול עמד על 3.234 שקל. שער זה נמוך יותר מהשער בחודש נובמבר 1996, שהיה 3.227 שקל. שעה קלה לאחר קביעת השער היציג ירד שער הדולר אל מתחת לשער של 3.22 - והגיע כבר ל-3.2197 שקל. האירו ירד היום ל-3.9286 והליש"ט ירדה ל-4.3346. השקל התחזק מול כל המטבעות העיקריים.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: shutterstock)
התערבות בנק ישראל במסחר מצליחה לאחרונה לבלום את ירידות השערים רק לשעות אחדות ולמחרת נמשכת הירידה. לפיכך כללכלנים טוענים, כי שיטת ההתערבות מיושנת ואינה מועילה עוד לבלום את התחזקות השקל וכי יש לנקוט בעדים אחרים.
אחד הצעדים העיקריים שבנק ישראל יכול לבצע הוא הפחתת הריבית בישראל לראשונה לאפס אחוזים ולאחר מכן אף להנהיג ריבית שלילית, כפי שהונהגה בשנים האחרונות ביפן ועל פיקדונות באיחוד האירופי. המשמעות היא שאדם מפקיד 1,000 שקל, אך מקבל בסוף השנה פחות מהסכום הזה, ולכן לא כדאי להפקיד עוד כספים בבנק בתוכניות חיסכון או בפיקדונות שקליים.
ריבית אפס או אף שלילית גורמת מיד להיחלשות המטבע המקומי ולגידול בצריכה, במקום השארת כספים בפיקדונות נושאי ריבית אפס בבנק.

כאשר האינפלציה בישראל היא שלילית השנה ורחוקה מהיעד הקבוע של הממשלה בשנים האחרונות, 1% עד 3%, הגדלת הצריכה תביא גם ליותר ביקושים שיעלו את המחירים ועשויים להחזיר את האינפלציה בישראל לשיעור שקרוב ליעד שקבעה הממשלה.
בהחלטת הריבית האחרונה, ב-30 בנובמבר, כבר הציע אחד משישה חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להפחית את הריבית לראשונה מאז קום המדינה לאפס אחוזים. הצטרפות של עוד חברים בוועדה להמלצה הזאת עשיה להביא לירידת הריבית בהחלטה הבאה שתהיה ב-4 בינואר 2021.
הירידה בשער הדולר בישראל נעוצה בהזרמת דולרים רבים לשוק מטבע החוץ בישראל, הן על ידי חברות יצואניות והן בשל הפקת הגז הטבעי. מנגד, הממשלה לא מוציאה כמעט כספים לחו"ל בעת משבר הקורונה ואין יציאה של מיליוני ישראלים לחו"ל כמדי שנה רגילה, ולכן אין גם רכישה של מיליארדי דולרים על ידי מי שלא יוצאים לחו"ל.
פורסם לראשונה: 13:46, 23.12.20