הדולר ממשיך להיחלש מול השקל - ובנק ישראל לא מתערב במסחר. השער היציג של הדולר נקבע בצהריים (יום שני) על 3.24 שקלים, ירידה של 0.46% לעומת יום שישי. בכך ירד שער הדולר לשפל חדש מזה תשעה שבועות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השקל התחזק היום מול כל המטבעות הזרים, למעט הדולר האוסטרלי. שער האירו היציג נקבע על 3.915 שקלים, ירידה של 0.22%.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
הדולר בשפל של תשעה שבועות
(צילום: Shutterstock)
אי ההתערבות של בנק ישראל מפתיעה מעט את הסוחרים בשוק. בנק ישראל הבטיח להגן על השערים לטובת היצואנים והתעשיינים, אולם ההיחלשות מ-3.34 שקלים ל-3.24 שקלים, כ-3% בימים האחרונים, ללא כל תגובה, לא הייתה צפויה.
בעת ירידת שער הדולר ל-3.11 שקלים בחודש ינואר הבהירו בבנק ישראל כי יפעלו להתחזקות הדולר מול השקל. לא היה ספק שמדובר בהתחזקות משמעותית של השקל, שכן אחרת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לא היה מצהיר מראש בדרמטיות על הכוונה לרכוש סכום של 30 מיליארד דולר לפחות בשנת 2021.
ירידת שער הדולר נובעת, בין השאר, מכוונת הנשיא ג'ו ביידן להכפיל את שיעור המס הנגבה על רווחים בבורסה של המשתכרים בשנה יותר ממיליון דולר.
כמו כן, היחלשות הדולר נובעת גם מהמשך עודפי ההיצע של הדולרים בשוק הישראלי, בשל כניסת דולרים מהפקת הגז. עוד סיבה, אף כי שולית יותר, היא היחלשות מחודשת ברכישת מטבע חוץ על ידי ישראלים המהססים כעת לצאת לחו"ל. זאת, בשל אזהרות משרד הבריאות והתפשטות נגיף הקורונה בארצות רבות ואף הכרזת סגר מחודש בהן.
ירידת שער הדולר והאירו מקשה מאוד על היצואנים. כאשר יצואן מקבל על 100 דולר רק 324 שקל, לעומת 345 שקל בקיץ שעבר ו-334 שקל בחודש האחרון, הוא מפסיד ביצוא של מיליונים סכומי כסף לא מבוטלים, הדרושים לו כדי לשלם בארץ שכר בשקלים, חשבונות חשמל, מים, ארנונה וכדומה.